ארה"ב: 10 מדינות מאשימות את גוגל בתמרון שוק הפרסום אונליין

עיקר התביעה שבהובלת טקסס, יעסוק בהפרה, לכאורה, של חוק ההגבלים העסקיים בתחומי הפרסום ● לפי טענת התובעים, גוגל - השולטת בלאו הכי בשליש משוק המודעות אונליין - תיאמה עם פייסבוק בסתר עסקת מודעות לא חוקית

תביעת הגבלים עסקיים נגדה מטעם מדינות בארה"ב. גוגל. צילום אילוסטרציה: BigStock
חונקת במכוון את התחרות בפרסום? גוגל

חונקת במכוון את התחרות בפרסום? גוגל

עשר מדינות ארצות הברית תובעות את ענקית האינטרנט גוגל (Google) על מה שלדעתן הוא הפרת חוק ההגבלים העסקיים. ביום ד' האחרון, טקסס ותשע מדינות נוספות הגישו נגד הענקית ממאונטיין וויו תביעה על הפרות מונופוליות בהקשר לעסקי הפרסום שלה.

טקסס היא שפתחה בתביעת ההגבלים העסקיים החדשה נגד גוגל, ואליה חברו ארקנסו, איידהו, אינדיאנה, קנטקי, מיסיסיפי, מיזורי, צפון דקוטה, דרום דקוטה ויוטה. התובעים מאשימים את גוגל כי הפרה שוב ושוב באופן מקומם את חוקי התחרות והגנת הצרכן, למשל על ידי הורדת העמלות שלה ל-0%, דבר שלא אפשר למתחרותיה כל סיכוי.

"גוגל השתמשה שוב ושוב בכוח המונופול שלה כדי לשלוט בתמחור ולכרות הסכמי שוק, כדי לתמרן מכירות פומביות", כתב התובע הכללי של טקסס, קן פקסטון, בפייסבוק (Facebook). "גוליית האינטרנט הזו משתמשת בכוחה כדי לעשות מניפולציות על השוק, להשמיד את התחרות ולפגוע בצרכן", הוסיף התובע הכללי פקסטון את טענותיו נגד גוגל גם בציוץ בטוויטר (Twitter).

תיאום מול פייסבוק לצורך תמרון שוק הפרסום

מעניין לגלות כי התובעים מאשימים את גוגל בשיתוף פעולה עם מי שלרוב נחשבת כיריבתה, פייסבוק, לצורך הפרת חוק ההגבלים העסקיים.

שתי החברות מתחרות במכירת מודעות אינטרנט, גוגל חולשת על כשליש מעסקי הפרסום אונליין, ויחד עם פייסבוק השתיים שולטות ביותר ממחצית השוק העולמי, כך על פי סוכנות הידיעות רויטרס. ואולם, על אף הדומיננטיות הכמעט מוחלטת שלהן, לפי התובעים, השתיים שיתפו פעולה לצורך תמרון השוק הזה. "כפי שמגלים מסמכים פנימיים של גוגל, גוגל ביקשה להרוג את התחרות ועשתה זאת באמצעות מגוון של טקטיקות הרחקה, כולל הסכם בלתי חוקי עם פייסבוק, האיום התחרותי הפוטנציאלי הגדול ביותר שלה", נכתב בתביעה.

התביעה גורסת כי גוגל מתכוונת להשתמש בחנק שוק המודעות הדיגיטליות כדי לבסס את מעמדה הבלתי מעורער בו. "לגוגל יש תיאבון לדומיננטיות מוחלטת, והשאיפה האחרונה שלה היא לשנות את הארכיטקטורה החופשית והפתוחה של האינטרנט", נטען בכתב התביעה.

אלפבית, החברה האם של גוגל, דיווחה על הכנסות פרסום דיגיטלי רבעוניות של 37.1 מיליארד דולר בדו"ח הכספי האחרון שלה. בשוק הפרסום הדיגיטלי, בו פעילות מלבד גוגל גם חברות פרסום מקוונות רבות, הענקית האמריקנית שולטת בגישה למפרסמים שמציבים מודעות בפלטפורמת החיפוש הדומיננטית שלה. גוגל גם מנהלת את תהליך המכירה הפומבית הקובע מי מהמפרסמים רשאי להכניס מודעות לאתר מסוים, ולא בעל האתר. לפי הערכות, לתשעה מהמוצרים של גוגל בתחום החיפוש, הווידיאו, המכשירים הניידים, הדוא"ל, המיפוי ובתחומים אחרים יש יותר ממיליארד משתמשים כל אחד, ואלו מספקים לחברה מסה עצומה של דטה של משתמשים, שהענקית יכולה לנצל בתהליך הפרסום שהיא מנהלת.

גורמים רשמיים בגוגל אומרים כי החברה חולקת את רוב הכנסות הפרסום שלה עם המפרסמים, כמו אתרי החדשות למיניהם משל. באחרונה דחה אפילו גורם רשמי מהחברה את הקביעה כי גוגל היא דומיננטית, ואמר כי דומיננטיות בשוק מעידה על שימוש לרעה, דבר הזר לגוגל לגמרי, לטענתו.

תביעות תביעות ועוד תביעות

גוגל דחתה את ההאשמות החדשות נגדה בהצהרה לתקשורת האמריקנית, והודיעה שתגן על עצמה נגד התביעה. החברה אמרה כי טענותיו של פקסטון חסרות כל בסיס, והבהירה כי אלו בסך הכל תופעות טבעיות בשוק תוסס, או במילותיה: "אלה סימני ההיכר של תעשייה מאוד תחרותית".

פקסטון, אגב, כבר הצטרף לתביעה שהגיש משרד המשפטים האמריקני נגד ענקית החיפוש, יחד עם עוד 11 מדינות, באוקטובר. במקרה הקודם, העוסק בהפרה אחרת של התחרות במדינה לכאורה, וושינגטון מאשימה את גוגל כי מנעה תחרות בכך שהוציאה מיליארדי דולרים כדי להבטיח שמנוע החיפוש שלה יהיה ברירת מחדל בכמה שיותר מכשירי אנדרואיד.

בסך הכל, ממשלות פדרליות ומדינות שונות הגישו לאחרונה ארבע תביעות נגד ענקיות טק בארה"ב.

יצוין כי לפי הערכות, היום (ה') עומדת להיות מוגשת תביעה שלישית של יותר מ-30 תובעים כלליים כנגד גוגל, גם היא עוסקות בתחום ההגבלים העסקיים והאיום מצד ענקית הטכנולוגיה על התחרות, כך לפי רויטרס ובהתבסס על דברי גורם המכיר את הנושא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים