צניחה ברווח של בזק – בעקבות "אירועים חשבונאיים" בבזק בינלאומי

בזק דיווחה על ירידת ערך ועל "פערים בין יתרות הנכסים בספרים ובפועל" - בשני המקרים בבזק בינלאומי ● ההשפעות הכספיות של אירועים אלה הביאו לקיטון של 85% ברווח הרבעוני של הקבוצה ● בנטרול השפעות אלה, הרווח זינק ב-40%

בזק

בזק סיימה את הרבעון השלישי של השנה עם ירידה של 3.1% בהכנסות וצניחה של 85.3% ברווח הנקי – כך עולה מהתוצאות שהחברה פרסמה אמש (ב'). הסיבה לירידה התלולה ברווח נעוצה בשתי התפתחויות שקשורות לבזק בינלאומי: ירידת ערך בסך של 282 מיליון שקלים ו-"פערים בין יתרות הנכסים בספריה ליתרות הנכסים שלה בפועל", כפי שנכתב בהודעה לבורסה, בשווי של 247 מיליון שקלים. כלומר: הפחתה של 529 מיליון שקלים, כאשר כעת עומד השווי של בזק בינלאומי על 123 מיליון בהשוואה ל-652 מיליון בסוף 2019. בנטרול אותן התפתחויות, הרווח הנקי של בזק רשם זינוק של 40% ל-289 מיליון שקלים.

מוקדם יותר החודש דיווחה בזק בינלאומי על "יתרות נכסים בלתי מוסברות" בספרים שלה, וכעבור כמה ימים היא ציינה שמדובר ב-"קיומה של טעות מהותית המחייבת תיקון של דו"חות כספיים". זאת, מאחר שהיא לא זקפה עלויות משנים קודמות בגין תשלום מקדמות לספקים לדו"ח הרווח וההפסד שלה. בנוסף, בתחילת החודש בזק הודיעה לבורסה שהערך של בזק בינלאומי עלול לרדת ב-200 עד 300 מיליון שקלים, על רקע הפעילות של משרד התקשורת לחסל את התופעה שבה צרכנים רבים רשומים בשניים או יותר ספקי אינטרנט ומשלמים לכל אחד מהם בזמן שהן משתמשים בספק אחד בלבד. בסופו של דבר, הנתון עומד, כאמור, על 282 מיליון שקלים.

עליות לבזק קווי, ירידות לפלאפון

דו"חות הרבעון מראים כי ההוצאות של בזק עלו ב-10% לשני מיליארד שקלים, בעוד שההכנסות, כאמור, ירדו ב-3.1% ל-2.2 מיליארד. בזק קווי היא החברה הבת היחידה שההכנסות שלה עלו – הן גדלו ב-1.7% לקצת יותר ממיליארד שקלים. לעומת זאת, הכנסות בזק בינלאומי ירדו ב-4.3% ל-315 מיליון שקלים, אלה של יס קטנו ב-6.3% ל-313 מיליון והכנסות פלאפון רשמו קיטון של 10.9% ל-545 מיליון. עם זאת, מצבת המנויים של פלאפון גדלה ב-96 אלף, או 4.2%, ל-2.406 מיליון.

הרווח הנקי של בזק צנח, כאמור, ב-85.3% ל-26 מיליון שקלים, והרווח למנייה צלל ב-83.3% לאגורה אחת. חלוקה לחברות הבת מעלה נתונים מעורבים: בעקבות אותם "אירועים חשבונאיים", ההפסד של בזק בינלאומי קפץ ביותר מפי 9.5 ל-305 מיליון שקלים לעומת 32 מיליון ברבעון השלישי של 2019; פלאפון עברה להפסד של 12 מיליון שקלים בהשוואה לרווח של 18 מיליון; יס רשמה עלייה של 6.7% ברווח ל-16 מיליון שקלים; והרווח של בזק קווי זינק ב-71.4% ל-300 מיליון.

גם סעיפי הרווחיות האחרים של הקבוצה הציגו מגמות שליליות: הרווח התפעולי צנח ב-57% ל-189 מיליון וה-EBIDTA רשם ירידה של 29.1% ל-653 מיליון.

יו"ר הדירקטוריון: "אנחנו רואים בחומרה את הכשלים"

גיל שרון, יו"ר דירקטוריון בזק, אמר כי "הנהלת בזק בינלאומי זיהתה טעות בדיווח החשבונאי שלה, שנמשכה מספר שנים. מרגע שהחל האירוע פעלה בזק בינלאומי בסיוע יועצים ומומחים חיצוניים לאתר את הטעויות ולתקנן, ולהעמיד דו"חות כספיים מתוקנים. אנחנו רואים בחומרה את הכשלים שנתגלו, ולכן מינה הדירקטוריון בודק חיצוני עצמאי, על מנת לחקור את מכלול האירועים ולהמליץ על הפעולות הנדרשות לתיקון הכשלים".

גיל שרון, יו"ר דירקטוריון בזק. צילום: יונתן בלום

גיל שרון, יו"ר דירקטוריון בזק. צילום: יונתן בלום צילום: יונתן בלום

באשר לתוצאות, שרון ציין כי "ברבעון השלישי של השנה הצלחנו לשמור על יציבות בתוצאות העסקיות, תוך שיפור ברווח המתואם והקטנת החוב נטו ביחס לרבעון המקביל בכ-870 מיליון שקלים. זאת, על אף מגפת הקורונה. בנוסף, הודיעה החברה באחרונה כי לאור השיפור בתוצאות היא מעדכנת את תחזיותיה כך שה-EBITDA המתואם הצפוי יגדל מכ-3.5 מיליארד שקלים לכ-3.6 מיליארד".

הוא הוסיף ש-"בבזק קווי אנחנו רואים עלייה בהכנסות, יחד עם גידול במגזרי פעילות האינטרנט, שירותי הענן והדיגיטל. בחברות הבנות אנחנו ממשיכים את תהליך ההתייעלות בהוצאות, תוך צמיחה במנויים בפלאפון ויציבות במנויי יס. הקבוצה ממוקדת עתה בשני מהלכים אסטרטגיים לשנים הבאות בתחום התשתיות רחבות הפס: פריסה מהירה של רשת הסיבים של בזק ברחבי הארץ והקמת רשת דור 5 בפלאפון".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים