מטא תסיר את חסימת טראמפ בפייסבוק ובאינסטגרם

נשיא ארה"ב לשעבר יקבל מחדש גישה לפלטפורמות המדיה החברתית, לאחר שהורחק מהן לאורך כשנתיים עקב התפרעות תומכיו בגבעת הקפיטול אחרי הפסדו בבחירות לביידן ב-2021 ● החשבונות ישוחזרו בשבועות הקרובים

האויבות החדשות של נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ. מטא ופייסבוק שבבעלותה.

מטא – החברה האם של הפלטפורמות החברתיות פייסבוק, אינסטגרם ואחרות – הודיעה באחרונה על ביטול קרב ובא של החלטתה מלפני כשנתיים להרחיק את נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, מהפלטפורמות שבבעלותה.

חשבונות הפייסבוק והאינסטגרם של טראמפ נסגרו וגישתו אליהם נסחמה לאחר ההסתערות של תומכיו על גבעת הקפיטול והקונגרס, שהתרחשה ב-6 בינואר 2021, עם היוודע הפסדו בבחירות לנשיא המכהן, ג'ו ביידן הדמוקרט.


על ההחלטה החדשה הודיע נשיא הפעילות הגלובלית במטא, ניק קלג, שציין כי זו מגיעה שמאחר שבענקית ממנלו פארק לא מעוניינים למנוע דיון ציבורי ודמוקרטי בשירותיהם, ומאמינים שחשוב שהציבור ידע מה חושבים כלל הפוליטיקאים.

לא ברור אם טראמפ יענה וישוב אל שירותי מטא, דבר שלא עשה לאחר שהורשה לחזור לטוויטר – ממנה גם הורחק עקב אותו עניין עצמו ובאותה תקופה. חסימת טראמפ מהרשת החברתית המצייצת שהייתה זירת הבית שלו, הוסרה עם העברת טוויטר לידי איל הטק אילון מאסק, שכלשעצמו דוגל בחופש ביטוי נרחב יותר לכולם.

מאסק, אחרי שהפך לבוס של טוויטר, ערך סקר דרך חשבונו ושאל את עוקביו האם כדי לאפשר לטראמפ לחזור לפלטפורמה. רוב דחוק של 51.8 אחוז מהמשיבים הצביע בחיוב, בעוד ש-48.2 אחוז הצביעו נגד הרעיון. בסך הכל השתתפו בהחלטה למעלה מ-15 מיליון משתמשי טוויטר, שגרמו למאסק להצהיר בציוץ: "העם אמר את דברו", ולהודיע על הסרת החסימה מטראמפ. אך כאמור, הנשיא לשעבר לא שב לטוויטר בינתיים.

החזיר את טראמפ לפלטפורמה שבבעלותו, עקב תוצאות סקר משתמשים. אילון מאסק, מנכ"ל טוויטר.

החזיר את טראמפ לפלטפורמה שבבעלותו, עקב תוצאות סקר משתמשים. אילון מאסק, מנכ"ל טוויטר. צילום: BigStock

אם טראמפ יפרסם תוכן מעורר שנאה או פוגעני – יורחק שוב

אם טראמפ יענה להסרת החסימה ויחזור לשירותי מטא, הוא בכל זאת יורשה לפעול בה תחת מגבלות שנקבעו מראש בנוגע למה שהנשיא לשעבר יוכל לומר דרך פייסבוק ואינסטגרם לעוקביו ולעולם, כך הבהיר קלג. לדבריו, אם יהיה "סיכון ברור להפצת שנאה – נאלץ לפעול".

"כמו כל שאר המשתמשים בפייסבוק ובאינסטגרם, גם טראמפ חייב לציית לתנאי השימוש שלנו. אם יפרסם תוכן פוגעני, הוא יוסר לבין חודש לשנתיים, תלוי בחומרת המהלך", כתב קלג כהסבר לתנאי החברה.

במקביל לכך הכריזה מטא על הנחיות חדשות למניעת הפרות של תנאי השימוש בפלטפורמות החברתיות בניהולה. הנחיות אלו עוסקות גם בתכנים התורמים לסוג ליבוי היצרים שהביא לאירועי ה-6 בינואר.

למה מטא שינתה עמדה והאם טראמפ יוותר על 'החברתית האמיתית' שלו?

החלטת מטא המסוימת מאתמול (ד') הגיעה מספר שבועות לאחר המועד האחרון שפייסבוק נתנה לעצמה על מנת לשקול מחדש את החסימה מ-2021. נזכיר כי המועצה המפקחת על פייסבוק (The Oversight Board for Facebook) – אשר דנה בזמנו בערעורו של טראמפ בעניין השעייתו לצמיתות מהרשת החברתית הדומיננטית – החליטה לשנות את החלטת הענקית ממאנלו פארק וקבעה ביוני 2021 כי פייסבוק תוכל להשעות את טראמפ "רק" לשנתיים, ולא לנצח.

אבל זה לא הכל – ההחלטה מגיעה מספר שבועות לאחר שהרפובליקנים, רבים מהם ביקורתיים על החלטתה מלפני שנתיים, החזירו לעצמם את השליטה בבית הנבחרים. מנהיג המיעוט דאז וכיום מנהיג בית הנבחרים, קווין מקארתי, הבטיח בזמנו לרסן את כוחן של ענקיות הטכנולוגיה לפסוק מה לגיטימי ומה לא בכל הקשור במה שאנשים מבטאים דרך שירותיהן.

בכלל, למעשה טראמפ – שהכריז כבר בסוף השנה שעברה כי ירוץ כמועמד בבחירות הבאות לנשיאות – ביקש בעצמו בתחילת החודש להחזיר לו את הגישה לפייסבוק.

"אנו מאמינים שסגירת חשבון הפייסבוק של הנשיא לשעבר טראמפ הובילה לעיוות דרמטי והפריעה לדיון ציבורי", כתב צוות הקמפיין של הנשיא לשעבר במכתב למטא מוקדם יותר החודש, כך דיווחה NBC News.

'החברתית האמיתית' של דונלד טראמפ.

'החברתית האמיתית' של דונלד טראמפ. צילום: BigStock

נזכיר כי זמן קצר לאחר שהושתק והורחק משלל שירותי מדיה חברתית, הנשיא לעבר החל לפרסם את דעותיו ומשנתו ברשת החברתית שייסד בעצמו כאלטרנטיבה ימנית נטולת צנזורה ליתר הפלטפורמות, 'החברתית האמיתית' (Truth Social) שמה. הפלטפורמה אמנם התקבלה בשמחה גדולה על ידי קהל תומכיו, המושפל משהו, של טראמפ, כמו גם בקרב אנשי ימין בכל רחבי העולם, אך לא הצליחה עד היום לצבור מניין עוקבים רב או יותר מדי כוח והשפעה. בשירות פעילים כעת כחמישה מיליון חשבונות – אם כי סביר להניח שיש לו הרבה פחות משתמשים פעילים.

לפי דיווחים חדשים, טראמפ, במטרה לעורר קצת התרגשות לקראת הריצה השלישית שלו לנשיאות, מחפש דרך חזרה לפלטפורמות החברתיות המובילות, אך מבלי להעניק בלעדיות וראשוניות בפרסומיו ל-'חברתית האמיתית', כפי שהבטיח בזמנו לתומכיו. לפי הגשה לרשות ניירות ערך האמריקנית, ה-SEC, של הנשיא לשעבר, טראמפ נדרש "לנתב תחילה כל תקשורת במדיה החברתית" בפלטפורמה שלו, עם תקופת המתנה של שש שעות לפני שאותו תוכן יגיע לחשבונות המדיה החברתית האחרים שלו. על פי הרולינג סטון, הסכם הבלעדיות שלו ל-18 חודשים בפלפטורמה הימנית מסתיים ביוני, וזה הזמן המושלם להזניק את הקמפיין שלו ולצאת לדרך בניסיון לכבוש שוב את הבית הלבן.

טראמפ התייחס להסרת חסימתו דרך 'החברתית האמיתית' וכתב: "פייסבוק, שהפסידה מערכה מיליארדי דולרים מאז שהנשיא האהוב עליכם, אני, הודח, זה עתה הודיעה שהם פותחים מחדש את החשבון שלי. דבר כזה לא צריך לקרות שוב לנשיא מכהן, או לכל אדם אחר שאינו ראוי לגמול כזה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים