2021: קוק, מנכ"ל אפל, התעשר עוד יותר – העובדים נותרו הרחק מאחור

מה הייתה משכורתו של טים קוק, האוחז במושכות של יצרנית ה-iPhone, וכמה היא לא פרופורציונלית בהשוואה לשכר החציוני של עובדי החברה?

נדרש לבטא תמיכה בפלסטינים. טים קוק, מנכ"ל אפל.

טים קוק, מנכ"ל אפל, קיבל כמעט 100 מיליון דולר מהחברה שאותה הוא מוביל בשנת 2021, כך ניתן ללמוד ממסמכים שהוגשו לרשות ניירות הערך האמריקנית, ה-SEC. חבילת השכר הכוללת של קוק הסתכמה בכמעט פי שבעה יותר מ-14.8 מיליון דולר שקיבל אשתקד. יצוין עם זאת כי העלייה נבעה בעיקר ממניות מוגבלות בשווי 82.3 מיליון דולר, שהוענקו לקוק כבונוס השנה.

שכר הבסיס של קוק, כך לפי התקשורת העולמית, עומד על 3 מיליון דולר – וזה נתון שלא השתנה. לשכר הבסיס פשוט נוספו עוד 12 מיליון בתמריצים וכן מענק המניות המוזכר לעיל, וזו הסיבה לשכר הגבוה השנתי הפעם.

אפל – הצלחה גדולה בעשור האחרון

קוק מוביל את אפל במשך יותר מעשור, ובתקופה זו הוא הצליח להנהיג את הענקית מקופרטינו להניב רווחי שיא.

מניות החברה צמחו פי עשרה בתקופתו. למעשה המניה של החברה זינקה ב-35.9% רק במהלך 12 החודשים האחרונים – לשם השוואה, יותר מהעלייה של מניית מטא-פייסבוק שעמדה על 26.3%, אך פחות מהעלייה של 47.9% של מיקרוסופט.

בנוסף, מש עם פתיחת 2022 אפל חצתה את ציון הדרך והגיעה לשווי של 3 טריליון דולר, והפכה לחברה האמריקנית הראשונה שרשמה שיא זה. במאזן השנתי האחרון, ההכנסות של אפל עלו ביותר מ-30%, ל-365.82 מיליארד דולר, בשנת הכספים 2021.

כל אלו מביאים את אפל להיות, לפי שווי שוק, החברה הגדולה ביותר בעולם – הרבה מעל לענקיות הטק האחרות.

הצלחה עצומה. אפל. אילוסטרציה - סניף החברה בהונג קונג.

הצלחה עצומה. אפל. אילוסטרציה – סניף החברה בהונג קונג. צילום: BigStock

המשכורת הלא פרופורציונלית – האם תבעיר עוד את מאבק העובדים?

ואולם בעניין השכר של קוק, בין אם מדובר במענק חד פעמי אם לאו, בשורה התחתונה ועל פי רויטרס בהתבסס על מסמך השכר שפרסמה הענקית, מנכ"ל אפל הרוויח השנה פי 1,447 מהעובד הממוצע שלה (לפי שכר חציוני).

הנתון המסוים הזה גרר כותרות רבות, ושיש לו פוטנציאל לעורר גם את זעם העובדים – שבלאו הכי מוחים נגד מעסיקתם בעניין פערי השכר, חוסר שוויון בגישה הניהולית ואפילו בגין תרבות ניהול רעילה הממסמסת תלונות על הטרדות מיניות. 

קבוצת פעילים מקרב עובדי החברה, ששמה הוא Apple Together, שהיא למעשה פחות או יותר אותה חבורת עובדים אשר החלה במחאה נגד ענקית הטק בקיץ, תחת השם והמיתוג AppleToo# פועלת בנחרצות במטרה לשנות דברים מהיסוד באופן התנהלות החברה מקופרטינו מולם. הם אפילו קראו לעובדים ולעוקביהם להחרים את חנויות החברה בחג המולד האחרון.

המוחים שינו באחרונה את שם הקבוצה, אך ממשיכים בפעילותם כדי לתקן את יחס מעסיקתם אליהם, שלדבריהם אינו הוגן או שוויוני. יצוין כי מנהיגות המחאה של העובדים פוטרו על ידי החברה, כדרך להתמודד עם הביקורת והדרישה של העובדים לתיקון העוול.

עם זאת, אם בפרופורציות עסקינן, הרי שכדאי לזכור כי על אף מה שמסתמן כשכר מופרך למדי של קוק, מנהלים כמותו רק לעתים רחוקות מצליחים להגיע לבעלות על הון עתק, כפי שיש בכיסיהם של יריבים בחברות טכנולוגיה אחרות, שהקימו עסקים משלהם, למשל כמו אילון מאסק וג'ף בזוס. הונו של קוק מוערך ב-1.5 מיליארד דולר "בלבד", כך לפי פורבס. נתון "דל" זה מדרג אותו "רק" כאדם ה-2,083 העשיר בעולם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים