האם במטאברס של מטא נשלם ב'כסף צוּק' מיוחד?

על פי דיווח חדש, ענקית הטכנולוגיה עובדת על 'צוק באקס' (Zuck Bucks) - כסף וירטואלי שאינו קריפטו, שנקרא על שם המייסד, מארק צוקרברג, ושישמש במטאברס ● בנוסף היא מפתחת גם מוצרים פיננסיים אחרים, ביניהם NFTs

מוסיף אפשרות לאימות בתשלום באינסטגררם ופייסבוק. מארק צוקרברג ביום שינוי שם החברה למטא.

לחברת מטא (Meta) יש כנראה תוכניות להשיק כמה מוצרים פיננסיים חדשניים. לפי הפייננשל טיימס, החברה עומדת להציע למשתמשים כסף וירטואלי שלא יתבסס על טכנולוגיית בלוקצ'יין – משמע שאינו קריפטוגרפי – וכן היא רוצה לחדש עם שירותי הלוואות משלה והשקת NFTs.

החדשות מגיעות זמן קצר לאחר שחברת הבת פייסבוק מכרה את פרויקט דיאם (Diem) שלה – מטבע קריפטו של החברה, שהיה על הכוונת – לבנק ההשקעות סילברגייט בנק (Silvergate Bank) מקליפורניה, לאחר שהרגולטור לא הצליח לתת לפרויקט אור ירוק.

נזכיר כי אחרי התכניות להשקת ליברה – המטבע הדיגיטלי שפייסבוק הציגה לעולם ב-2019 ושהיה אמור להתחיל להיות משווק בינואר 2021, אך נעצר בשל קשיים רגולטוריים וכן לנוכח מגיפת הקורונה – עברה פייסבוק לניסיון להכשיר שימוש ב-דיאם. דיאם הוא מטבע דיגיטלי שהחברה כבר הוציאה, שהיה אמור לספק אלטרנטיבה לדולר האמריקני ולמטבעות אחרים המנוהלים על ידי ממשלות זרות, ולשמש בעיקר לתשלומים בעמלות עסקה כמעט אפסיות. אלא שגם פרויקט זה כשל.

ניסיונות כושלים להשיק מטבע קריפטו. ליברה ודיאם. עיבוד ממחושב.

ניסיונות כושלים להשיק מטבע קריפטו. ליברה ודיאם. עיבוד ממחושב. צילום: BigStock

כסף צוּק – מה זה?

ואולם, לפי הפיננשל טיימס, מטא-פייסבוק לא מוותרת ושוב מנסה את כוחה במוצרים פיננסיים של הדור הבא.

על פי הדיווח, הזרוע הפיננסית של החברה, המכונה Meta Financial Technologies, בוחנת את יצירתו של מטבע וירטואלי שישמש במטאברס (Metaverse), ושעובדי החברה מכנים 'כסף צוּק' ('צוּק באקס' – Zuck Bucks) כמחווה לכינוי של הבוס שלהם, מארק צוקרברג. על הפיתוח סיפרו מספר מקורבים לנושא לטיימס.

לפי אותם מקורות שצוטטו בדיווח זה, לא סביר שהאסימונים המדוברים יהיו מבוססים על רשת הבלוקצ'יין. במקום זאת, נוטה מטא יותר להציג טוקנים לרכישה בתוך האפליקציה/המטאברס, כלומר בתוך מערכת הרשת שלה עצמה, כך שהטוקן נשלט ישירות על ידי החברה, כפי שכבר קורה במשחק Roblox, המכיל נכס וירטואלי דומה, כשבמקרה של Robux הטוקן אינו מבוסס על בלוקצ'יין.

נזכיר כי הכיוון שאליו שואפת מטא כיום הוא להפוך לענקית מטאברס – עולם דיגיטלי וירטואלי, שאליו נכנסים משתמשים דרך שלל פלטפורמות, ושניתן לקיים בו קשרים חברתיים ואף ממש "לחיות בו", כשהמשתמשים מיוצגים על ידי אוואטר לבחירתם. החברה סבורה שהמטאברס שלה יהיה מוכן לשימוש הציבור בתוך עד חמש שנים, והמהלך לשינוי השם שלה ל-מטא מהווה הכנה להפיכת הענקית ממאנלו פארק לכזו שמזוהה אולי יותר עם המטאברס מאשר עם עולמות המדיה החברתית. במטאברס יפעלו, ממש כמו בעולם האמיתי, חנויות, ויהיה בו מסחר ענף, והמטבעות שהחברה תשיק צפויים להיות הכסף שישמש במרחב הווירטואלי העתידי של החברה.

ראש תחום המסחר והטכנולוגיות הפיננסיות של מטא, סטפן קסריאל, פרסם מזכר בסוף ינואר, שבו הוא מציין במפורש כי החברה עובדת על מערכת פיננסית תואמת מטאברס. "אנחנו מבצעים שינויים באסטרטגיית המוצר ובמפת הדרכים שלנו, כך שנוכל לתעדף בנייה עבור המטאברס, ואיך ייראו תשלומים ושירותים פיננסיים בעולם הדיגיטלי הזה", אמר קסריאל בנדון.

על פי מזכרי החברה ומקורות קרובים, מטא גם עדיין שוקלת ליצור "אסימונים חברתיים" או "אסימוני מוניטין", שיכולים להיות מונפקים כתגמול על תרומות משמעותיות לקבוצות הפועלות בפייסבוק. עוד אפשרות המוזכרת בדיווח היא ש-מטא תהיה מי שתכונן בעצם את המושג "מטבעות חברתיים", ושאלו יהיו כספים וירטואליים פנימיים שיקושרו למשפיעני אינסטגרם מפורסמים, אך לא דווחו פרטים נוספים על הכיוון הזה.

תגיע לאינסטגרם ופייסבוק? מכירה כ-'אסימון חסר תחליף'. NFT. אילוסטרציה.

תגיע לאינסטגרם ופייסבוק? מכירה כ-'אסימון חסר תחליף'. NFT. אילוסטרציה. צילום: BigStock

עוד מוצרים פיננסיים לעידן החדש וגם – מסורתיים יותר

ואולם לא רק מטבעות דיגיטליים מעסיקים את מטא. החברה, לפי הטיימס, מתכננת גם פיילוט של תוכנית שתעזור לשתף ולהחזיק ב-NFT, לאחר שצוקרברג הכריז בחודש שעבר כי אינסטגרם תתמוך ב-NFT ב"טווח הקרוב".

על פי מזכר פנימי שנשלח בשבוע שעבר למספר תורמים, וצוטט על ידי הטיימס, הקבוצה של צוקרברג מתכוונת לפרסם NFT בפייסבוק כבר במאי הקרוב.

בנוסף, חברת האם של פייסבוק עדיין בוחנת את האפשרות להציע כמה מוצרים פיננסיים מסורתיים יותר, כמו "הלוואות בריבית אטרקטיבית".

היומון הבריטי אינו מבהיר האם מדובר בהלוואות אמיתיות, כפי שכבר נהוג בבנקאות ובמגזר הפיננסי, או שמדובר בהלוואות DeFi – שירותים המרמזים על ביטחונות של נכסים וירטואליים, ומופעלים בהכרח באמצעות טכנולוגיית DeFi (מערכת למימון מבוזר מבוססת רשת בלוקצ'יין). הקבוצה כבר מנהלת מגעים עם שותפים פוטנציאליים לשירות הלוואות זה, כך לטענת הפייננשל טיימס.

מטא סירבה להגיב לדיווח של הטיימס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים