החוזים נחתמו: החלק המעשי של מכרז הענן הממשלתי יוצא לדרך

מינהל הרכש הממשלתי חתם לפני ימים אחדים על החוזים עם הזוכות במכרז נימבוס - AWS וגוגל ● בעוד כחודשיים, משרדי הממשלה יוכלו להתחיל לקבל שירותים במסגרתו

מושך את כל השוק בארץ לענן. פרויקט נימבוס.

הממשלה מוציאה לדרך את השלב המעשי של פרויקט נימבוס: אחרי שלפני ימים אחדים חתמו משרד האוצר ומינהל הרכש הממשלתי על החוזים מול הזוכות במכרז, AWS וגוגל, בימים אלה החלה ההתנעה של יישום הפרויקט, כאשר ניתן יהיה לקבל לקבל את השירותים הראשונים כבר בתוך כחודשיים. יצוין כי מדובר בשלב זמני, שבו משרדי הממשלה יוכלו לקבל רק שירותים שהם מורשים להוציא לחו"ל – עד שהחברות הזוכות יסיימו את הקמת אזור הענן הייעודי בישראל. תוקף כל אחד מהחוזים עם החברות הזוכות הוא לשבע שנים, עם אופציה להארכה עד 23 שנים.

במסגרת המכרז, החברות הזוכות מחויבות להקים אזורי ענן ייעודיים לישראל ולתת את כל השירותים מכאן. מכרז נימבוס מחולק לארבעה חלקים, שעד כה יצאו לדרך שני הראשונים שבהם: אספקת שירותי ענן על גבי פלטפורמה ציבורית – שירותים שככל הנראה החברות יוכלו להתחיל לתת בתוך מספר חודשים – והקמת מרכזי מצוינות לענן. ברבעון השלישי של השנה צפוי להתפרסם המכרז לשלב ב' של הפרויקט, שכולל שני חלקים: האחד הוא מתן שירותי אינטגרציה ומיגרציה – שצפוי להתחיל ברבעון השלישי או הרביעי. דרישות החלק הזה של המכרז מאפשרות גם לספקים קטנים ובינוניים להשתתף בו. החלק השני הוא מכרז למתן שירותי ניהול עלויות ואופטימיזציה, ככל הנראה החל מהרבעון השני של 2022.

יהלי רוטנברג, החשב הכללי (מימין), וגל אמיר, ראש מינהל הרכש הממשלתי, במסיבת העיתונאים היום (ב'). צילום: יניב הלפרין

יהלי רוטנברג, החשב הכללי (מימין), וגל אמיר, ראש מינהל הרכש הממשלתי, במסיבת העיתונאים היום (ב'). צילום: יניב הלפרין

הפרויקט כולל את העברת השירותים הממשלתיים לענן, ולטענת מינהל הרכש, ההצעות של AWS וגוגל סיפקו אותם בהיבטים של רציפות תפקודית של משרדי הממשלה, הבטחת ריבונות ופרטיות המידע, בהתאם לחוק הישראלי. עוד הוא כולל שמירה מספקת, לטענתם, על אבטחת המידע והפרטיות של אזרחי ישראל, שהפרטים שלהם נמצאים במאגרי המידע הממשלתיים. בעבר פורסם כי AWS וגוגל אף נתנו לממשלה הנחה של לפחות 20% במחיר.

בממשלה מעריכים כי החברות הזוכות יצטרכו להשקיע ארבעה מיליארד שקלים בהקמת אזורי הענן, אלא שמומחים בשוק אומרים כי מדובר בהערכות חסר וכי העלויות יהיו גבוהות יותר. כמו כן, הקמה של אזורי ענן ייעודיים לישראל תתרום לא רק לממשלה, אלא לכל האקו-סיסטם: הוא יביא להקמתן של חברות שעוסקות בטכנולוגיות ענן וישפר את העסקים של חברות קיימות, ייצור מקורות תעסוקה, יכשיר עובדים מקומיים בטכנולוגיות ענן ויסייע לחברות ישראליות לייצא שירותי ענן למדינות סמוכות.

שאול גבעולי, יועץ בכיר לטכנולוגיה למינהל הרכש הממשלתי, אמר כי "העובדה שהחברות משקיעות מיליארדים ומבינות את חשיבות ההשקעה מהווה אמון משמעותי במדינת ישראל ובממשלת ישראל". לדבריו, "המכרז הוא חלק מהרצון שלנו לפתח את עולם הענן הישראלי". כחלק מזה, בניגוד להערכות בשוק, בממשלה טוענים כי לא צפוי נזק גדול לחברות הדטה סנטרים המקומיות.

יצוין כי כלל המכרז, לרבות היבטי האבטחה, נעשה תוך שיתוף פעולה עם רשות התקשוב, מערך הסייבר, משרדי הממשלה וגופי הביטחון, כולל צה"ל. הפרויקט מובל על ידי ועדת המכרזים המרכזיים למחשוב וטכנולוגיה בראשות גל אמיר ואביתר פרץ ממינהל הרכש הממשלתי באגף החשב הכללי, בהשתתפות רשות התקשוב הממשלתי. חברת הייעוץ KPMG מלווה את הממשלה בהליכי המכרז.

האוצר: העתירות לא מעכבות את שלבי הפרויקט

ההחלטה על היציאה למעבר של הממשלה לענן התקבלה ב-2016 ובאותה השנה הוקמה ועדה שתבחן את הנושא. ב-2019 החליטה הממשלה לצאת לפרויקט נימבוס ופרסמה מכרז לשני השלבים הראשונים שלו. כמה חברות ניגשו למכרז, כאשר לשלב הגמר עלו AWS וגוגל – שבחודש שעבר הממשלה הכריזה על זכייתן – וכן אורקל ומיקרוסופט.

שתי המפסידות החליטו להמשיך בתהליכים שלהן להקמת אזורי ענן מקומיים: הענן של אורקל ימוקם בהר חוצבים בירושלים ומיקרוסופט אמנם לא מוסרת היכן היא מקימה את אזור הענן שלה, אולם מדובר במודיעין, במתקן של חברת SDS (שונפלד הנדסה). בנוסף, השתיים הגישו באחרונה, בנפרד, עתירות לבית המשפט לעניינים מנהליים, כדי שזה יורה למשרד האוצר לתת להן עוד זמן כדי לעיין במסמכי המכרז ולבחון אפשרות לעתור עתירה מהותית נגד תוצאותיו. זאת, לאחר שבחודש מרץ החליטה ועדת המכרזים ששתי החברות נכשלו בשלב הטכני של המכרז ולא יוכלו לעבור לשלב הבא שלו. העתירות נדונות בימים אלה בבית המשפט. באוצר מדגישים כי הן לא מעכבות את שלבי הפרויקט.

היבט נוסף הוא החשש שעובדים בחברות מסוימות יפנו להנהלות בדרישה להחרים את ישראל, כמו שעשו השבוע עובדים בגוגל (ובאפל, שלא קשורה למכרז). באוצר אומרים כי הכניסו למכרז סעיפים – שאותם הם לא פירטו – שמבטיחים שהחברות לא יוכלו לעשות זאת ולסגת מהפרויקט.

"שותפות ארוכה עם AWS וגוגל"

החשב הכללי, יהלי רוטנברג, אמר במסיבת עיתונאים שנערכה היום (ב') כי "פרויקט נימבוס הינו פרויקט טכנולוגי תשתיתי ייחודי ורחב היקף, שיביא להשקעות רבות בשוק המקומי ויאיץ קידום טכנולוגיות במשרדי הממשלה השונים. הוא יאפשר לסייע לתהליכי קבלת החלטות במגזר הציבורי, להביא להתייעלות כלכלית וישפר את השירות לאזרח".

אמיר אמר ש-"אנחנו מתחילים כעת תהליך ארוך של שותפות עם הספקים הזוכים – שותפות שתביא טכנולוגיות וחדשנות למדינת ישראל, ותצעיד אותנו לקדמת היכולות בכל תחומי החיים. אנחנו רק באמצע הדרך, לפנינו מכרזים נוספים בפרויקט וכמובן שהיישום של נימבוס הוא נדבך מרכזי בהצלחת הפרויקט – ובזה יושקעו המשאבים מעתה".

לדברי מנהל מחלקת חדשנות ודיגיטל במינהל הרכש הממשלתי, אביתר פרץ, "החברות שנבחרו התחייבו לספק שירותי ענן בתנאים החיוניים לצרכי ממשלת ישראל, בדגש על פרטיות, ריבונות המידע ואבטחת המידע, והציעו את התשתיות הטובות ביותר. יישמנו כאן מתודולוגיות, תהליכים ומנגנונים מתקדמים, שאפשרו למציעים לבטא את יכולותיהם במענה למכרז, לצד הבטחת שקיפות ושוויון בהליך המכרזי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים