מאסק בתגובה לחששות הסינים: "אם טסלה שימשה לריגול – אסגור אותה"

סין הגיעה למסקנות שמכוניות טסלה משמשות לצרכי ריגול, ואסרה כניסתן לבסיסים צבאיים ● המייסד והמנכ"ל של יצרנית המכוניות החשמליות, היזם והמולטי-מיליארדר אילון מאסק, סיפק כהרגלו התבטאות דרמטית כהכחשה

אילון מאסק עם רכב של טסלה. צילום ארכיון: מאוריציוס פסק, מתוך ויקיפדיה

באחרונה נודע כי צבא השחרור העממי של סין החליט על איסור כניסת רכבי טסלה (Tesla) למתקניו, בשל חשש מריגול באמצעותן.

מנכ"ל החברה, אילון מאסק, הכחיש נמרצות את התיאוריה של גורמים בכירים סינים כאילו המכוניות של החברה שייסד אוספות במדינה נתונים לצורכי ביון. היזם והמולטי-מיליארדר הדומיננטי הבהיר באופן חד-משמעי שהחששות מופרכים, ואמר כי אם אכן יוכח שכלי הרכב החשמליים של טסלה ריגלו בסין – הוא יסגור את החברה.

סין: 30 אחוזים ממכירות טסלה בחו"ל

בשנה האחרונה ענקית המכוניות החשמליות של מאסק פשוט כבשה את העולם בסערה, בזכות תכונות טכנולוגיות מתקדמות כמו מצלמות HD, משחקי וידיאו מובנים בלוח המכוונים, כמו גם תוכנת ניווט חדישה שכבר מסיעה את הנהגים כמעט באופן עצמאי לגמרי, כשהשקת מנגנון טייס אוטונומי מלא כבר נמצאת במשך מספר חודשים ממש מעבר לפינה. בהתאמה החברה גם משגשגת בבורסה, ומאסק הפך בזכותה (לסירוגין עם מייסד אמזון ג'ף בזוס) לאדם העשיר בתבל.

אולם הצבא הסיני לא מתרשם כל כך מהחדשנות של מאסק בענף הרכב, והביע חששות ביטחוניים לגבי הנתונים שנצברים על ידי המחשבים המשולבים במכוניות טסלה הנחשקות. וכידוע לכולנו – לסין יש בהחלט סיבה לשמור על המידע אודותיה ואודות פעולותיה מתחת לרדאר.

בדיווחים אודות ההתנהלות החדשה בסין נאמר כי גורמים רשמיים בבייג'ינג מצאו שהמכוניות של טסלה יכולות ללכוד ולשמור תמונות חזותיות של סביבתן, והצבא, כך נטען, הגיב ובישר לבעלי טסלה להחנות את מכוניותיהם מחוץ למתקנים הצבאיים.

מאסק – הידוע בהיותו טיפוס ייחודי שאמירותיו מעוררות עניין ותהודה רבה באופן תמידי – מיהר להכחיש את הטענה שמדובר בריגול אחרי ממשלות זרות, ואמר כי החברה שלו תיסגר באופן מיידי אם יוכח שהיא אשמה.

בשיחה עם פורום עסקים סיני רב השפעה, שנערכה בווידיאו בסוף השבוע, הגיב היזם בניסיון להרגיע את החששות הסיניים. "ההשפעות השליליות עבור אותה חברה יהיו גרועות ביותר", אמר מאסק. "יש תמריץ חזק מאוד עבורנו להיות חסויים מאוד בכל מידע. אם טסלה השתמשה במכוניות כדי לרגל בסין, או בכל מקום אחר – אנו ניסגר", הצהיר באופן דרמטי במיוחד באוזני שומעיו.

ומאסק לא סתם היה דרמטי. יש לו הרבה מה להפסיד אם המדינה הקומוניסטית הענקית תחליט להחרים את טסלה – בסין חיים כיום לפי הערכות כ-1.4 מיליארד בני אדם והיא הפכה לשוק הרכב הגדול בעולם, וקנתה קצת פחות מ-150,000 כלי רכב מתוצרת טסלה אשתקד – שהיוו 30 אחוזים ממכירות החברה העולמית.

גם היא ריגלה, בארה"ב? טיק-טוק. צילום: BigStock

גם היא ריגלה, בארה"ב? טיק-טוק. צילום: BigStock

דומה או לא דומה למקרה של טיק-טוק?

במהלך ועידת הווידיאו על פי הדיווחים השונים, מאסק דחק בפורום המשפיעים הסיני לסייע בבניית אמון הדדי טוב יותר בין ארה"ב לסין, השקועות במלחמת סחר שהחריפה מאוד בימי נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ. כזכור, טראמפ איים בשנה שעברה לסלק את פעילות פלטפורמת טיק-טוק (TikTok) מארה"ב רק משום שהיא נמצא בבעלות של חברה סינית בשם בייט-דאנס (ByteDance), בתואנה מהצד השני הפעם, שהיא יכולה לאסוף דטה ונתונים של אזרחי ארה"ב המשתמשים בה, ולהעבירם לידי השלטונות בסין.

מאסק קרא לרגיעה בנוגע לעסקים פרטיים מעבר לים השומרים נתונים של משתמשים. "גם אם היה ריגול, מה המדינה האחרת תלמד והאם זה באמת היה משנה?" הוא אמר באירוע, בהתייחסו לטיק-טוק.

יצוין כי במאמר של ה-Global Times בסין נכתב עקב ההתבטאויות הללו של מנכ"ל טסלה כי ההשוואה שערך לטיק-טוק "אינה הולמת", וזאת מפני ששני הנושאים נפרדים לחלוטין, ומשום שבכל הנוגע בטסלה האינטרסים העסקיים שלה ביבשת ברורים. "אמנם מובן כי המיליארדר האמריקני קורא לממשלות לטפל בפעולות משפטיות של עסקים זרים בפרספקטיבה של השוק, אך אין זה ראוי לשייך את המקרה של טיק-טוק לאיסור המדווח על טסלה", נכתב במאמר, בו צוטטו מומחים אנונימיים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים