איך החדשנות מתבטאת בעולם הקמעונאות – ומה יהיה בעתיד?

שתי שאלות אלה עמדו במרכזו של פאנל שעסק בטרנדים החמים והעתידיים בעולם הריטייל ● מומחים בתחום משיבים

חדשנות או לא להיות - גם בעולם הריטייל.

הקמעונאות, או הריטייל, זה תחום שכל הזמן מתחדש – במרחב הפיזי, בדיגיטל ובשילוב ביניהם. ברבים מהסופרמרקטים יש קופות דיגיטליות, כך שלא צריך לגשת לקופאי.ת כדי לשלם, כבר מתחילים לראות (בינתיים לא בישראל) חנויות כמעט ללא עובדים והקניות אונליין הולכות ועולות, ותפסו בוסט בתקופת הקורונה. ללא ספק, מדובר באחד התחומים החדשניים שיש.

מה עוד צפוי להתחדש בו? או, במילים אחרות: מה צופן העתיד לתחום הזה? ובכלל, מהי חדשנות בעולם הקמעונאות? שאלות אלה ואחרות נדונו בפאנל שהתקיים באחרונה, במסגרת כנס New Retail Fest של אנשים ומחשבים, ושהנחתה יעל קוכמן, מנהלת ורטיקל בשרונה פרטנרס. מומחים ואנשי מקצוע רבים הגיעו לכנס, שנערך במרכז האירועים והכנסים לאגו בראשון לציון, והאזינו לדברי משתתפי הפאנל: זיו קסלמן, סמנכ"ל שיווק ודיגיטל ברשת הפארם Be מבית שופרסל; יוסי ארדמן, ראש תחום השיווק בוולט; יואל בר אל, מייסד שותף ויו"ר טרקס ריטייל; תמיר רוטר, סגן נשיא לאזורי EMEA ו-APAC בברייט דטה; ושגיב גרינשפן, מנכ"ל פריוריטי.

על חדשנות בקמעונאות

השאלה הראשונה שעלתה לדיון היא: מהי חדשנות בעולם הקמעונאות? ארדמן הגדיר אותה כ-"אפשרות לתת ללקוח לקנות את מה שהוא רוצה אונליין באותה הצורה ובאותה הרמה כמו בחנויות הפיזיות". לדברי רוטר, "חדשנות בעולם הריטייל היא להציע את המוצרים הכי נכונים במחירים הכי נכונים". בר אל ציין כי "חדשנות בשוק הקמעונאות היא להביא את התעשייה העתיקה ביותר בעולם למאה ה-21, עם חדשנות טכנולוגית ועסקית, והבאת המוצרים ללקוח בצורה הטובה ביותר".

"יכולת הבידול בין הקמעונאים הולכת וקטנה", הוסיף רוטר. "בסופו של דבר, הקמעונאים מתחרים על מחיר. עם מגוון המוצרים בחנויות עולה היכולת להגיע לצרכן הסופי ולתת לו חוויה שונה ושקיפות, ועולה גם היכולת של קמעונאים לקבל מידע על צרכנים ספציפיים בחנויות שלהם ולתקשר אתם בצורה יעילה. זה הטרנד שהולך להוביל את התעשייה הזאת קדימה".

משתתפי הפאנל. מימין: יעל קוכמן, מנהלת ורטיקל בשרונה פרטנרס (המנחה); זיו קסלמן, סמנכ"ל שיווק ודיגיטל ברשת הפארם Be מבית שופרסל; יוסי ארדמן, ראש תחום השיווק בוולט; שגיב גרינשפן, מנכ"ל פריוריטי; תמיר רוטר, סגן נשיא לאזורי EMEA ו-APAC בברייט דטה; ויואל בר אל, מייסד שותף ויו"ר טרקס ריטייל.

משתתפי הפאנל. מימין: יעל קוכמן, מנהלת ורטיקל בשרונה פרטנרס (המנחה); זיו קסלמן, סמנכ"ל שיווק ודיגיטל ברשת הפארם Be מבית שופרסל; יוסי ארדמן, ראש תחום השיווק בוולט; שגיב גרינשפן, מנכ"ל פריוריטי; תמיר רוטר, סגן נשיא לאזורי EMEA ו-APAC בברייט דטה; ויואל בר אל, מייסד שותף ויו"ר טרקס ריטייל. צילום: ניב קנטור

קסלמן ציין כי "יש שינוי גדול, שקורה בעולם והתחיל לתפוס תאוצה גם בארץ – שמותגים מטשטשים את הערך שלהם בכוונה. הם מוכרים את הכול במקום משהו מאוד ספציפי, כמו פעם. אם בעבר שופרסל התמקדה במזון ובסופרמרקטים, היא התפתחה באחרונה לעולם הפארמה. עוד דוגמאות: KSP מוכרת מוצרים רבים מעבר למחשוב ו-וולט מציעה לא רק משלוחי מזון. לכן, המטרה היא למצוא את הבידול של הארגון – דרך חוויית לקוח ונתונים. רוב הטכנולוגיות שאנחנו מטמיעים נועדו כדי להתמודד עם האתגרים האלה".

לדברי רוטר, "ארגונים חייבים להיות דטה קריאייטיב, יצירתיים בשימוש בנתונים, ולבחור את הנתונים הנדרשים על מנת לקבל את ההחלטות שהם צריכים לקבל".

ארדמן תיאר את אחד השימושים הבולטים של וולט בנתונים: "אנחנו בודקים מה לקוח שכבר השתמש בשירות שלנו יעדיף – לקבל שוב את המקומות שהוא כבר הזמין או מקומות חדשים. זה משתנה בין הערב לצהרים, בין מקרים שבהם הלקוח לבדו או עם עוד אנשים וכדומה. את הכול אנחנו רואים בנתונים. בנוסף, גילינו באחרונה שיש ביקוש הולך וגובר של הלקוחו למוצרי פארם, ואנחנו משתפים פעולה עם Be של שופרסל. כך או כך, הפלטפורמה ממליצה ללקוח על מה שהיא חושבת שיהיה הכי רלוונטי לו. התפקיד שלנו הוא להציע ללקוח את המקומות שהוא אוהב, אבל גם לחשוף בפניו עוד מקומות ומוצרים שהוא לא חשב עליהם".

גרינשפן אמר כי "ארגונים צריכים להשתמש במידע ובבקאנד על מנת לשפר את שרשרת האספקה ואת מתח הרווחים. ארגונים מתעסקים כיום יותר במערכות הליבה מאשר בטכנולוגיות שנמצאות בקצוות ושהם התעסקו בהן יותר בעבר, כמו מציאות רבודה".

רכישות וטכנולוגיות חדשות

נושאר נוסף שנדון בפאנל הוא החברות שהארגונים שמשתתפיו עובדים בהם רכשו באחרונה והטכנולוגיות שהם הטמיעו, ושכדאי לחברות בעולם הריטייל להטמיע. גרינשפן אמר כי "ביצענו חמש רכישות ב-15 החודשים האחרונים. בבואנו לבחון חברה לרכישה, אנחנו קודם כל בוחנים האם הטכנולוגיה שלה מביאה ערך לביזנס שלנו, ולא מסתכלים על טכנולוגיות שאולי פעם יביאו לרווחים".

קסלמן ציין ש-"הטכנולוגיות שריטיילרים צריכים להטמיע הן אלה שמאפשרות להם להשתנות כמה שיותר ולא מגבילות אותם".

לדברי רוטר, "בשנה שעברה קנינו שלוש חברות, בהן כאלה שמסייעות לנו לפתח את עסקי הליבה שלנו לצד כאלה שמביאות משהו חדשני, שאצלן 1 ועוד 1 יהיה שווה 3, ועדיף 30".

בר אל אמר כי "אנחנו משקיעים הרבה בחדשנות – פנימית ודרך רכישות. הפוקוס שלנו הולך להיות על החוויה של הצרכן הסופי. טרקס ריטייל מחפשת חברות בתחום הטכנולוגיה שיודעות לפנות לצרכן בצורה שונה וללוות אותו בתהליך הקנייה. מה שאפשר כיום לעשות בטכנולוגיה לעולם הריטייל נראה בעבר כמו מדע בדיוני, ובעוד כמה שנים, תעשיית הקמעונאות תהיה שונה לחלוטין. השירות בחנויות לא יהפוך להיות אוטומטי וטכנולוגי לחלוטין – גם ביפן, שהיא המדינה הכי מתקדמת בעולם מבחינת אוטומציה, עדיין מועסק בחנויות כוח אדם. נכון שיהיו פחות עובדים, אבל הם לא ייעלמו".

בתשובה לשאלה איך תיראה חוויית הקנייה בעוד 15 שנים הוא אמר כי "כל החנות תהיה דיגיטלית. הלקוח יוכל לקרוא בסמארטפון שלו מידע על כל מוצר בחנות – מאיפה הוא מגיע, מה המחיר שלו, מה קונים אחרים חושבים עליו וכדומה. ללקוח תהיה יכולת רבה בעשרות מונים מאשר כיום לקבל החלטה איזה מוצר לקנות. בנוסף, לא תהיה יותר חלוקה ברורה בין האופליין לאונליין, אלא המרחבים הפיזי והווירטואלי יתפקדו כגוף אחד".

גרינשפן ציין כי "הן הקמעונאי והן הלקוח ישתמשו בהרבה יותר דטה לקבלת החלטות, ויהיו הרבה יותר מקרים שבהם קונים שונים ישלמו מחירים שונים על אותו המוצר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים