איראן מודה: היקף פגיעת הסייבר בתחנות הדלק – ענק

לפי השלטונות בטהרן, 4,300 תחנות דלק נפגעו ממתקפת הסייבר - ו-80% מהן כבר חזרו לפעולה ● באופן מפתיע, איראן מייחסת את המתקפה ל-"גורם מדינתי זר" ולא נוקבת בשמה של ישראל

עוד מתקפת סייבר על גוף איראני.

מתקפת הסייבר שאיראן חוותה אתמול (ג') הייתה, ככל הנראה, בממדים עצומים: השלטונות בטהרן הודו הבוקר כי היא פגעה ב-4,300 תחנות דלק במדינה. עם זאת, לדבריהם, 80% מהתחנות חזרו לתפקוד מלא, ועד סוף היום יעשו זאת כולן.

המתקפה שיתקה את מערכת המחשוב שבאמצעותה הממשל באיראן מסבסד את מחירי הדלק, מה שגרם להשבתתן של התחנות. הדבר גרם לתורים ארוכים בתחנות הדלק ברחבי המדינה ולאזרחים מתוסכלים, שלא הצליחו לתדלק את המכוניות שלהם. באופן די מפתיע ובניגוד לעבר, איראן לא מאשימה את ישראל במתקפה, ויועץ של מנהיג המדינה, האייתוללה עלי חמינאי, ייחס אותה ל-"גורם מדינתי זר".

באיראן אומרים שהם עם אצבע על הדופק בכל הקשור למתקפות סייבר ולהגנה מפניהן. אלא שהתוקפים הצליחו להערים על הגנת הסייבר האיראנית ולגרום לכאוס ברחבי המדינה. אמנם, בהתחלה ניסו האיראנים למזער את הדיווחים על היקף הפגיעה, ומשרד הנפט בטהרן טען שרק תדלוקים באמצעות כרטיסים חכמים לא אפשריים, אולם אחר כך הם הודו בהיקף הנרחב של התקיפה.

מומחים ציינו שתזמון המתקפה חשוד משהו, וייתכן שהוא מעיד שהמתקפה נעשתה על ידי גורמי פנים איראניים, המתנגדים למשטר: המתקפה בוצעה זמן מה לפני יום השנה למחאת הדלק באיראן – מחאה שהציתה את הרחובות בנובמבר 2019, וזאת בשל עלייה דרמטית במחיר הבנזין, בעיקר עקב הסנקציות המוטלות על המדינה ועליית מחיר הנפט.

היסטוריה של מתקפות סייבר

איראן חוותה בעבר שורה של מתקפות סייבר, שכאמור, חלקן יוחסו – על ידה ועל ידי גורמים אחרים – לישראל ולארצות הברית. אחד היעדים ה-"פופולריים" למתקפות אלה הוא מתקן הגרעין של איראן בנתאנז: באפריל האחרון הייתה בו הפסקת חשמל לאחר מתקפת סייבר, שמומחים העריכו אותה כ-"מאוד מתוחכמת" וככזו שבוצעה על ידי גורם מדינתי. המתקפה באה יממה לאחר שאיראן הכריזה כי הכניסה לפעולה במתקן זה צנטריפוגות מתקדמות.

אחת ממתקפות הסייבר היותר ידועות על תוכנית הגרעין האיראנית בוצעה באמצעות התולעת סטוקסנט, שהוגדרה על ידי מומחי אבטחת מידע כאחת הנוזקות המתוחכמות ביותר שנכתבו אי פעם. הפיתוח שלה החל בסוף 2007 או תחילת 2008 והיא התגלתה ביוני 2010. הנוזקה הביאה להשמדה של יותר מ-1,000 צנטריפוגות במתקן הגרעיני. בסופו של דבר, סטוקסנט התפשטה ופגעה במאות אלפי מערכות ברחבי העולם – מה שהביא לגילויה.

בנובמבר 2018 חוו האיראנים מתקפות על מערכות מחשוב ותקשורת במדינה, באמצעות נוזקה שהייתה עוצמתית יותר מסטוקנט וגרמה לנזק רב יותר ממנה.

ביוני האחרון דווח על מתקפת סייבר איראנית על מתקני מים בישראל, שנועדה להעלות את רמת הכלור במי השתייה של אזרחי המדינה ולסכן אלפי אזרחים בארץ. לפי פרסומים זרים, ישראל הגיבה על מתקפה זו, ותקפה באופן רחב היקף בסייבר את נמל שאהיד ראג'עי שבמיצר הורמוז שבדרום איראן. המתקפה הקריסה מערכות IT בנמל וגרמה להשבתתו במשך שלושה ימים ולפעילות חלקית שלו במשך כמה ימים נוספים.

ביולי האחרון אירעה מתקפת סייבר שכתוצאה ממנה קרסו האתרים של משרד התחבורה והמשרד לעניינים מקומיים בממשלת איראן. יום קודם לכן דווח על "כאוס חסר תקדים" בתחנות הרכבת ברחבי הרפובליקה האסלאמית, בשל מתקפת סייבר על מערך המחשוב של חברת הרכבות הממשלתית.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים