דונלד טראמפ יושעה מפייסבוק לשנתיים בלבד ולא לצמיתות

כך החליטה המועצה המפקחת על פייסבוק, עקב עתירתו של נשיא ארה"ב לשעבר בגין הרחקתו המוחלטת מהפלטפורמה בינואר האחרון, אחרי התפרעות אוהדיו בגבעת הקפיטול

דונלד טראמפ, לשעבר נשיא ארצות הברית. צילום: BigStock

המועצה המפקחת על פייסבוק (The Oversight Board for Facebook) – אשר דנה בערעורו של נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, בעניין השעייתו לצמיתות מהרשת החברתית הדומיננטית – החליטה לשנות את החלטת הענקית ממאנלו פארק. פייסבוק תוכל להשעות את טראמפ "רק" לשנתיים, ולא לנצח, כך קבעה המועצה.

סגן נשיא לעניינים גלובליים בפייסבוק, ניק קלג, אמר בהקשר לפסיקה כי "לא משנה אם זה האפיפיור, מלכת אנגליה או נשיא ארה"ב: אתה יכול להיות אדם חזק או להיות משתמש רגיל לחלוטין – המסר שלנו ברור: שום הפצה של אלימות דרך פייסבוק".

עקב פסיקת המועצה, ההחלטה המקורית – שמנעה מטראמפ להמשיך להיות בקשר עם מיליוני עוקביו ותומכיו, ואפילו לגשת לחשבונות המדיה החברתית שלו בפייסבוק ובאינסטגרם (שבבעלותה) לתמיד – השתנתה ותיפסק בתחילת ינואר 2023.

המועצה שינתה את החלטתה. פייסבוק. צילום: BigStock

המועצה שינתה את החלטתה. פייסבוק. צילום: BigStock

יצוין כי פייסבוק, כמו גם פלטפורמות מדיה חברתית אחרות, בעיקר טוויטר שהייתה זירת הבית של טראמפ, לא החליטה להרחיק את טראמפ מהשירות רק בגלל שהסית את אספסוף הימין לפני הפריצה לגבעת הקפיטול בוושינגטון, אלא גם משום שלאחר האירוע החמור, בו נהרגו חמישה בני אדם ושבמהלכו התקיים איום של ממש על פוליטיקאים אמריקנים ועל מוסדות המדינה, גילה הנשיא דאז אהדה לתוקפים, והמשיך וטען שבחירות נגנבו, מה שנתפש כהמשך שפיכת דלק למדורה מטעמו.

בעת הטלת ההשעיות עליו, טראמפ זעם. הוא האשים את הרשתות החברתיות ופייסבוק בצנזורה וטען שהמלך פוגע ומעליב את 75 מיליון מצביעיו. אבל הכעס לא סלל לו את הדרך חזרה למרחבים הווירטואליים בהם נהג להשתמש כדי לתקשר עם עוקביו הרבים.

לבסוף הוא פנה בערער אל גוף שפסק כעת בנדון – מועצה חיצונית ובלתי תלויה, שאמורה להיות גורם אובייקטיבי שעוסק בדיוק בסוגיות תוכן, צנזור והשעיה דומות. המועצה הושקה בתחילת השנה שעברה, ופועלת מאז אוקטובר 2020. עלות הקמתה והפעלתה היא 130 מיליון דולר. מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, אמר עליה כי היא אמורה להיות "בית משפט עליון" עבור פייסבוק ואינסטגרם, והחברה התחייבה לציית להחלטותיה, שכולן עוסקות בענייני מיתוני התכנים בשירותים שבבעלות הענקית ממאנלו פארק.

לא חוזר אוטומטית

עם זאת, ועל אף ההתחייבות לציית להכרעת המועצה, השיבה של טראמפ לפלטפורמות של פייסבוק ואינסטגרם לא תהיה אוטומטית. לדברי קלג, לקראת פקיעת ההשעיה, ב-7 בינואר 2023, פייסבוק תתייעץ עם מומחים בנוגע למצב בארה"ב. הוא הבהיר כי בעזרתם "נעריך גורמים חיצוניים, כולל מקרי אלימות, מגבלות על התכנסויות שלוות, וסמנים אחרים של תסיסה אזרחית", ורק אז תגבש החברה מדינויות סופית בנוגע לשיבתו, כן או לא, של טראמפ לשירותיה.

ג'ן פסאקי, דוברת נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, הגיבה בספקנות להחלטה. לדבריה, לא סביר שטראמפ ישתנה בשנתיים הקרובות. 

נציין כי החרם על טראמפ הצליח באמת להשפיע – הנשיא הפורש נראה ונשמע הרבה פחות בציבור ובתקשורת, וניסיונותיו לייצר אלטרנטיבה לנוכחותו בטוויטר או פייסבוק כשלה – טראמפ סגר את הבלוג שלו, שהחל לפרסם ברשת רק לפני חודש, בגלל רייטינג נמוך וחוסר עניין בציבור.

פייסבוק הבהירה באחרונה כי היא קובעת כללים חדשים להתנהלות אישי ציבור בתקופות של תסיסה ואלימות אזרחית, אשר ייושמו "במקרים חריגים כמו אלה". לדברי החברה, טראמפ קיבל את העונש המקסימלי על פי כללים אלה, "בהתחשב בחומרת הנסיבות" שהובילו להשעייתו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים