עקב בעיות בחשמל: קוסובו אוסרת על כריית קריפטו

המדינה הקטנה נמצאת במשבר אנרגיה, וכריית קריפטו, כידוע, מהווה מקור לצריכת חשמל עצומת ממדים, לפיכך מעכשיו היא תיאסר בקוסובו

אסרה על כריית קריפטו. קוסובו. עיבוד ממוחשב.

מכיוון שהליך ייצור מטבעות קריפטוגרפיים הוא פרקטיקה הגוזלת חשמל רב, ומאחר שקוסובו נמצאת במשבר אנרגיה, הממשלה המקומית הודיעה באחרונה כי חל איסור לעסוק בכריית מטבעות דיגיטליים בשטחה, כך דיווח ה-BBC.

עד לאחרונה, קוסובו התגאתה בתעריפי חשמל מהזולים באירופה. בשל כך, כריית קריפטו הפכה פופולרית בקרב צעירים במדינה. אלא שבחודש שעבר, בשל בעיה טכנית, נסגרה תחנת הכוח הפחמית הגדולה ביותר במדינה הבלקנית. המצב החדש אילץ את הממשלה לייבא חשמל במחירים גבוהים. ככלל, מחירי החשמל הגבוהים באירופה מייקרים את צריכתו, ולפי הדיווחים, קוסובו תצטרך לייבא כ-40% מהחשמל שלה בקרוב.

כמו כן, בדצמבר הוכרז במדינה מצב חירום ל-60 יום. הסטטוס החדש הזה העניק לממשלה סמכויות להקצות יותר כסף לייבוא אנרגיה ולהטיל הגבלות מחמירות על השימוש בחשמל במדינה. עקב המשבר, הפסקות החשמל הרבות שפקדו את קוסובו באחרונה, בשיא החורף, עוררו מחאות וקריאות להתפטרותו של שרת הכלכלה, אנט ריזוונולי.

מדינות העולם מנסות להתמודד איתו. הקריפטו וכרייתו.

מדינות העולם מנסות להתמודד איתו. הקריפטו וכרייתו. צילום: BigStock

כריית קריפטו – עניין מעורר מחלוקת בעולם

כריית מטבעות הדיגיטליים מייצרת דיון ער בשנים האחרונות, בשל גזילת משאבי החשמל העצומה הכרוכה בה. גם היזם המפורסם אילון מאסק התייחס לנושא ועצר את קידום הביטקוין שבו עסק, בגלל השלכות הכרייה על משק האנרגיה העולמי ועל מצב כדור הארץ.

מדינות אחרות מלבד קוסובו, כמו סין ואיראן, הפגינו דאגה מהייצור של המטבעות הקריפטוגרפיים ומענישות על כריית קריפטו. בשנת 2019, הרשויות באיראן החרימו כ-1,000 יחידות של מה שהתגלה כמכונות לכריית ביטקווין, אשר הופעלו בשני מפעלים נטושים. ב-2021, איראן הודיעה על איסור כרייה למשך ארבעה חודשים, מכיוון שהנוהל הוריד יותר משעתיים גיגה-וואט מהרשת מדי יום, מה שהפך את חוות הכרייה לאחראיות להפסקות חשמל שנפוצו במדינה.

בסין הנושא, אפר לומר, "מורכב". בתחילת יוני 2021, ממשלת סין חידדה את עמדתה נגד שוק הקריפטו, ואסרה באופן נרחב את הסחר במטבעות דיגיטליים ואת יצירתם. הסיבה המרכזית לעצירת הכרייה, כך אמרה סין, הייתה שצריכת החשמל הגבוהה של המכרות פוגמת במחויבותה להפחית את פליטת הפחמן הלאומית ב-65% עד 2030.

מאידך, סין לא וויתרה על יצירת מטבע וירטואלי משלה, ובשליטת המדינה, ששמו e-yuan.

הבנק המרכזי של סין, ה-PBOC, הודיע באוגוסט 2019 שהמטבע הדיגיטלי שלו "כמעט מוכן" להנפקה, כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס. למעשה סין החלה לבחון את הרעיון של מטבע דיגיטלי ריבוני ב-2014, בעקבות הצלחתן של פלטפורמות המסחר האלקטרוני עליבאבא, טנסנט ובאידו. עד יולי האחרון, כך לפי דיווחים שונים, סין כבר חילקה כ-200 מיליון יואן (30.7 מיליון דולר) במטבע דיגיטלי, כחלק מפרויקטי פיילוט שהיא מקיימת ברחבי המדינה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים