חושף שחיתויות טוען: "מיקרוסופט משלמת שוחד במאות מיליונים בשנה"

האיש - מנהל בכיר במיקרוסופט, שהענקית כבר פיטרה עקב דבריו - טען למתן שוחד נרחב דרך עסקי החוזים הזרים של מיקרוסופט במזרח התיכון ואפריקה, ואמר שענקית הטק מוציאה יותר מ-200 מיליון ד' מדי שנה על כספי שוחד

מטה תאגיד מיקרוסופט, ברדמונד, שבמדינת וושינגטון.

עובד של מיקרוסופט דיווח באחרונה על מידע שהתגלה לו תוך כדי עבודתו בשורות הענקית הטק מרדמונד, שמעיד לטענתו על התנהלות לא חוקית, לכאורה, של החברה, שאירעה בין השנים 1998-2018. לדבריו – מיקרוסופט הוציאה אז בערך 200 מיליון דולר בכל שנה על תשלומי שוחד.

יאסר אלעבד הועסק במקירוסופט במשך 20 שנה ובתפקידו האחרון היה מנהל בכיר בתחום מכירת רישיונות וחוזים ללקוחותיה במזרח התיכון ובאפריקה. על פי פרסום מרתק שלו ב-Lioness, הבכיר לשעבר מאשים את מעסיקתו לשעבר ישירות במעורבות במתן שוחד, כאמור במיוחד במדינות ערב וביבשת אפריקה.

משחדת כדי להצליח באפריקה ובארצות ערב

בשנת 2016 הבחין בבקשה לתשלום של 40 אלף דולר עבור אחד הלקוחות האפריקנים, כ"חור" בתקציב שאין לו הסבר. תשלום זה הגיע מקרן ההשקעות העסקיות של החברה, אך הנמען כלל לא היה ברשימת הלקוחות הפנימית של מיקרוסופט, כך דיווח אלעבד כאחת הדוגמאות למסקנותיו אודות השוחד, לכאורה, שבו מעורבת מיקרוסופט. לפי טענותיו באופן כללי מיקרוסופט משחדת גורמים שונים דרך חברות הבנות שלה, וזאת כדי להצליח באזורים המדוברים.

והיא אכן הצליחה. אלא שלפי תיאוריו של אלעבד, "כדי להשיג סוג זה של צמיחה בזמן כה קצר, מיקרוסופט השתמשה זה מכבר ברשת של שותפים הידועים בשם Licensing Solution Partners, המורשים לתקשר עם לקוחות ציבוריים גדולים, מכיוון שהם בעלי כישורים טכניים ועסקיים מסוימים. יחד עם שותפים אלה, מיקרוסופט מביאה פתרונות בריאות אלקטרוניים לבתי חולים ו-GPS ושירותים דיגיטליים (כגון תשלומי מס מקוונים) לסוכנויות ממשלתיות. לאחר מכן, השותף לוקח חלק מהכנסות המכירות ברישוי של מיקרוסופט, בדרך כלל 10-15 אחוזים".

חושף השחיתויות גולל כיצד הקשרים הללו הפכו לקשרי שוחד מול החברות הבת השותפות ואף מול אנשי ממשל מקומיים.

"להערכתי", כתב בפרסום שלו ב-Lioness, "מינימום של 200 מיליון דולר מדי שנה הולך לעובדי מיקרוסופט, שותפים ועובדי ממשלה. הניסיון מוביל אותי להאמין ש-60-70 אחוז מאנשי המכירות והמנהלים של החברה במזרח התיכון, באפריקה ובחלקים מאירופה מקבלים את התשלומים הללו. בין הלקוחות שלדעתי קיבלו את הכסף הזה הם פקידי ממשל בגאנה, ניגריה, זימבבואה, קטאר וערב הסעודית".

"לכל מי שעוקב מקרוב אחר מיקרוסופט, זה לא יבוא כשוק. בשנת 2019 שילמה החברה קנס לממשלת ארה"ב בסך 25.3 מיליון דולר על התרת שוחד בהונגריה, ערב הסעודית, תאילנד וטורקיה. באותו זמן, נשיא מיקרוסופט, בראד סמית', הכריז בפומבי כי 'שלומים לא הולמים' הם נוהג 'לא מקובל', וכי 'אין מקום לפשרות בכל הנוגע לשיטות עסקיות אתיות'".

אלעבד המשיך והרחיב כי "תנאי אחד בהסדר 2019 עם משרד המשפטים (DOJ) היה סיום חוזה עם שותף ספציפי. למרות שמיקרוסופט ביטלה את החוזה באופן רשמי, היא עדיין עובדת עם השותף הזה באמצעות חברה של צד שלישי – ועדיין עוסקת בשוחד במדינות אחרות".

עניין שבשגרה בעסקים באזורים שונים? שוחד. אילוסטרציה.

עניין שבשגרה בעסקים באזורים שונים? שוחד. אילוסטרציה. צילום: BigStock

אלעבד פוטר מיד אחרי החשיפה

לפי דבריו של אלעבד עם זאת בשטח לא ניכר כי מיקרוסופט מנסה לתקן את העוול – ברגע שהחל להתעמק בדברים, הוא נתקל במהירות בבעיות עם חבריו המנהלים ולאחר הפרסום הוא אף פוטר מעבודתו.

ביוני 2019 נסע אלעבד לוושינגטון הבירה כדי להיפגש עם חברי רשות ניירות הערך של ארה"ב, ה-SEC, הבולשת הפדרלית, ה-FBI ומשרד התובע הכללי של ארה"ב, כדי לדון בטענותיו לפיהן מיקרוסופט משתפת פעולה עם שוחד בחברות בנות שלה במזרח התיכון ואפריקה.

לדבריו, הפגישות הללו נמשכו כמעט כל היום, כשהסוכנים הפדרליים שאלו אותו שאלות במשך שעות. עורך דינו אמר לו שזו אחת הפעמים הראשונות שבהן משרד התובע הכללי שולח נציג לישיבת חושפי שחיתות, כמו זו שנערכה איתו, דבר המעיד על רצינות ההתייחסות הממשלתית לממצאיו.

אבל ה-SEC לא עשתה דבר בסופו של עניין לגבי ההאשמות של אלבד. הסוכנות הבטיחה לו כל הזמן שהצוות האחראי על התיק שלו יקבל החלטה בקרוב האם יגישו כתב אישום נגד מיקרוסופט אם לאו. לבסוף, בתחילת מרץ 2022, קיבל עורך דינו הודעה שה-SEC סוגרת את התיק, כי אין לה את המשאבים לערוך ראיונות ולמצוא תיעוד בחו"ל במהלך מגיפת הקורונה.

מיקרוסופט טענה בתגובה לדבריו אלעבד ולפרסום החשדות שלו, כי אכן היו לה בעיות בעבר, אך הן כבר נפתרו בהצלחה.

שוחד וסייבר – עניינים שבשגרה?

הפרשה מזכירה מקרה אחר שבמסגרתו נחשפה באחרונה יצרנית הסמארטפונים אריקסון כמי ששילמה שוחד, מעין דמי חסות, לדאע"ש כדי להמשיך לפעול באזור עיראק. הקונסורציום הבינלאומי של עיתונאים חוקרים חשף כי חברת התקשורת השוודית פיתחה בתוכה מודל של שחיתות וסחיטה, שבאמצעותו מומנו קבוצות טרור.

בתגובה לפרשה שנחשפה בשבועות האחרונים, פרסמה אריקסון הצהרה פומבית שבה הודתה ב"התנהגות בלתי הולמת הקשורה לשחיתות" בעיראק, ולא שללה את האפשרות שמימנה טרור באמצעות קבלני המשנה שלה.

יצוין כי מיקרוסופט לא עוברת תקופה מלבבת במיוחד. הענקית מרדמונד חוותה באחרונה פריצה של קבוצת ההאקרים $Lapsus, שתקפו אותה בסייבר, כפי שתקפו חברות ענק אחרות כמו אנבידיה, סמסונג ויוביסופט, וכן את אוקטה (Okta), מיקרוסופט, LG ואחרות. מיקרוסופט אישרה שחוותה דליפת נתונים, כולל דלפית קוד המקור של העוזרת הקולית החכמה קורטנה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. כג

    כל מי שעובד באפריקה משלם שוחד; זה סטנדרטי שם.

אירועים קרובים