בשל "זיופים פרועים": פלטפורמת מסחר בולטת ב-NFT פורשת מהתחום

בזמנו סנט מכרה כ-NFT את הציוץ הראשון ג'ק דורסי ב-2.9 מיליון ד', אך כעת פעילותה עצרה, אחרי שמשתמשים מכרו תוכן שלא שייך להם, כך לפי מייסדה, שטען כי התופעה היא "בעיה יסודית" בשוק הנכסים הדיגיטליים המשגשג

פורשת מתחום המסחר ב-NFT. סנט. עיבוד ממוחשב.

סנט (Cent) – מחלוצות המסחר ב-NFT – החליטה באחרונה לעצור את פעילותה בתחום, עקב "זיופים פרועים" שביצעו משתמשיה ושזוהו על ידה.

סנט האמריקנית מוכרת בזכות אחת ממכירות ה-NFT הראשונות שהתפרסמו בעולם – היא מכרה את הציוץ הראשון של מנכ"ל טוויטר לשעבר, ג'ק דורסי, כ-NFT במרץ האחרון ב-2.9 מיליון דולר. אבל כעת מסתבר כי החל מה-6 בפברואר, סנט הפסיקה לאפשר קנייה ומכירה של NFT דרכה, כך לפי דברי המנכ"ל והמייסד המשותף שלה, קמרון חג'אזי, לרויטרס. "יש קשת פעילות שקורית שבעצם לא אמורה להתרחש – זאת אומרת, מבחינה חוקית", אמר חג'אזי בשיחתו עם סוכנות הידיעות.

חג'אזי הדגיש שלוש בעיות עיקריות שהביאו את הפלטפורמה לשינוי בהתנהלותה – משתמשי סנט מכרו NFTs על סמך תמונות שהזכויות עליהן כלל לא היו בבעלותם ואף מכרו עותקים של NFTs אחרים, כמו גם מכרו NFTs שנעשו כדי להידמות לנכסים סחירים אחרים, למשל לניירות ערך. לדבריו, הבעיות הללו "משתוללות", כאשר המשתמשים "הטביעו (מהמושג Minted – הליך יצירת ה-NFT – ג"פ) והטביעו והטביעו נכסים דיגיטליים מזויפים".

"זה המשיך לקרות. היינו חוסמים חשבונות פוגעניים, אבל זה היה כאילו אנחנו משחקים משחק של חפרפרת. בכל פעם שהיינו חוסמים אחד, היה עולה עוד אחד, או שעוד שלושה עולים", סיפר חג'אזי.

יצוין עם זאת כי על אף ש-סנט עצרה את מכירות NFT, החלק הספציפי למכירת NFT של ציוצים, שנקרא Valuables עדיין פעיל בה.

NFT – לכאורה חדשנות מבטיחה ובטוחה – האמנם?

המושג NFT, כך נדמה, נמצא בפי כל כיום. מדובר בעצם על רכישת הבעלות הדיגיטלית על יצירות או נכסים יחידים, כמו למשל בדוגמה הקשורה לישראל, קטעי התסריט המקוריים לסרטו המיתולוגי של קוונטין טרנטינו, ספרות זולה, בכתב ידו ועם פרשנות אודיו בלעדית שלו.

והעולם – מתלהב מהקונספט. עד כדי כך מתלהב שבשנתיים האחרונות ה-NFT הפך לשוק שמגלגל כסף ענק, כששווי המכירות של תוכן במתכונת NFT, זינק לכ-25 מיליארד דולר בשנת 2021. NFTs הם נכסי קריפטו שמתעדים את הבעלות על קובץ דיגיטלי כגון תמונה, וידאו או טקסט. כל אחד יכול ליצור, או 'להטביע' NFT, ובעלות על האסימון בדרך כלל לא מקנה בעלות על הפריט הבסיסי.

כפי שמסביר אמיר עוז בטורו בנושא, NFT הם ראשי תיבות של Non-Fungible Token, כלומר אסימון (טוקן) שאינו ניתן להחלפה או שינוי. לדבריו, הסיבה לכך שהטכנולוגיה הזו משתמשת בעיקר לרכישת נכסי אמנות נובעת מהייחודיות של כל טוקן: כאשר טוקן NFT מוצמד ליצירה דיגיטלית כלשהי (תמונה, ציור, קליפ, קטע שמע ועוד) מדובר בערובה לאותנטיות היצירה. ולכן, בעל טוקן ה-NFT המדובר – הוא הבעלים של היצירה. וכך קורה שאנשים כיום מוציאים הרבה מאוד כסף על פריטים שאינם קיימים פיזית, ושכל אחד בעצם יכול לצפות בהם באינטרנט בחינם.

80 אחוזי תוכן מזויפים. OpenSea.

80 אחוזי תוכן מזויפים. OpenSea. צילום: BigStock

תחום פרוץ לזיופים

אלא שכעת, עקב המהלך של סנט והטענות של מנכ"לה, ולמרות שנדמה היה שמדובר בתחום מבוסס בלוקצ'יין ומאובטח במיוחד, נחשפה תופעה שמאפילה על השמחה וההתלהבות – הזיופים החמורים בממלכת ה-NFT.

סנט, ששירתה כ-150,000 משתמשים ושהכנסותיה נמדדו במיליונים – היא פלטפורמת NFT קטנה יחסית, אך לדברי חג'אזי סוגיית התוכן המזויף והבלתי חוקי קיימת בכל התעשייה הקשורה לנכסים דיגיטליים. "אני חושב שזו בעיה די בסיסית עם Web3", אמר.

שוק ה-NFT הגדול ביותר בעולם כיום – OpenSea שמו – המוערך ב-13.3 מיליארד דולר, לאחר סבב הגיוס האחרון שלו, אמר בחודש שעבר שיותר מ-80% מה-NFT שהוטבעו בחינם על הפלטפורמה שלו היו "יצירות מועתקות, אוספים מזויפים וספאם".

OpenSea ניסתה להגביל את מספר ה-NFTs שמשתמש יכול להטביע בחינם, אבל אז הפכה את ההחלטה בעקבות תגובה זועמת של המשתמשים, כך סיפרה החברה בשרשור בטוויטר, והוסיפה כי היא "עובדת על מספר פתרונות" כדי להרתיע "שחקנים רעים" מחד ולתמוך ביוצרים מאידך.

"זה נוגד את המדיניות שלנו למכור NFTs תוך שימוש בתוכן מועתק", אמר דובר OpenSea. "אנחנו עובדים מסביב לשעון כדי לשלוח מוצרים, להוסיף תכונות ולחדד את התהליכים שלנו כדי לענות על הרגע", הבטיח הדובר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים