ארה"ב: 36 מדינות הגישו תביעת הגבלים עסקיים נגד גוגל

הענקית ממאונטיין וויו מואשמת שניהלה את חנותה, ה-Google Play, בתוך פגיעה מכוונת בתחרות ● "גוגל נקטה בצעדים כדי לסגור מערכות אקולוגיות מתחרות", נטען בתביעה ● גוגל הגיבה ואמרה כי התביעה "חסרת כל שחר"

תביעה חדשה עקב פגיעה בתחרות. גוגל

קואליציה של 36 תובעים כלליים של מדינות ארה"ב הגישה תביעת הגבלים עסקיים חדשה נגד גוגל בקליפורניה. לפי הדיווחים, התביעה עוסקת בהתנהגות אנטי תחרותית, לכאורה, הקשורה לחנות Google Play, למכשירים ניידים מבוססי אנדרואיד ולחיובים של גוגל את לקוחותיה.

המדינות מאשימות את גוגל שניהלה את חנות האפליקציות שלה, ה-Google Play, בתוך שימוש בדומיננטיות שלה, כדי להגביל את התחרות מולה באופן לא הוגן, תוך פגיעה בצרכנים על ידי הגבלת הבחירה והעלאת מחירי האפליקציות.

על פי התובעים, ליבת התיק מתרכזת בהתנהלות ההדרה שהנהיגה גוגל, המסתירה באופן משמעותי את ערוצי הפצת האפליקציות המתחרים. בנוסף נטען נגדה כי ענקית הטכנולוגיה דורשת גם ממפתחי אפליקציות שמציעים את האפליקציות שלהם דרך חנותה שישתמשו ב-Google Billing כמתווך. הסדר זה מאלץ את צרכני האפליקציות לשלם עמלה גבוהה בהרבה מאשר אם היו יכולים לבחור להוריד או לרכוש את היישומים מאחד מהמתחרים של גוגל.

בתביעה נטען כי גוגל פועלת להרתיע או למנוע תחרות, תוך הפרה של חוקי ההגבלים העסקיים הפדרליים והממלכתיים. עוד צוין כי גוגל הבטיחה קודם לכן למפתחי אפליקציות וליצרני מכשירים שהיא תשמור על אנדרואיד בקוד פתוח, ותאפשר למפתחים ליצור אפליקציות תואמות ולהפיץ אותן ללא הגבלות מיותרות, אך בדיעבד לא עמדה בהבטחה זו. התובעים טוענים שלפיכך התנהלותה של גוגל מהווה אחזקת מונופול שלא כדין, בין היתר.

שמה את הסמסונג סטור על הכוונת כי חששה ממנה

ככל נטען בתביעה כי גוגל עסקה במגוון פרקטיקות נגד תחרות, כולל הצעה למפתחי אפליקציות גדולים להסכמי חלוקת רווחים בתמורה לבלעדיות, יצירת מכשולים מיותרים למתחריה, וכן בניסיון "לקנות את סמסונג כדי להגביל את התחרות מחנות האפליקציות סמסונג גלקסי".

בעניין סמסונג מעניין לגלות כי התובעים טוענים שאף על פי שהחנות של סמסונג, ה-Galaxy Store, לא קרובה בפופולריותה לזו של ה-Play Store, גוגל חששה שהחברה הדרום קוריאנית תתפתח לכדי מתחרה חזקה מולה, במיוחד מכיוון שהיא מוכרת את רוב מכשירי אנדרואיד היוקרתיים בארה"ב.

הפחיד את גוגל. גלאקסי של סמסונג. צילום אילוסטרציה: BigStock

הפחיד את גוגל. גלאקסי של סמסונג. צילום אילוסטרציה: BigStock

עוד נכתב כי גוגל הייתה מודאגת במיוחד מכך שסמסונג תכניס שוב משחק "לוהט" לחנותה, כדי למשוך יותר משתמשים, כפי שכבר עשתה בשנת 2018, כשהייתה שותפה של אפיק גיימז (Epic Games) להשקת פורטנייט (Fortnite) באופן בלעדי בחנות גלקסי. בצעד הזה כשלעצמו נגזלו מגוגל מיליוני דולרים של הכנסות.

בתביעה נכתב: "כאשר סמסונג החלה לפתח חנות אפליקציות משלה, הגלקסי סטור, גוגל הייתה מאוימת עמוקות, ולכן נאלצה לחסל מראש את האיום". גוגל נקטה בשורה של צעדים נגד הגלקסי סטור כדי למנוע את הצלחתה. בין השאר, לטענת התובעים, היא "ניסתה לשלם ישירות לסמסונג, כדי שתזנח את שיתוף הפעולה עם מפתחי העל"; יצרה הסכמי חלוקת הכנסות עם יצרני טלפונים ניידים מבוססי אנדרואיד, ו"אסרה" על טלפונים ניידים להתקין מראש חנויות אפליקציות אחרות, כולל סמסונג גלקסי סטור; ניסתה לספק לסמסונג תוכן משחקים בלעדי, עסקאות ואירועים ב-Google Play וביוטיוב. בתביעה מצוין כי: "גוגל הייתה מוכנה לספק לסמסונג יתרונות רבים וויתורים, לשם מניעת הקמת חנות סמסונג גלקסי".

ממשל ביידן: מגביר הרגולציה והמאבק בביג טק

טבעת החנק על ענקיות הטכנולוגיה בכלל, וגוגל בפרט, מתהדקת בחודשים האחרונים, וניכר כי ממשל ביידן מעוניין גם הוא בהפחתת כוחן של חברות הענק באמצעות רגולציה כבדה יותר.

גוגל הייתה שקועה עמוק בחקירות הגבלים עסקיים ומעורבת בכמה תביעות נגד מונופולים, שחלקן עוד מימי שלטון טראמפ: באוקטובר 2020 האשים משרד המשפטים האמריקני את גוגל בשימוש באמצעים נגד תחרות כדי לשמור על המונופול שלה במנועי חיפוש ובפרסום מקוון; בדצמבר באותה שנה האשימו תובעים כלליים מעשר מדינות, ובראשן טקסס, את גוגל ופייסבוק באיחוד כוחות בהתנהגות נגד תחרות בטכנולוגיית הפרסום; לאחר מכן, ברית של 38 מדינות הגישה גם תביעה בענייני פגיעה בתחרות נגד גוגל בגין "מניפולציה בחיפוש".

המקרה החדש שעליו אנחנו מדווחים בימים אלה מצטרף לשלל התביעות הרגולטוריות בהן שקועה גוגל עד צוואר.

גוגל הגיבה לחדשות בפוסט שהעלתה בסוף השבוע לבלוג שלה, ובו כתבה כי התביעה היא "חסרת כל שחר". "זה מוזר שקבוצת תובעים כלליים של מדינות בחרה להגיש תביעה שתוקפת מערכת המספקת פתיחות ובחירה יותר מאחרות", כתב וילסון ווייט, המנהל הבכיר למדיניות ציבורית של גוגל, החתום על הפוסט.

בנוסף גוגל הצהירה כי היא "בנתה את אנדרואיד ליצור אפשרויות נוספות בטכנולוגיה הסלולרית", ולדבריה כעת כל אחד, אפילו המתחרים, יכול להתאים ולבנות מכשירים המשתמשים במערכת ההפעלה אנדרואיד בחינם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים