איראן מחרימה את טלגרם מטעמי ביטחון

בטענה שהאפליקציה מעודדת "התקוממות מזוינת" ובמאמץ נואש לחבל בחופש האינטרנט, הוציא בית המשפט האיראנית צו החוסם את היישום הפופולרי אשר לו 40 מיליון משתמשים פעילים במדינה ● ממשלת איראן מתנגדת למהלך ושר התקשורת האיראני אף התפטר בגינו

נלחמת בחופש האינטרנט. איראן

הרשויות באיראן הוציאו אל מחוץ לחוק את השימוש באפליקציית ההודעות טלגרם (Telegram), בשל החששות לגבי הפוטנציאל שלה לעורר תסיסה אזרחית.

בזאת מצטרפת טלגרם אל פייסבוק (Facebook) וטוויטר (Twitter) החסומות במדינה כבר מזמן. לעת עתה ווטסאפ (WhatsAPP), שנמצאת בבעלות פייסבוק, עדיין פעילה בה.

מוקדם יותר החודש אמר המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי ח'אמנאי, כי ישויות ממשלתיות במדינה לא ישתמשו עוד ביישום העברת ההודעות, וכעת פסקה הרשות השופטת באיראן על איסור מוחלט לשימוש בה, כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס (Reuters).

על פי דיווחי סוכנות החדשות של המדינה, מיזאן אונליין (Mizan Online), ההחלטה התקבלה משום החששות כי מיליציה חמושה של האופוזיציה השתמשה באפליקציה בכדי לעודד מרד אזרחי. פקידי הממשל הדגישו גם בעיות אחרות שכרוכות ביישום, כמו בנושא הצעות ראשוניות למטבעות ווירטואליים (ICO) המתקיימות דרך טלגרם, שעלולות לערער את הכלכלה המקומית. מכל אלו מסתמן כי החשש הכללי יותר הוא מפני חופש האינטרנט, שלתפישת המדינה מאיים על שלמות השלטון בה.

אלטרנטיבה בדמות רשתות חברתיות מקומיות

בפרט הצביעה הממשלה על גורמים זרים שלטענתה משתמשים ביישום בכדי לעורר מחאה ואלימות בקרב אזרחים איראנים. כתוצאה מכך ניסו השלטונות האיראניים גם לפתוח רשתות חברתיות משלהם, במטרה להקטין את ההסתמכות על נכסים בבעלות זרה, שלטענתם מייצרים הטיה אנטי-ממסדית.

אחת הפלטפורמות הללו, העונה לשם סורוש (Soroush), טענה כי יש לה חמישה מיליון חברים, למרות שהושקה רק לפני כמה חודשים. אל פלטפורמה זו חובר שירות מתחרה בשם גאפ (Gap).

נשיא איראן, חסן רוחאני, קרא  לפני מספר שבועות דרך הרשתות החבריות לאיראנים לבחור באלטרנטיבות שאושרו על ידי הממשלה. עלי חמינאי עצמו פרסם בטלגרם בפעם האחרונה בחודש אפריל, והתחייב להשתמש באלטרנטיבות במקום בשירות החופשי "הבעייתי".

טלגרם – עושה צרות למשטרים חטטניים

האיסור הנוכחי תובע גם מחברות הטלפון וספקיות האינטרנט לחסום את הגישה לטלגרם על פי חוק. כל הפרה תחשב כעבירה על החוק, ומי שלא תעמוד בכך תיענש בקנסות.

בסוף דצמבר, ולאחר שלטענתה עשו בה מתנגדיה שימוש לארגון ההפגנות, נחסמה האפליקציה המוצפנת באופן זמני באיראן. ואולם המשתמשים הוסיפו לעשות בטלגרם שימוש על ידי גישה ל-VPN ולשרתי פרוקסי, וזה בדיוק מה שבכוונת השלטונות למנוע באמצעות צו בית המשפט הנוכחי.

איראן אינה המדינה הראשונה לחסום את יישום ההודעות הפופולרי – השלטונות ברוסיה גם הם לא היו נינוחים מהיישום שאפשר לאזרחים לעסוק בהעברת מידע ללא יכולת של המדינה לשלוט בדברים. תביעתם לקבל את מפתחות ההצפנה מהחברה נענו בסירוב ובתחילת אפריל הכריז הקרמלין כי היישום מוחרם במדינה.

שר התקשורת האיראני, רוחאני מוחמד ג'וואד עזארי ג'הארומי בן ה-35, שהוא השר הצעיר ביותר בממשלה, צייץ אתמול (ג') בטוויטר כי "אי אפשר לחסום את הגישה של האזרחים למידע". דבריו הדגישו חילוקי דעות בין ממשלתו של הנשיא רוחאני לבין נציגי הממשל השמרנים, השולטים במערכת המשפט ובשירותי הביטחון.

"גם אם נאסור את השימוש בתוכנה, יימצאו תוכנות אחרות והמידע יתחיל לזרום שוב בחופשיות", כתב ג'הארומי והוסיף כי "הטכנולוגיה אינה אשמה, מושחתת או סוטה. זה בני האדם המשתמשים בה לרעה בכדי לקדם פשע ושחיתות בעולם הווירטואלי, בדיוק כפי שהם עושים בחיים האמיתיים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים