למרות הקיצוצים: מנכ"ל גוגל קיבל ב-2022 שכר כולל של 200 מיליון ד'

הסכום הופך את פיצ'אי למנכ"ל בעל השכר הגבוה בתעשיית הטק, וזאת בזמנים שבהם כלל התעשייה עושה מאמצים לקיצוץ בהוצאות לנוכח מיתון כלכלי, וכשגוגל עצמה מפטרת 12,000 עובדים לנוכח צפי לתקופה בעייתית בלשון המעטה

סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל ואלפבית.

חשיפה עיתונאית חדשה, המתבססת על מסמכים שהגישה אלפבית לרשויות, גילתה באחרונה כי מנכ"ל החברה האם וחברת הבת שלה, גוגל, סונדאר פיצ'אי, קיבל 226 מיליון דולר כשכרו הכולל בשנת 2022.

רוב הסכום מקורו במניות בונוס שבהן זכה פיצ'אי, כך ניתן ללמוד מהדו"ח שהגישה החברה לרשות ניירות ערך האמריקנית, ה-SEC, ביום ו' האחרון. 

חבילת השכר של פיצ'אי – שהופכת אותו למנכ"ל בעל השכר הגבוה ביותר בתעשיית הטכנולוגיה – מורכבת ממענק הון של 120 מיליון דולר, שכר שנתי של 2 מיליון דולר ומענק בונוס על ביצועים בסך 60 מיליון דולר. בחבילה נכללים גם כמעט 6 מיליון דולר המוקצבים לצורך אבטחתו האישית של המנכ"ל. מענק ההון ידרוש עם זאת אישור לאחר בחינת ביצועי החברה בשלוש השנים הקרובות.

המשכורת הכוללת הזו של פיצ'אי – המסמנת עלייה משמעותית מהתגמול המקביל שקיבל ב-2021, שעמד אז על 150 מיליון דולר "בלבד" – מקורה בכך שב-2022 אלפבית חוותה פריחה בעסקיה ומחיר המניה שלה זינק ביותר מ-50%. אלא שחבילת התגמול הנדיבה של פיצ'אי לשנת 2022 כבר גוררת ביקורת בטענה כי היא מוגזמת בהתחשב ברוח התקופה. גוגל מצידה הגנה על החבילה וקבעה כי הסכום משקף את כישורי המנהיגות יוצאי הדופן של פיצ'אי ואת הביצועים החזקים של החברה בהנחייתו.

האיום שלו על גוגל חיפוש עצום. ChatGPT.

האיום שלו על גוגל חיפוש עצום. ChatGPT. צילום: ShutterStock

ב-2023 גוגל עלולה להיות במצב אחר לגמרי

החדשות הללו מגיעות בזמן שבו גוגל נאבקת לשמור על הצלחתה ועל ההגמוניה שלה בתחום הטק העולמי. כחלק מכך, כבר בינואר, על אף הצמיחה בשנת 2022, חוו עובדי החברה סבב פיטורים משמעותי, במסגרתו נשלחו לבתיהם 12 אלף ממועסקי החברה ברחבי העולם.

הסתירה בין שכרו הרב של פיצ'אי לפיטורים הללו מעוררת תהיות ובראשן השאלה האם ההחלטה להעניק למנכ"ל שכר שכזה, לנוכח הקיצוצים שכללו שליחת עובדים רבים הביתה – מקובלת. 

החלטתה של גוגל לפטר עובדים רבים התקבלה, כפי ששמענו מחברות רבות בהיי-טק, לנוכח חששות מצמיחה איטית מהצפוי בהכנסות השנה. הצפי הזה הוביל כמה אנליסטים לחזות שמאזן ההון הפיננסי של גוגל יכול להשתנות לרעה השנה, מה שמבהיר מדוע חבילת הפיצויים ה"שמנה" של פיצ'אי מעוררת הרמת גבה ציבורית.

 


ההחלטה לפצות את פיצ'אי בנדיבות שכזו היא נושא נפיץ גם לנוכח העובדה שגוגל מקרטעת במרוץ לקראת AI ג'נרטיבית מוצלחת משלה, ושרויה במאמצי-על לפענח כיצד לספק במנוע החיפוש שלה שירות מתקדם, מבוסס צ'אטבוט חכם, לפחות כמו זה של המתחרה שלה מיקרוסופט. כידוע, הענקית מרדמונד גיבתה בחודשים האחרונים את מנוע החיפוש שלה, בינג, ביכולות GPT-4, במהלך שכבר העביר משתמשים מה-Google Search ל-בינג, ושאפילו גרם לסמסונג לשקוע במחשבות על החלפת ברירת המחדל של החיפוש במכשיריה לבינג-GPT.

על פי דיווחים שונים, בגוגל נכנסו לפאניקה עקב המהלך של מיקרוסופט, מחשש לאבד את השליטה בזירת החיפוש באינטרנט, שבאמצעותה חולשת גוגל גם על שוק הפרסום אונליין.

כך למשל, פול בוכהייט, היוצר של ג'ימייל (Gmail) – שירות הדואל מבית גוגל – אמר בנוגע למצב כי הוא מאמין שעתיד טכנולוגיית החיפוש באינטרנט יכול להשתנות לחלוטין ושהובלת הגזרה עשויה לעבור מגוגל אל ChatGPT.

בוכהייט שיתף בטוויטר פוסט שהציג את יכולות ChatGPT המרשימות ושהכותב שלו צייץ כי "גוגל גמרה", אך בעצמו לא כתב את שם המתחרה הגדולה שיכול לחסל את אחת מחברות הטק הגדולות והעשירות הפועלות בעולם כיום.

בנוסף, לפי הדיווחים, עובדים בחברה מעבירים ביקורת על התנהלות הענקית ממאונטיין וויו סביב הנושא, ובעיקר על בארד (Bard), שהשיקה החברה בפברואר כסוג של מענה ל-ChatGPT מבית OpenAI, בה מיקרוסופט מושקעת "בכבדות". הביקורת הנרחבת שדולפת למדיה העולמית בנדון אמנם לא מתייחסת ישירות אל פיצ'אי, אבל הוא בכל זאת הקפטן, והאחריות ל"פאשלות" בהחלט נזקפת לרעתו.

כיום, בזמנים שבהם גוגל מנווטת את דרכה בתקופה מאתגרת של צמיחה ושינוי, חשיפת סכום הפיצויים המופרך של פיצ'אי עתידה למשוך זרקור חזק במיוחד ובדיקה מדוקדקת עוד יותר שלה בציבור ומטעם בעלי המניות שיתהו כיצד ההנהגה של גוגל מתנהלת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים