איראן הוציאה להורג עיתונאי גולה שהנהיג מחאה נגדה בטלגרם

בית המשפט קבע כי רוחאללה זאם אשם ב"שחיתות עלי אדמות" - אחת העבירות החמורות במדינה - כיוון שניהל בטלגרם, מצרפת אליה היגר, את ערוץ אמדניוז, פורום פופולרי נגד השלטון שאיראן טוענת כי הסית את האזרחים למחאות הארציות בשנים 2017-2018

פעיל ועיתונאי איראני ושנודע בעיקר בהפעלת ערוץ טלגרם שעסק במחאה נגד השלטונות, והוצא להורג. רוחאללה זאם. צילום: וויקיפדיה

איראן הוציאה אתמול (ש') להורג את רוחאללה זאם, שהיה פעיל ועיתונאי איראני ושנודע בעיקר בהפעלת ערוץ טלגרם (Telegram) בשם 'אמדניוז' (Amadnews), אותו הקים בשנת 2015.

זאם מילא תפקיד מכובד בהעברת מסרים אודות מחדלי המשטר בארץ הולדתו, ולפיכך נחשד בארגון ההפגנות נגד השלטון בשנים 2017-2018, שלהן הקדיש סיקור מיוחד בערוצו. הוא התגורר בגלות בצרפת, אך נעצר בשנה שעברה והועמד למשפט. ביוני 2020 מצא אותו בית משפט באיראן אשם ב"שחיתות עלי אדמות" בגין ניהול הפורום הפופולרי, שלטענת גורמים הסית את האזרחים האיראנים והצית את המחאה נגד השלטונות. זאם נידון למוות על ידי בית משפט איראני וכאמור, הוצא להורג בסוף השבוע האחרון, בהיותו בן 43 בלבד.

בפורום החדשות האקטיביסטי שניהל זאם – ושהיה בעל כ-1.4 מיליון עוקבים באפליקציית המסרים המוצפנת טלגרם – שותף, כאמור, מידע מחאתי שכלל סרטונים נגד הממשל, וכן מידע על פקידים איראניים. הערוץ נחסם על ידי טלגרם בדצמבר 2017, לאחר בקשה מממשלת איראן. המדינה מהמפרץ גם ביטלה זמנית את האפשרות של אזרחיה לשימוש באפליקציה החברתית בכלל, כמו גם בפייסבוק (Facebook) ובטוויטר (Twitter), משום שלטענתה מתנגדיה נעזרו בשירותים אלו לארגון הפגנות נגד השלטון. ואולם המשתמשים הוסיפו לעשות בטלגרם שימוש על ידי גישה ל-VPN ולשרתי פרוקסי, ובהמשך, בינואר 2018, בוטלה ההשעיה של הערוץ שהפעיל זאם על ידי טלגרם, מה שהביא את טהרן להחליט לחסום לחלוטין את אפליקציית המסרים הפופולרית משימוש במדינה.

סייעה לארגון מחאה נגד השלטנות והוחרמה באיראן. טלגרם

סייעה לארגון מחאה נגד השלטנות והוחרמה באיראן. טלגרם

פותה על ידי אישה, נלכד וסיים את חייו באופן טראגי

במהלך תקופה זו, זאם השיק ערוץ טלגרם נוסף בשם 'סאדאי מרדום' (קול העם), במקום אמדניוז. גם ערוץ זה הפך לאחד מערוצי הטלגרם הפופולריים ביותר, עם יותר ממיליון עוקבים, בעיקר גולים איראניים, בתקופה שבה המחאה באיראן תפסה תאוצה.

מעשיו אלו גרמו לשלטונות האיראנים לרדוף אותו בכל הכוח. זאם, שעזב את איראן ב-2011, עבר תחילה למלזיה ולאחר מכן לצרפת, בה התגורר מאז שנת 2012, ושממנה הפעיל את ערוץ הטלגרם. אלא שבאוקטובר 2019 הוא נעצר על ידי משמר המהפכה המובחר של איראן, ה-IRGC, בעיראק, בסיומו של מה שהאיראנים תיארו כ"מבצע מודיעיני מסובך".

בהצהרה מטעמו אמר ה-IRGC כי הוא פיתה את זאם חזרה לאיראן תוך שימוש ב"טריקים חכמים, רב ממדיים וחדשניים", אשר רימו אפילו את סוכנויות הביון הזרות.

על פי הדיווחים בתקשורת הצרפתית, משמר המהפכה פיתה את זאם להגיע אל עיראק מצרפת בתוך שימוש באישה כדי ללכוד אותו. אלא שבהגיעו לעיראק זאם נעצר, ומשם הועבר לאיראן למשפטו – ואל מותו הנורא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים