המחאה באיראן: הממשלה חסמה את אינטסגרם, טלגרם והגישה לרשת

עקב ההתעוררות העממית האיראנית והמחאה שהולכת ותופסת תאוצה כנגד המשטר והחיים תחתיו, הגישה לאינטרנט בכמה ערים נחסמה ● בניסיון להשתיק התארגנויות שחצו "קווים אסורים" לטענתה, הסירה מערכת המסרים המידיים טלגרם ערוץ שקרא למהפכה אלימה, אלא שבינתיים נחסמה לחלוטין, כמו גם הגישה לאינסטגרם

האיראנים - מצמצמים את הגישה לאינטרנט

מהפכות עממיות כיום כבר לא מתארגנות במרתפים או פורצות ספונטנית בכיכרות – נכון לעידן הדיגיטלי, הן כמעט תמיד מתחילות ומתגבשות באמצעות האינטרנט ושלל השירותים אונליין שכולנו זמינים אליהם 24/7. גם באיראן המצב לא שונה.

בשלושת הימים האחרונים אנחנו עדים למחאה חברתית איראנית שהחלה בעיר משהד ושהתפשטה משם לכל רחבי המדינה. כעת, לנוכח התופעה, החלה איראן מנתקת את הגישה לאינטרנט, ככל הנראה בניסיון לחבל בהתארגנות העממית כמו גם ב"הפקתן" של הפגנות ההמונים.

נכון לשעות הצהריים, הרשויות חסמו כליל את השימוש באינסטגרם (Instagram) ובאפליקציית טלגרם (Telegram). אתר הטלוויזיה של המדינה דיווח על ההחלטה היום (א'), וציטט מקור אנונימי שאמר כי הפעולה "עולה בקנה אחד עם שמירה על השלום והביטחון של האזרחים". המקור אמר כי "עם החלטה של המועצה העליונה לביטחון לאומי (SNSCׂ), הפעילות של טלגרם ו-אינסטגרם מוגבלת זמנית".

פייסבוק, שבבעלותה אינסטגרם, לא הגיבה להתפתחויות האחרונות.

הרשתות החברתיות – תיעוד והדהוד האכזריות הקשה שמופנית למפגינים

לפי מספר דיווחים, ספקיות התקשורת באיראן החלו לחסום גישה לאינטרנט במספר ערים במדינה. בין חברות הטלקום נכללות Hamrahe Aval – חברת התקשורת הניידת העיקרית של איראן, המכונה בקיצור MTCI או MCI (ר"ת Mobile Telecommunication Company of Iran).

הדברים מגיעים גם לנוכח העבודה שהמדיה החברתית ממשיכה למלא תפקיד מרכזי בתיעוד מחאות ההמונים והאכזריות הקשה שמופעלת על המפגינים. ה-MTCI נחשבת לחברה בבעלות משותפת של משמרות המהפכה האסלאמיים (IRGC) ושל חברות אחרות שנמצאות בשליטת המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי.

וזה מסתבך עוד יותר – שתי ספקיות התקשורת והאינטרנט העיקריות של איראן הן חברת הטלקומוניקציה של איראן (TCI) ואירנסל (Irancell). חברת TCI וחברות הבת שלה, לרבות MCI, נמצאות בבעלות חברת Tosee Etemad Mobin, הקשורה בקשר הדוק עם ה-IRGC של איראן.

זאת אינה הפעם הראשונה שבה מחבלת איראן בחיבור לרשת האינטרנט לצורך שליטה בהתארגנויות עממיות למחאה נגד המשטר. בעבר חתכה איראן את הגישה לאינטרנט בכמה ערים כאשר הפגנות עממיות שארגנה התנועה הירוקה התנהלו נגד מה שרבים טענו שהיו בחירות לא הוגנות ב-2009, אשר הושיבו על כס הנשיאות את מחמוד אחמדינג'אד.

טלגרם – כן לביקורת, לא לקריאות אלימות

גם גורמי תקשורת המונים אחרים החלו נוקטים בפעולה לנוכח ההתרחשויות – טלגרם – מערכת המסרים המידיים שמדגישה פרטיות וזמינות במערכות הפעלה שונות – החליטה על סגירת ערוץ שקרא להפגנות אלימות נגד ממשלת איראן.

"יש קווים שלא צריך לחצות", אמר מנכ"ל אפליקציית המסרים הנפוצה בהסבירו את המהלך. המנהלים של טלגרם – שבה נעשה שימוש נרחב של יותר מ-40 מיליון משתמשים באיראן, שהם מחצית מתושבי המדינה – מצייתים לקריאה מצד פקידי ממשל איראנים לשטר באופן מוצלח יותר את המשתמשים, כתגובה לעצרות התמיכה והמחאה העממיות כנגד התנהלות הממשלה.

התפקיד שממלאת טלגרם באיראן, במיוחד בארגון והפצת ההפגנות של השבוע החולף כנגד האייתוללה ח'אמנאי, הוא ללא ספק מרכזי.

לאחר שההפגנות לא שככו ואף החמירו בשבת, פנה שר התקשורת האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, וכתב בטוויטר (Twitter) אל פאבל דורוב, מנכ"ל ומייסד טלגרם. מספר שעות לאחר מכן אותת, דורוב, ששוכן בדובאי, כי הוא מתכוון לקחת את הבקשה של הממשלה ברצינות, ובשלב מאוחר יותר, באותו יום, אישר המנכ"ל את כוונתו והודיע כי טלגרם תשעה את הערוץ.

רשתות מדיה חברתית אחרות, כמו פייסבוק (Facebook) וכן טוויטר, נאלצו בעבר גם הן לקבוע איזה סוג של שיח פוליטי מותר על הפלטפורמות שלהן ומה מפר את הכללים שלהן.

"בעבורנו, הקו הוא די פשוט. ביקורת על הרשויות המקומיות, קריאת תיגר על הסטטוס-קוו ועיסוק בדיון פוליטי הם בסדר", כתב דורוב בפוסט בבלוג שפורסם במקור באוקטובר. "במקביל, קידום אלימות וקריאות לפעולות שיכולות לפגוע בחפים מפשע אינן בסדר. זהו כלל מפתח שאנו מיישמים תמיד בעת מיתוג ערוצים ציבוריים".

כאמור, בינתיים, ונכון לשעות הצהריים המאוחרות, הופסקה לחלוטין פעילות השירות.

בשעה 15:30 התעדכנה כתבה זו התאם להתפתחויות האחרונות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים