מצמרר: הקשיבי בקולי – קמפיין לציון היום הבינ"ל למאבק באלימות נגד נשים

במסגרת הפרויקט לכבוד היום המיוחד שחל מחר (ה'), נשים שנרצחו על ידי בני זוגן "חוזרות לחיים" כדי להעלות את המודעות לזוגיות מסוכנת ופרידה בטוחה, באמצעות טכנולוגיית בינה מלאכותית

"מדברת" אל נשים אחרי מותה. מיכל סלה ז"ל בסרטון "הקשיבי בקולי"

מיכל סלה ז"ל (32), אסתר אהרונוביץ' ז"ל (70), מרין חאג' יחיא ז"ל (29), אסתר ברהני ז"ל (50) ושגית עוזרי ז"ל (23) "חוזרות לחיים" באמצעות טכנולוגיה מתקדמת של חברת D-ID הישראלית – המתמחה ביצירת מדיה מבוססת AI – במסגרת קמפיין חדש אשרה מנפיש את דמויותיהן של הנרצחות, במטרה להעלות מודעות לנושא הזוגיות המסוכנת והפרידה הבטוחה.

סיפוריהן של הנרצחות דובבו על ידי שחקניות ישראליות מובילות: מלי לוי (מיכל סלה ז"ל), אוולין הגואל (אסתר אהרונוביץ' ז"ל), הילה סעדה (שגית עוזרי ז"ל), לונא מנסור (מרין חאג' יחיא ז"ל) ורות אסרסאי (אסתר ברהני ז"ל). כך מאפשרים לנרצחות להפוך לדמויות דינמיות המספרות לעולם את סיפורן.

 

מטרת הקמפיין היא לייצר שיח חברתי חדש בנושא האלימות בזוגיות, במספר גזרות:

זוגיות מסוכנת במקום זוגיות אלימה – למקרי רצח רבים לא קדמה אלימות פיזית על ידי בן הזוג. נשים רבות שנמצאות בזוגיות עם פוטנציאל מסוכנות גבוה, אבל לא חוות אלימות, לא מודעות לכך שהן בסכנה, כיוון שכל השיח הציבורי עוסק בזוגיות אלימה. "הקשיבי בקולי" קורא לנשים לשים לב לזוגיות מסוכנת, גם אם לא כרוכה בה אלימות פיזית.

העלאת מודעות לפרידה בטוחה – הרבה ממקרי הרצח מתרחשים כאשר אישה מנסה להיפרד ועושה זאת באופן שלא שומר עליה בטוחה. "הקשיבי בקולי" מעלה את המודעות לפרידה בטוחה, ונותן כלים מעשיים וברורים לפרידה שתשמור על האישה בטוחה.

שינוי הייצוג של אישה במעגל האלימות – הרבה נשים לא מזוהות עם קמפיינים העוסקים בנושא, בגלל ייצוג סטיגמטי של אישה מוכה, תלותית, אובססיבית וחלשה, ובכך הקמפיינים פוסחים מעליהן, והן אינן מבינות שהן בבעיה. "הקשיבי בקולי" מחדש את ייצוג האישה שנקלעה לזוגיות מסוכנת וקורא בקול ברור: תופעת הזוגיות המסוכנת והאלימה חוצת מגזרים, מעמד כלכלי, מיקום גאוגרפי, מוצא, עדה ומבנה אישיות. זה יכול לקרות לכל אחת ואחת. גם לך.

הרחבת הסקאלה של ייצוג מעגל האלימות – "הקשיבי בקולי" שם דגש מיוחד על הסקאלה הרחבה של סוגי האלימות בתוך המשפחה: פיזית, נפשית, מינית וכלכלית, והסימנים המקדימים שיכולים להדליק נורות אדומות ולהניע לפעולה.

את הקמפיין מובילות יזמת הטק החברתית שירן מלמדובסקי סומך ודנה קול, בעלת משרד הפרסום DIBOOR, יחד עם הילה סלומון וענת פרי ממשרד מרכז השלטון המקומי, חברת הטכנולוגיה      D-ID, המתמחה ביצירת וידאו מבוסס AI, יחד עם פייסבוק ישראל (מטא) ושותפים נוספים מהמגזר השלישי ומהמגזר העסקי.

הרציחות הנוראות והחיים שהסתיימו באחת באכזריות

בישראל נרצחות כ-20 נשים בממוצע מדי שנה במה שמוגדר כ"אלימות בתוך המשפחה|". בעוד שהציבור נחשף באמצעות התקשורת רק למקרים הקיצוניים והטרגיים ביותר, ישנן עוד מאות אלפי נשים שחוות אלימות או זוגיות מתעללת בידי בני זוגן, ומאות אלפי ילדים שחשופים ונחשפים לאלימות זו, בין אם היא פיזית, רגשית, כלכלית ועוד.

בכדי להכיר טוב יותר את הנרצחות, פרסמו יוזמי הקמפיין את סיפוריהן של מי שעומדות במרכזו.

מיכל סלה ז"ל – עשתה קריירה כעובדת סוציאלית והייתה בעלת משפחה תומכת. הרוצח היה איש טיפול במקום בו עבדה. הקשר התחיל מאהבה סוחפת, מהר מאוד התחתנו ונולדה בתם המשותפת. אבל מתחת לפני השטח, למיכל הייתה תחושת בטן לא טובה ביחס לקשר. בעלה היה קנאי ואובססיבי. מיכל החליטה להיפרד, היא רצתה לעשות את זה בצורה יפה ולא שיתפה אף אחד. ביום שביקשה לעזוב את הבית, בעלה רצח אותה מול בתם התינוקת בת ה-8 חודשים.

אסתר אהרונוביץ' ז"ל – הייתה בנישואין שניים שנמשכו 10 שנים, לרופא. בחיי הנישואים הייתה אלימות כלכלית ונפשית קשה, ללא הרמת יד. אסתר לא שיתפה אף אחד. כשהחליטה שהיא רוצה להיפרד, היא רצתה לעשות את זה יפה, ולמרות שההתנהגות של בעלה הפכה עוד יותר אובססיבית וחולנית, היא לא רצתה לערב רשויות ולפגוע ברישיון הרופא שלו. ביום שהגיעו מסמכי הפרידה, ירה בה בעלה למוות, באמצעות אקדחו האישי.

מרין חאג' יחיא ז"ל – הייתה שיננית ואחות בכורה ל-4 אחים, ובמשך שנים עזרה לפרנס את המשפחה. היא הייתה אישה שמחה ואופטימית, עם הרבה אמונה באנשים. עם בעלה התחתנה תוך חודשיים, ומאותו רגע התגלה פרצופו האמיתי. מרין סבלה מאלימות פיזית וכלכלית קשה. לילה אחד, לאחר שנכנסה להריון, הכה ושרף אותה בעלה, יחד עם התינוק שברחמה, ברכב שלהם. מרין והתינוק לא שרדו.

אסתר ברהני ז"ל – הייתה רוקחת ובעלה הרוצח מג"בניק בקבע. היה להם בן יחיד בשם ליאור. הבית היה סיר לחץ. הרוצח היה נוטה להתפרצויות זעם, לשתיקות ממושכות ולהתעלמויות מאסתר. היו גם איומים על חייה, מה שהוביל בסוף לפרידה שלהם. למרות הפרידה הם חיו ביחד באופן זמני, עד שימצא דירה חדשה. יום אחד חזר בעלה הביתה ובזמן שהבן שלהם במטבח ירה באסתר מטווח אפס מנשקו האישי.

שגית עוזרי ז"ל – גרה עם בן זוגה הרוצח בדירתם ברחוב בן יהודה בתל אביב. בתחילה הרעיף עליה הרוצח הרבה אהבה, והכל התקדם מהר מאוד. אבל גם מהר מאוד, תוך 4.5 חודשים, זיהתה שגית שהרוצח היה מניפולטיבי ואובססיבי וביקשה להיפרד. היא ירדה למטה להתקשר לאביה שיבוא לאסוף אותה, ובזמן שארזה את חפציה ואביה מחכה לה בחוץ, חנק אותה בן זוגה למוות.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים