אריקסון במערמיה: תחקיר מצא שעשתה עסקים במיליונים עם דאעש

הקונסורציום הבינלאומי של עיתונאים חוקרים חשף כי חברת התקשורת השוודית פיתחה בתוכה מודל של שחיתות וסחיטה, שבאמצעותו מומנו קבוצות טרור ● אנליסטים טוענים כי פעילות החברה בבורסה בסכנה גדולה

קיימה קשרים עסקיים עם דאעש. אריקסון. עיבוד ממוחשב.

חברת התקשורת השוודית אריקסון ניהלה משא ומתן עם דאעש כדי שיוכל לעבוד באזור שבשליטתה, ושילמה לארגון הטרור דאעש כדי להבריח עבורה ציוד בנתיב הנקרא Speedway, כך חשף דו"ח פנימי של החברה, שהגיע לידי הקונסורציום הבינלאומי של עיתונאים חוקרים, ה-ICIJ (ר"ת The International Consortium of Investigative Journalists).

הקונסורציום ערך תחקיר נרחב בנדון, שעליו עבדו 30 כלי תקשורת ב-22 מדינות, ואחרי פרסום הממצאים – מצבה של אריקסון כחברה הנסחרת בבורסה הולך ומתדרדר במהירות.

ICIJ – שהוא ארגון ללא מטרות רווח שבסיסו בארה"ב, הוא קונסורציום של מספר רב של כלי תקשורת בינלאומיים, כולל Asahi Shimbun (מיפן); הניו יורק טיימס והוושינגטון פוסט (מארה"ב); Süddeutsche Zeitung (מגרמניה); הקייב פוסט (מאוקראינה); והגרדיאן (מבריטניה) – פרסם מספר מאמרים במהלך יום א', תחת כותרת הגג The Ericsson List בזמן שתעשיית הטלקום העולמית, שאריקסון משתייכת לה לפחות בינתיים, התכנסה בברצלונה לקונגרס המובייל העולמי.

שחיתות וקשרים עם גורמי טרור מסוכנים כחלק מהעסקים שבשגרה

על פי התחקיר, המתייחס לתקופה שבין 2011 ל-2019, החברה שילמה לכאורה תשלומים חשודים בשווי עשרות מיליוני יורו, כדי לתמוך בעסקיה בעיראק, במימון פעילויות בלתי חוקיות ותשלומים באמצעות מתווכים שאינם נחשבים לגיטימיים בעיניי העולם המערבי.

לפי הדיווח של ICIJ, "אריקסון ביקשה אישור מקבוצת הטרור הידועה בשם המדינה האסלמית לעבוד בעיר שבשליטת דאעש (בעיראק –  ג"פ) ושילמה להברחת ציוד לאזורי דאעש".

מודל השוחד והשחיתות, שנמצא במהלך החקירה הפנימית, הוא נפוץ, כך אמרו החוקרים של הקונצרסיום, והמעקב של החברה אודות המתבצע בפועל בשטח – נעדר, מה שלא מאפשר כלל מתן דין וחשבון על התשלומים בני מיליוני הדולרים, הסיבות להעברתם, והמקורות אליהם הגיעו.

בדו"ח נאמר ש"לא ניתן היה להתייחס לתשלומים של מיליוני הדולרים – כל זאת בזמן אריקסון עבדה לתחזק ולהרחיב רשתות סלולריות חיוניות באחת המדינות המושחתות בעולם".

ICIJ מצא כי "העסקים של אריקסון בעיראק הסתמכו על מתקנים בעלי הקשר פוליטי ועל קבלני משנה לא מפוקחים. זה היה מסומן בחוזי דמה, חשבוניות מנופחות, דו"חות כספיים מזויפים ותשלומים ל'יועצים' עם תיאורי תפקיד מעורפלים".

מכירות החברה בעיראק הסתכמו בכ-1.9 מיליארד דולר בין השנים 2011 ל-2018, לפי הדו"ח.

הגיב לחשיפות. מנכ"ל אריקסון, בורי אקהולם.

הגיב לחשיפות. מנכ"ל אריקסון, בורי אקהולם. צילום: ויקיפדיה

אריקסון הקדימה את החשיפה בהתוודות חלקית על המעשים

ב-15 בפברואר, לפני חשיפת הממצאים החומרים של התחקיר, אריקסון פרסמה הצהרה פומבית שבה הודתה ב"התנהגות בלתי הולמת הקשורה לשחיתות" בעיראק, ולא שללה את האפשרות שמימנה טרור באמצעות קבלני המשנה שלה. החברה השוודית הודתה בהצהרתה כי חקירה פנימית משנת 2019 חשפה "תביעות הוצאות חריגות בעיראק, החל משנת 2018". בנוסף לעיראק, החברה זיהתה פעילויות שחיתות אפשריות במדינות אחרות, כמו לבנון, ספרד, פורטוגל ומצרים.

אריקסון אמרה בהודעתה המוקדמת כי החקירה "מצאה הפרות חמורות של כללי ציות וקוד האתיקה העסקית". וכן כי זיהתה "ראיות להתנהגות בלתי הולמת הקשורה לשחיתות".

מנכ"ל אריקסון, בורי אקהולם, הגיב לעיתון העסקים של שוודיה, Dagens Industri, על החקירה הפנימית שערכה החברה עצמה וסיפר כי: "מה שאנחנו רואים הוא שנתיבי תחבורה נרכשו דרך אזורים שנשלטו על ידי ארגוני טרור, כולל דאעש".

כעת פרסם ה-ICIJ את מה שהייתה כנראה הסיבה ל"פניות התקשורת המפורטות מגופי חדשות שוודיים ובינלאומיים", שהובילו להצהרה של אריקסון מאמצע החודש.

קבלני המשנה של אריקסון נחטפו בידי דאעש

לפי דיווחים נוספים, אריקסון לא רק עסקה בשחיתות הכספית אלא גם סיכנה את קבלני המשנה שלה הפועלים בשטחים שבשליטת המדינה האסלמית, וחלקם אף נחטפו כחלק מהג'וב שביצעו בעבורה שם.

התחקיר מספר על בחור בשם אפאן, מהנדס טלקום צעיר שעובד בעבור החברה במוסול שבעיראק. אפאן היה בין קבוצת מהנדסים שעשו עבודת שטח לטובת אריקסון בזמן שדאעש השתלטה על העיר. הוא נשלח עם מכתב מטעם החברה וביקש אישור מארגון הטרור להמשיך לעבוד שם. אבל מיד כשהגיע, פגש אותו טנדר מלא בחמושים שתפסו אותו, כך סיפר לגוף השידור הציבורי הגרמני NDR, עוד אחד משותפי התקשורת של ICIJ.

אחרי החטיפה לוחם דאעש השתמש בטלפון של אפאן כדי להתקשר למנהלי אריקסון ודרש מהחברה לשלם 2.4 מיליון דולר כדי לעבוד באזור, כך לדברי הצעיר. "הוא אמר להם שאם לא ישלמו, האדם הזה ששלחתם וכל מי שעובד בשבילכם יילכד על ידינו, אנחנו נביא אותם לכאן. אחד אחד".

אפאן הושם במעצר בית וסיפר כי המנהל שלו באריקסון הפסיק פשוט לענות לשיחות שלו. "הוא נטש אותי, הוא כיבה את הטלפון ונעלם", דיווח.

המסחר במניות אריקסון בסכנה

אריקסון היא אחת מחברות הטלקום הגדולות בעולם ושחקנית מפתח בהשקת רשתות 5G בבריטניה, וזאת אחרי שהחליפה את חברת הטלקום הסינית וואווי (Huawei) עקב חששות אבטחה וטענות אמריקניות שהחברה מעורבת בריגול לטובת סין.

כעת, לפי דיווח של פורבס, עקב הממצאים החמורים, מניות אריקסון יכולות להפוך ל"בלתי ניתנות להשקעה" בקרוב, כך סבורים אנליסטים של סיטיבנק (Citibank).

"אם הדיווחים יאושרו כנכונים, אזי האמינות ושיקול הדעת של ההנהלה יוטלו בספק; גם אם הם בסופו של דבר לא נכונים, אנחנו חושבים שייקח זמן עד שניתן יהיה להוכיח חפות", כתבו אנליסטים של סיטיבנק, בראשות אנדרו גרדינר, במנשר שפרסמו בנושא. "בכל מקרה, אנו מצפים שמניית אריקסון תהיה בלתי ניתנת להשקעה עבור רוב המשקיעים בעתיד הנראה לעין", סיכמו.

מניית אריקסון ירדה אתמול ב-7.6% במסחר בשטוקהולם. המניה כבר ירדה ב-14.5% לאחר החשיפה הראשונית שלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים