האודיו הפך ללהיט של רשתות חברתיות – פייסבוק נכנסת חזק לזירה

הענקית ממאנלו פארק הודיעה כי תשיק חבילת מוצרי אודיו חברתי ופודקאסט על רקע ההצלחה הגדולה לה זוכים שירותים כאלו כיום ● מי שהפכה בעיקר לפלטפורמה הלוהטת בתחום היא קלאבהאוס, החביבה על אילון מאסק, ופייסבוק, כהרגלה, תנסה לגנוב ממנה את ההצלחה

חברת פייסבוק (Facebook) יצאה בסדרת הודעות, בהן הרשת החברתית מעדכנת שהיא משיקה כמה מוצרים המבוססים על טכנולוגיה קצת פחות חדשנית אבל מאוד מצליחה כיום – אודיו.

בין המוצרים של פייסבוק, כפי שניתן היה לשער, שירות מתחרה ישיר לקלאבהאוס (Clubhouse) – פלטפורמה שמעוררת באחרונה עניין עצום, אולי עקב היותה מועדפת על ידי אילון מאסק, היזם הטכנולוגי המפורסם, לצורך שיחות עם עמיתים למקצוע.

פייסבוק בישרה שבין ה"מוצרים" יהיו גם פלטפורמת פודקאסטים שלה, אותה תפעיל בשיתוף עם שירות הזרמת המוזיקה ספוטיפיי (Spotify). כלל המוצרים יקובצו מאחורי קטגוריה המכונה 'אודיו חברתי' ושעושה רושם שהיא הטרנד החדש שאף רשת חברתית לא יכולה בלעדיו.

מפגשי שמע אקסקלוסיביים בחדרים

לפני כמעט שנה פייסבוק השיקה פיצ'ר בשם חדרים (Rooms) המאפשר למשתמשים להתחיל במפגשי וידיאו קטנים, בהם כל חבריהם או רק מוזמנים יכולים להשתתף. המטרה הייתה אז להציע מענה לנסיקה הדרמטית בשימוש בשירותי ועידת וידיאו בכלל, ולהתחרות בזום (Zoom) המצליחה, בימי הקורונה בפרט.

לא עוד רק וידיאו. Rooms של פייסבוק. צילום: BigStock

לא עוד רק וידיאו. Rooms של פייסבוק. צילום: BigStock

ואולם כעת לחדרים יתווספו פונקציות דומות מאוד דווקא לאלו שמציע קלאבהאוס ולא למשבצת עליה יושבת זום. קלאבהאוס היא בעצם רשת חברתית, המספקת תקשורת קולית בין משתתפים, כמו גם אפשרות לעריכת מעין תכניות רדיו אונליין. השירות – סטארט-אפ שייסדו פול דייוויסון ורוהאן סת' ושהחל את דרכו בסתיו 2019 – מאפשר למשתמשים לפצוח בשיחה משלהם, או להאזין לשיחות של אחרים ב"חדרים" דיגיטליים, שיכולים לארח עד 5,000 איש.

בשלב הבדיקות שלה, פייסבוק כינתה את האלטרנטיבה המצליחה לשיחות הווידיאו, המסתפקת בשמע בלבד, "אודיו חי". לפיכך, בזמן יצירת ה"חדר" המשתמש יוכל לבחור מעכשיו שהמפגש יהיה מבוסס אודיו בלבד, ולא יתבצע רק באופן מצולם וויזואלי כבעבר. בנוסף, כמו בקלאבהאוס, רק אנשים מעטים יוכלו לדבר במפגש, בזמן ששאר המשתתפים הם מאזינים פסיביים. זאת אומרת, המפגשים הללו מאוד מזכירים רדיו, ולמעשה לא מייצגים חדשנות חברתית אלא יותר נסיגה מהבחינה הזו, אבל מסיבות שאינן מובנות לגמרי – זהו הדבר הנכון והמלהיב כיום.

מגלים פודקאסטים עם ספוטיפיי ומפרסמים אודיו בפיד החדשות

על מנת להצליח ולהתקדם בחזית האודיו, פייסבוק הייתה רוצה שמשתמשיה יוכלו לגלות את עולם הפודקאסטים. השיטה לעשות זאת היא, כך לסברת פייסבוק, על ידי יצירת שותפות עם ספוטיפיי, שעל פרטיה המדויקים טרם קיבלנו מידע.

נזכיר כי באחרונה נודע שספוטיפיי מרחיבה את הפיילוט שלה לעוזרת קולית בשירות, וכן מתכננת התרחבות בתחומי האודיו.

שותפה לעסקיט האודיו של פייסבוק. ספוטיפיי

שותפה לעסקיט האודיו של פייסבוק. ספוטיפיי

פייסבוק וספוטיפיי שתיהן עתידות לגרוף הצלחה ורווחים מהחיבור, שאינו הראשון ביניהן אגב. הפודקאסטים מייצרים בעבור השתיים אופציה להרחבת בסיס המשתמשים. כעת נותר לראות אם פייסבוק תשלב נגן ברשת החברתית שלה, או אם המשתמשים יצטרכו לפנות לספוטיפיי כדי להאזין לפודקאסט.

המוצר האחרון שפייסבוק משיקה – ושוב מדובר לכאורה על חזרה אחורה בזמן ולא על חדשנות עתידנית – הוא האופציה לפרסום הודעות שמע קצרות בפיד החדשות שלכם, שתתווסף לאפשרויות להעלות פוסט מקורי, או לשתף תמונות ותכנים. זאת אומרת, מדובר באפשרויות חדשות-אך-מעט-מיושנות ליצירת תוכן, שיש מי שעשויים לחבב, כנראה במיוחד בעלי הקול הרדיופוני שבינינו.

בעקבות ההצלחה: השיבוטים, ואולי הצרות, כבר כאן

יצוין כי רשתות חברתיות אחרות עובדות גם הן על מוצרי אודיו משלהן, למשל לינקדאין (LinkedIn) וטוויטר (Twitter), כשהאחרונה אפילו ניהלה מגעים לרכישה של פלטפורמת שיחות האודיו הפופולרית קלאבהאוס, אבל בינתיים אלו קפאו ללא סיבה מוצרת. בנוסף באחרונה חוותה קלאבהאוס הדלפה של בסיס נתונים הכולל 1.3 מיליון משתמשי האפליקציה, שדלפו והיו חשופים ללא תשלום בפורום של האקרים.

שירות מצליח שירכש או ישובט. קלאבהאוס. צילום: BigStock

שירות מצליח שירכש או ישובט. קלאבהאוס. צילום: BigStock

לטוויטר יש כבר את ספייסז (Twitter Spaces) – שירות שהוא מתחרה פוטנציאלי שיושב בדיוק על המשבצת של מה שקלאבהאוס מספקת. הוא הושק בסוף שנת 2020, אך זמין רק בגרסת בטא עד כה. ואולם מי שמכיר את הנושא טוען כי מנכ"ל הרשת המצייצת האהודה, ג'ק דורסי, מהמר על אודיו כדרך חדשה עבור משתמשי מדיה חברתית לתקשר.

לא ברור אם קלאבהאוס – הטוענת להערכת שווי של 4 מיליארד דולר, אחרי שרק החלה את דרכה לפני כשנה – עלולה להתרסק עקב שיבוט השירות שלה, או רק להתכווץ מאוד כפי שקרה לסנאפצ'ט (Snapchat) כשפייסבוק הכניסה לאינסטגרם (Instagram) שלה את הסטוריז אותם "אימצה" ממנה. ימים יגידו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים