אילון מאסק לברני סנדרס בטוויטר: "שכחתי שאתה עדיין חי"

מנכ"ל טסלה והיזם המולטי-עשיר התייחס לציוץ של הסנאטור הדמוקרטי, אשר מקדם גביית מס ממיליארדרים בארה"ב ● הוא גם הקניט אותו עוד וצייץ לעברו בארסיות והתנשאות: "רוצה שאמכור עוד מניות, ברני?"

מס המיליארדרים ייצר ביניהם יריבות. מימין: הסנטור הדמוקרטי ברני סנדרס; האדם מס המיליארדרים ייצר ביניהם יריבות. מימין: הסנטור הדמוקרטי ברני סנדרס; האדם העשיר בתבל. אילון מאסק.העשיר בתבל. אילון מאסק.

אילון מאסק – האדם העשיר בעולם כיום, שהואו גם מנכ"ל של מספר חברות ענק משגשגות, וביניהן טסלה ו-SpaceX – משתמש בטוויטר ממש כזירת הבית שלו. באחרונה הוא אפילו שאל את עוקביו הרבים האם למכור עשרה אחוזים ממניות טסלה שבבעלותו, וכשהתקבלו תוצאות הסקר, ממש כפי שהבטיח – הוא אכן מכר.

אבל אתמול (א') מאסק הפציע בטוויטר במיוחד לשם ניהול ויכוח עם הסנאטור האמריקני ברני סנדרס. סנדרס צייץ בסוף השבוע כי "עלינו לדרוש מאנשים עשירים מאוד לשלם את חלקם ההוגן. נקודה".

הדמוקרטים וסנדרס תובעים אותו. מס המיליארדים. אילוסטרציה.

הדמוקרטים וסנדרס תובעים אותו. מס המיליארדים. אילוסטרציה. צילום: BigStock

הסוגיה הזו, ודעתו של סנדרס על מיסוי נדרש למי שהונם גדול במיוחד, אינם חדשים. אחת לזמן מה קורא סנדרס להטיל מס עושר על המיליארדרים של ארה"ב, וכן מנסה כל העת לקדם את יוזמתו זו בקונגרס. אלא שהפעם הוא פרסם את משנתו בזירה הציבורית שבה כמעט הכל מותר, וזכה עליה בתגובה של לא אחר מאשר האיש הכי עשיר בתבל.

מאסק התייצב והגיב לציוץ של סנדרס בארסיות והתנשאות, ועל הדרך גם בהעלאת הרעיון למכור שוב מניות טסלה. "אני כל הזמן שוכח שאתה עדיין בחיים", הגיב מאסק לסנטור בן ה-80 מוורמונט. "רוצה שאמכור עוד מניות, ברני? תגיד את זה…", המשיך והתגרה מאסק.

מאסק ככל הנראה רואה בסנדרס, המכהן כיו"ר ועדת התקציב של הסנאט, אויב אישי שלו. במרץ 2021, סנדרס צייץ כי כמות העושר שצברו מאסק ומי שממוקם במקום השני ברשימת עשירי תבל, ג'ף בזוס, מנכ"ל ומייסד אמזון, אינה מוסרית.

מאסק, שנאבק כדי להיחשב מוסרי, בל בעיקר על מנת לשמור על הונו לעצמו, גם נזף לאחרונה בסנטור האמריקני רון ווידן, דמוקרט מאורגון וחבר ועדת הכספים של הסנאט, על כך שהוא דוחף הטלת מס עושר על מיליארדרים.

המניות נמכרו – אבל מדוע? רק כי הציבור אמר?

כאמור, בשבוע האחרון מכר מאסק ניירות ערך של טסלה בשווי כולל של כמעט 7 מיליארד דולר. מכירת מניותיו של מאסק הגיעה אחרי סקר שהוא יזם ב-7 בנובמבר בטוויטר. הסקר-ציוץ עורר סקרנות ועניין, וכן הרבה הצבעות – 3.5 מיליון(!), אך למעשה הוא קשור לא רק למניות טסלה, אלא גם לסוגיית מיסוי המיליארדרים.

מאסק בעצם שאל את עוקביו האם עליו למכור 10% ממניותיו בחברת כלי הרכב החשמליים, וזאת לנוכח העובדה שוושינגטון לוחצת להעלות מסים על מיליארדרים כמותו.

בארה"ב, הדמוקרטים לוחצים באחרונה על שינוי גישה שיחייב מיליארדרים לשלם מיסים כאשר מחיר המניה שבבעלותם עולה, גם אם הם לא מוכרים אותה. זה מושג המכונה "רווחים לא ממומשים", ולמאסק יש רבים כאלו כיום, כשמניות טסלה מזנקות כל העת והשווי הנקי שלו הביא אותו להיות מוכתר כאדם העשיר בתבל בחודשים האחרונים. שוויו של מאסק כיום הוא כמעט לא נתפש. אחרי נסיקה חסרת רסן בשווי מניות טסלה הונו המוערך עומד כעת על כ-271.5 מיליארד דולר, כך לפי מדד המיליארדרים של פורבס.

המיסוי החדש שמתכננים הדמוקרטים הוא בעצם מס מיליארדרים ספציפי, שצפוי להיות מוטל על אמריקנים בעלי שווי נטו של לפחות מיליארד דולר, או הכנסה של 100 מיליון דולר במשך שלוש שנים ברצף, לכל הפחות. לפיכך, ובהתבסס על מדד העושר של פורבס, המיסוי החדש – אם יתקבל – יחול על פחות מ-1,000 אמריקנים.

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, לצד טסלה Model S‏ בשנת 2011.

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, לצד טסלה Model S‏ בשנת 2011. צילום: וויקיפדיה

אלא שפרשיית מכירת המניות של מאסק קצת הסתבכה כשהתברר שהיזם הדומיננטי "שכח" להזכיר בסקר-ציוץ שלו שיש לו מיליוני אופציות לממש לפני שתפוגגו באוגוסט 2022. למעשה בספטמבר הוא בעצם אמר כי הוא צפוי לממש "חסימה גדולה" של האופציות הללו לקראת סוף 2021.

מעניין לציין כי באוקטובר 2021, מאסק אמר שטסלה תעביר את המטה שלה מקליפורניה לאוסטין, טקסס, מדינה שאינה גובה מס הכנסה.

בית קטן בטקסס

בשבת האחרונה, באותו יום בו נכנס המיליארדר הצעיר והמוחצן בסנדרס הקשיש – שנאבק קשות למען שוויון חברתי וסיוע לאוכלוסיות מוחלשות – טען הבוס של טסלה בטוויטר שהוא בכלל גר בבית קטן בדרום טקסס בשנתיים האחרונות, וניסה אולי להבליט צניעות-בואך-סיזיפיות כשציין כי "זה מרגיש יותר נוח לחיות בבית קטן".

מאסק אכן מתגורר בבית זעיר ממדים בצמוד למתקני טסלה בטקסס, אבל נראה שיש לו אולי סיבות משלו לכך, והן כמובן לא קשורות בצניעות אלא עסקיות וחומריות נטו.

בית מאסק הקטן אינו סתם מבנה צנוע, אלא בית מתוצרת חברה ששמה בוקסבל (Boxable), שמכינה בתי-קופסה המיוצרים במפעל על ידי רובוטים. הייחודיות בבתים הללו, מעבר להכנתם המתועשת באופן מלא, היא שהם נדחסים לתוך קופסאות ממש קטנות יחסית, שנשלחות בקלות לכל מקום, ואז פשוט פותחים ומקימים אותם בתוך יום, כך לפחות קרה עם ביתו של מאסק.

המולטי מיליארדר נוהג לקדם את בוקסבל ולספר כל העת על ביתו הקטן, ואף ערך צילומים בתוכו, ולפי הסברות הוא פשוט מעורב עסקית עם החברה בעלת הפוטנציאל הרווחי הגדול.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים