מאסק התהפך: מנגנון הנהיגה האוטונומי של טסלה "בעצם לא ממש טוב"

יצרנית כלי הרכב החשמליים עובדת בדחיפות על שיפור לגרסת הבטא של ה-FSD - שאמור לאפשר לנהג רק לשבת ולפקח על המכונית בזמן שהיא מסיעה את עצמה ● בשנה שעברה טען מאסק שה-FSD עובד מדהים, וישוחרר בקרוב ללקוחות החברה, כעת הוא נשמע אחרת

אילון מאסק עם רכב של טסלה. צילום ארכיון: מאוריציוס פסק, מתוך ויקיפדיה

אילון מאסק, מנכ"ל חברת טסלה, המתמחה בייצור מכוניות חשמליות, אמר באמצע אוגוסט 2020, בשיחת רווחים של החברה, כי מנגנון הנהיגה העצמית המלאה, המכונה FSD (ר"ת Full Self-Driving), של טסלה עומד להציג "זינוק קוונטי" ושיפור דרמטי, ולהיכלל בצי רכבי החברה בתוך "שישה עד עשרה השבועות הקרובים". אלא שהדבר לא בדיוק קרה בחודשים שחלפו מאז, ורק לפני כחודש החלה החברה בפיילוט לגרסת בטא של המנגנון המצופה-במיוחד הזה, שאותו בוחנים כיום כמה אלפים בודדים של בעלי טסלות בארה"ב.

במהלך שיחת הרווחים של טסלה באוגוסט 2020, סיפר מאסק למשקיעים שהוא נוסע מביתו לעבודה כמעט ללא התערבות בנהיגה. הוא ציין: "אז בדקתי באופן אישי את ה-alpha build של תוכנת הנהיגה העצמית המלאה כשאני נוהג במכונית שלי, וזה באמת נראה לי טוב יותר ממה שאנשים מבינים. זה כאילו מדהים. זה כמעט מגיע לנקודה שבה אני יכול להגיע מהבית שלי לעבודה ללא התערבויות, למרות שבדקתי קונסטרוקציות ומצבים שונים מאוד. לכן אני בטוח מאוד בכך שהפונקציונליות המלאה לנהיגה עצמית תושלם בסוף השנה הזו, מכיוון שאני ממש נוהג בזה".

ואולם כעת, בחלוף שנה בדיוק, מסתבר שמאסק לא הטעה את עוקביו בטוויטר ואת העולם כולו רק בנוגע למועד הגעת ה-FSD ללקוחות המצפים, אלא שהוא גם שיבח את המנגנון בטרם-עת וכיום יש לו דיעה אחרת לגמרי עליו, בגרסתו הנוכחית.

מאסק עדכן ביום ב' בציוץ בטוויטר כי יצרנית הרכב החשמלי שהוא ייסד ועומד בראשה עובדת על שיפור העדכון המיוחל לתוכנת הנהיגה העצמית שלה, FSD, "מהר ככל האפשר".

היזם המולטי-מיליארדר צייץ שגרסת הבטא לנהיגה העצמית המלאה, 9.2 מספרה, היא "למעשה לא מעולה (לדעתי), אבל צוות הטייס האוטומטי/AI מתגייס להשתפר כמה שיותר מהר". היזם הדומיננטי והשנוי במחלוקת הוסיף וציין: "אנחנו מנסים לאגד יחד (את המנגנון – ג"פ) הן לכבישים המהירים והן לרחובות העירוניים, אך זה דורש הכשרה מחדש מסיבית ב-NN (רשת עצבית)".

נהג משתמש בטסלה שלו במצב טייס אוטומטי. צילום: BigStock

נהג משתמש בטסלה שלו במצב טייס אוטומטי. צילום: BigStock

במאי האחרון נחשף כי חברי צוות הטייס האוטומטי בטסלה, ככל הנראה, ניסו במהלך חודשים להמעיט בציפיות להתקדמות המערכת הכל כך מצופה. הם נהגו כך לפחות בחדרי חדרים ומול הרשויות, כפי שניתן היה ללמוד ממסמכים של רשות הרכב הקליפורנית, DMV, שפורסמו על ידי קבוצת שקיפות משפטית העונה לשם PlainSite.

"הציוץ של אילון אינו תואם את המציאות הטכנית", נכתב בתצהיר, שסיכם שיחת ועידה בין נציגי טסלה ל-DMV. "טסלה נמצאת כרגע ברמה 2", צוטט עוד קטע מהשיחה, שהתקיימה ב-9 במרץ השנה, ושנכח בה מנהל תוכנת הטייס האוטומטי של החברה, סי.ג'יי מור. טכנולוגיית רמה 2 מתייחסת למערכת נהיגה אוטומטית למחצה, הדורשת פיקוח על ידי נהג אנושי. נהיגה אוטונומית מלאה, ללא נהג או פיקוח כלל, מוגדרת כ-רמה 5.

הדברים העידו כבר אז על סתירה בין דברי החברה והצוות הייעודי שלה להצהרות הפומביות של מאסק. המסמך הכיל עוד מני פרטים, כמו למשל האמירה: "טסלה לא יכולה לומר אם קצב השיפור מספיק בכדי להגיע לרמה 5 בסוף השנה הקלנדרית", שנכתבה בסיכום מטעם ה-DMV.

מנגנון הטייס האוטומטי ייחקר בגלל תאונות

נזכיר כי שינוי הגישה הזה מגיע על רקע צרימות קשות בתפקוד המנגנון שכבר קיים בטסלה כיום, זה שמאפשר "טייס אוטומטי" – משמע שמסיע את המכונית אך כשהנהג פעיל ומפקח על הנסיעה, או לפחות נדרש לעשות זאת על ידי החברה בהנחיותיה.

מוקדם יותר החודש נודע כי 11 תאונות דרכים – שהתרחשו בין ינואר 2018 ליולי 2021 ושכללו 17 פצועים והרוג אחד – גרמו לסוכנות הלאומית לבטיחות בדרכים של ארה"ב, NHTSA, להודיע כי פתחה בחקירת תוכנת ה"טייס האוטומטי" שטסלה מציעה במכוניותה. מה שאפיין את כל התאונות המדוברות הוא שאלו כללו התנגשות אחורית ברכבי חירום, דבר שהעלה חששות כבדים שהמנגנון פשוט "מפספס" דברים כמו אורות סירנה מהבהבים.

שני סנאטורים אמריקנים קראו גם לוועדת הסחר הפדרלית, ה-FTC, לחקור את טסלה, ואמרו כי הטעתה את הצרכנים ושאפשר שהיא מסכנת את הציבור על ידי שיווק מערכות האוטומציה שלה, הטייס האוטומטי הקיים והמערכת העתידית שאמורה לספק נהיגה עצמית מלאה.

נראה שמאסק משתדל להפגין עכשיו כנות מוחלטת בנוגע לטכנולוגיות שטסלה מפתחת ואמונה עליהן. כנות מסוג זה מטעם מנכ"ל בעמדתו של מאסק היא הוכחה, לכאורה, שניתן לסמוך על חברה בהובלתו. אבל ה"כנות" של מאסק משנה פניה כל העת, וכבר לא ממש משכנעת רבים, מה גם שכל זה היה יכול להיות משעשע, אלמלא היו חייהם של רבים מונחים על הכף.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים