האם גוגל תחוסל בגלל ChatGPT? היוצר של ג'ימייל סבור כך

פול בוכהייט טוען שגוגל לא עמדה בקצב מירוץ ה-AI, ולכן בתוך כשנתיים תאבד את יכולות החיפוש שלה ● כרגע הנבואה היא מדע בדיוני, אבל מאז ש-ChatGPT הושק - בגיבוי מאסיבי של מיקרוסופט - גוגל בצרות, לפחות לכאורה

האם הוא מתעלה על גוגל ביכולות החיפוש? ChatGPT.

ChatGPT של OpenAI הוא מחולל תוכן מבוסס בינה מלאכותית שמאז שהושק, בסך הכל לפני שלושה חודשים, נראה שמחולל גם שיבוש עצום בעולם הטק, ואפשר שהוא אף יחולל מהפכה אמיתית בקרב צמרת הענקיות השולטות בו.

פול בוכהייט, היוצר של ג'ימייל (Gmail) – שירות הדואל מבית גוגל – מאמין שעתיד טכנולוגיית החיפוש באינטרנט יכול להשתנות לחלוטין ושהובלת הגזרה עשויה לעבור מגוגל אל ChatGPT.

בוכהייט שיתף בטוויטר פוסט שהציג את יכולות ChatGPT המרשימות ושהכותב שלו צייץ כי "גוגל גמרה", אך בעצמו לא כתב את שם המתחרה הגדול שיכול לחסל את אחת מחברות הטק הגדולות והעשירות הפועלות בעולם כיום.

לדברי בוכהייט, ל-ChatGPT יש פוטנציאל להפיל את גוגל בתוך שנתיים, בזכות יכולות הבינה המלאכותית המתקדמות שלו, ובשל העובדה שגוגל נותרה מאחור בחזית ה-AI, ברגע שהכלי החזק נכנס לתמונה ואף הפך לאמצעי שהמתחרה שלה, מיקרוסופט, מעורבת עמוקות בשימוש בו, אחרי שהשקיעה ב-OpenAI כסף ובענק.

נזכיר כי מיקרוסופט, שהייתה אחת המשקיעות המוקדמות בחברה, בישרה בשבוע שעבר בפוסט שעלה בבלוג שלה, על השקעת ענק ב-OpenAI. הסכום המדויק שענקית התוכנה השקיעה לא פורסם, אך הוערך בכ-10 מיליארד דולר. השותפות ההדוקה הזו, כך לפי אנליסטים, עשויה לספק למיקרוסופט יתרון עצום על פני גוגל בתחום החיפוש, שכן ChatGPT ישולב לתוך מנוע החיפוש שלה בינג (Bing). כמו כן החידושים איפשרו כבר לענקית מרדמונד להציע ללקוחותיה את שירות Azure OpenAI של מיקרוסופט, שהושק ב-17 בינואר הנוכחי. שירות חדשני זה עתיד לאפשר למפתחים לבנות יישומי AI מתקדמים, באמצעות גישה ישירה למודלים של OpenAI, המגובים ביכולות Azure ברמה ארגונית ובתשתית וכלים מותאמים לבינה מלאכותית.

העובד ה-23 במספר בגוגל

בוכהייט החל את דרכו הטכנולוגית באינטל ומאוחר יותר הפך לעובד ה-23 במספר של גוגל. עד כדי כך הוא מחלוצי גוגל, שהיה מי שהציע את המוטו המוקדם של החברה "אל תהיה מרושע", בפגישה שנסובה בנושא ערכי החברה בשנת 2000.

בגוגל הוא החל לפתח את ג'ימייל ב-2001, וכן את אב הטיפוס המקורי של Google AdSense, כחלק מעבודתו על שירות הדוא"ל של הענקית ממאונטיין וויו.

לאחר שעזב את גוגל ב-2006, הקים בוכהייט עם השותף ברט טיילור את FriendFeed, שהושקה ב-2007. FriendFeed נרכשה על ידי פייסבוק ב-2009 בעסקה פרטית, שגרמה לכך שבוכהייט הפך לעובד פייסבוק.

ב-2010 עזב בוכהייט את פייסבוק כדי להיות שותף בחברת ההשקעות Y Combinator. ובהמשך הפך למשקיע אנג'ל במשרה מלאה. כיום הוא ממשיך לפקח על השקעות אנג'ל משלו ב"כ-40" סטארט-אפים (לפי הערכתו שלו).

מהם היא למעשה מתפרנסת. עסקי הפרסום של גוגל.

מהם היא למעשה מתפרנסת. עסקי הפרסום של גוגל. צילום: BigStock

גוגל תיפול בגלל הידלדלות ההכנסות שלה משירות החיפוש

לטענת בוכהייט, הנפילה של גוגל תבוא מהידלדלות ההכנסות שלה המבוססות על מנוע החיפוש שפיתחה החברה, שהוא כידוע הדומיננטי והקובע ביותר כיום. אל מנוע החיפוש, המשרת מיליארדי משתמשים בכל רחבי העולם, צמודים עסקי הפרסום המגה-עוצמתיים של גוגל, Googgle Ads, שהם העסק הרווחי העיקרי שלה. לשם המחשה – סך ההכנסות העולמיות של גוגל ברבעון השלישי של 2022 הסתכם ב-69.1 מיליארד דולר, מתוכם 54.5 מיליארד דולר מעסקי הפרסום.

בוכהייט פרסם את הערכותיו הללו בשל היעילות והאיכות של התוכן שמספק ChatGPT, שניתן להציג לו שאילתות ולקבל עליהן מענה מדויק ורהוט, ולא מבול אתרים שהרלוונטיות שלהם לחיפוש לפעמים לא הכי מדויקת.

"יכול להיות שגוגל נמצאת במרחק של שנה או שנתיים בלבד משיבוש מוחלט", צייר הגוגלר הבכיר לשעבר.

"הבינה המלאכותית תחסל את דף התוצאות של מנוע החיפוש, שם הם מרוויחים את רוב הכסף שלהם", המשיך בוכהייט וציין. "גם אם הם יעמדו בקצב התפתחות ה-AI, הם לא יוכלו לפרוס אותה במלואה מבלי להרוס את החלק הרווחי ביותר בעסק שלהם!", טען.

"הדרך שבה אני רואה את זה קורה היא שכתובת ה-URL/סרגל החיפוש של הדפדפן יוחלפו ב-AI שמשלימה אוטומטית את המחשבה/שאלה שלי תוך כדי הקלדה, תוך שהיא מספקת את התשובה הטובה ביותר (שיכולה להיות קישור לאתר או מוצר)", הסביר בוכהייט את הדרך שבה יתרחשו הדברים לדעתו. "הגב הישן של מנוע החיפוש ישמש את ה-AI לאיסוף מידע וקישורים רלוונטיים, שיסוכמו עבור המשתמש. זה כמו לבקש מחוקר אנושי מקצועי לעשות את העבודה, אלא שה-AI תעשה באופן מיידי מה שייקח דקות רבות לבן האדם".

הוא הוסיף והרחיב על האבולוציה עקב הטכנולוגיה ופיתוחיה וכתב: "דבר אחד שמעטים זוכרים הוא העסק שלפני האינטרנט שגוגל הרגה: דפי זהב! פעם דפי זהב היו עסקה מצוינת, אבל גוגל נעשתה כל כך טובה שכולם הפסיקו להשתמש בדפי זהב. בינה מלאכותית תעשה את אותו הדבר עם חיפוש באינטרנט".

בוכהייט גם ציין שהוא ממתין לפיתוחים הבאים של גוגל, שמנסה להדביק את קצב ההתפתחויות המסחרר בגזרת ה-AI, וסיכם ש-"אלו הם הפרסומים החשובים ביותר/משמעותיים ביותר מאז שגוגל הפכה לאלפבית ב-2015. זה הולך להיות כיף לראות!"

נזכיר כי ChatGPT – המופעל על ידי GPT-3.5 שהוא מודל שפה המאפשר יצירת תגובות אותנטיות לשאילתות בכל נושא – יודע גם לבצע משימות כמו כתיבת שירה או תמלילים, מאמרים ופוסטים ואף יודע לקודד, וכל זאת בתגובה לכמה מילות הנחייה פשוטות מהמשתמש. לפי מומחים, הכלי כבר סרק את כל הידע הקיים באינטרנט ואף במאגרים שונים, ופשוט יכול לענות על כל נושא עד רמה כזו שבאחרונה נודע שהוא עבר את בחינת הרפואה המקובלת בארה"ב כדי להעניק רישיון לעסוק בתחום. מומחים סבורים כי שילוב איכות התגובות עם היכולת לבצע משימות לפי הוראה פשוטה יכול להיות מאוד אטרקטיבי עבור הגולשים, ולכן – וגם אם התחזיות של בוכהייט נכונות – ייתכן שנראה שינוי משמעותי בשוק טכנולוגיית החיפוש באינטרנט ממש ממש בקרוב וגם נגלה האם וכיצד גוגל מתמודדת איתו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים