בייט-דאנס מנהלת מגעים עם ממשל טראמפ בניסיון למנוע מכירת טיק-טוק

על פי דיווחים חדשים, אפשר שהבית הלבן מנסה לאתר כעת אפשרויות חדשות להמשך פעילות האפליקציה והזרוע שלה בארה"ב ● הדברים מגיעים ככל הנראה לאחר שסין הודיעה לבייט-דאנס על אפשרות שתטיל וטו על המכירה

טיקטוק. צילום: BigStock

החברה הסינית בייט-דאנס (ByteDance) נמצאת בדיונים מול ממשלת ארה"ב, בניסיון להגיע לעסקה שתאפשר לאפליקציה המצליחה שלה – טיק-טוק (TikTok) – להמשיך לפעול במדינה, ולחברה האם לשמור על נתח קטן בפעילותה שם.

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ. צילום: BigStock

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. צילום: BigStock

הדד-ליין שקיבלה החברה מהנשיא, דולנד טראמפ, שהוציא לה צו חירום נשיאותי אשר הורה לה לסגור את עסקיה בארצו, הוא ה-20 בספטמבר. טראמפ הנפיק את הצו בתחילה ב-7 באוגוסט, אך ב-14 באוגוסט הוא שינה את הצו ונתן לבייט-דאנס ארכה של 90 יום עד שטיק-טוק תוחרם בארה"ב, וזאת משום החששות שהחברה הסינית מקיימת קשרים עם הממשל הקומוניסטי בארץ המוצא שלה, ובכך מסייעת לסין לרגל אחרי אמריקנים. טראמפ ציטט "עדויות אמינות" לחששות מכך שהאפליקציה – המבוססת על סרטוני וידיאו קצרצרים, ואשר אהודה בעיקר בקרב צעירים – משתפת את בייג'ינג בנתוני משתמשיה, וטען שמדובר בסכנה אמיתית לביטחון המולדת והאזרחים.

ב-24 באוגוסט הגישה בייט-דאנס כתגובה למהלך של טראמפ תביעה בארה"ב, בטענה כי הצו המנהלי שהוציא נגדה הנשיא האמריקני מבוסס על הנחות מוטעות. החברה טענה שפעילות האפליקציה אינה מהווה כל איום לביטחון הלאומי, ושהיא לא מעבירה את המידע למפלגה הקומוניסטית הסינית.

נאבקות. סין וארצות הברית. אילוסטרציה: BigStock

נאבקות. סין וארצות הברית. אילוסטרציה: BigStock

סין עושה שרירים?

אלא שמה שנראה כמו מאבק עיקש, שסופו עתיד להיות התקפלות ועזיבת ארה"ב, מקבל עכשיו תפנית.

הוול סטריט ג'ורנל דיווח אתמול (ד') כי בייט-דאנס למעשה עובדת כבר מזה כמה חודשים עם הממשל בארה"ב, אך שכעת קיים סיכוי גבוה לכך שהיא אמנם תצליח להימנע מהחובה למכירה מלאה של פעילותה בה.

"נדמה שהדיונים סביב אפשרות כזו, שהתנהלו במשך חודשים, הגיעו לדחיפות גבוהה יותר מאחר שממשלת סין נקטה בצעדים המקשים על מכירה", כך אמרו גורמים יודעי דבר, ששוחחו עם הג'ורנל.

הכוונה בהקשר ל"צעדים המקשים" החדשים בנוגע למכירה המתוכננת היא מגבלות ייצוא שסין תטיל כנראה על טכנולוגיות בינה מלאכותית. מגבלות שכאלו, אם יוטלו, יכולות לדרוש את אישורה של הממשלה הסינית לביצוע העסקה – דבר שהבית הלבן אינו מעוניין בו, מסיבות מובנות.

לפי הדיווחים, בייט-דאנס – ששקלה הצעות רכישה על עסקיה בארה"ב אשר הגיעו מענקיות כמו מיקרוסופט (Microsoft), וולמארט (Walmart) ואורקל (Oracle), כמו גם חברות אחרות – כבר נראתה כאילו היא עומדת בפני עסקה קרובה. אבל אז השתנה המצב, ככל הנראה כיוון שסין הבהירה לה כי תכניותיה אלו אולי לא יהיו על דעתה. הממשלה הסינית הודיעה בשבוע שעבר לבייט-דאנס, כך לפי ההנחות הרווחות, על תקנות חדשות המעניקות לה סמכות וטו ביצוא מוצרי טכנולוגיה כולל אלגוריתמים קנייניים, כמו אלה שמפעילים את היישום TikTok.

כעת, לא רק שהאפשרות של מכירת טיק-טוק בארה"ב אולי יורדת מסדר היום, אלא שלדברי מומחים, להסלמה ההולכת וגדלה במלחמת הסחר סין-ארה"ב – ובעיקר ביחס לעסקים טכנולוגיים הן בארה"ב והן בסין – המתבטאת בניסיונות להפעלת שליטה על עסקת טיק-טוק, יכולה להיות השפעה מהדהדת ונרחבת בהרבה על עתיד המסחר הטכנולוגי בין שתי המדינות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים