ה-FTC צפויה להגיש תביעת הגבלים עסקיים נגד פייסבוק עוד החודש

נציבות הסחר הפדרלית של ארה"ב עומדת למצות חקירה שהיא מנהלת מאז תחילת 2019 כנגד הענקית ממאנלו פארק, בעיקר בשל חששות מריכוזיות-יתר ומהכוח הרב שבידיה, עקב הבעלות על ווטסאפ ואינסטגרם ● האם גם מדינות מארה"ב יצטרפו לתביעה?

ספגה מכה. ועדת הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FTC. צילום: BigStock

נציבות הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FTC, האיצה את הליך הגשת התביעה בנוגע להפרת ההגבלים העסקיים נגד פייסבוק (Facebook), כך דיווח אתר פוליטיקו (Politico) בהתבסס על מקורות אנונימיים. לפי הדיווח ודברי המקורות, ה-FTC "ככל הנראה" תתבע את פייסבוק עוד לפני תום נובמבר, כפי שהחל להתבהר כבר בספטמבר.

עם זאת צוין כי ההתדיינות בעניין ההפרות שלכאורה מצאה ה-FTC בחקירתה המתמשכת את פייסבוק – בתוך שהיא מנהלת חקירות נפרדות גם נגד אמזון (Amazon), אפל (Apple) וגוגל (Google) – עשויה להימשך. התדיינות שכזו לעיתים מניבה הסכמה מראש על קנס שיסדיר את ההפרה, כפי שקרה ביולי 2019, אז הסכימה הענקית ממאנלו פארק לשלם סכום עתק של 5 מיליארד דולר, בשל שערורית איסוף הנתונים של משתמשי הרשת החברתית על ידי קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica) – נתונים שסייעו לחברת המחקר במיקוד פרסומים פוליטיים אל קהל יעד, לטובת הלקוח שלה, מטה דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ב-2016.

במקרה הנוכחי, על פי הדיווחים, גורמים רשמיים נוטים לעבר מקרה "פנימי", שבו אמון על המקרה שופט במשפט מנהלי, ולא קיימת אפשרות לערב בתיק שופטי מדינה. מצב שכזה מגדיל את הסיכויים להחלטה לטובת התובעת, אך ההליך המתרחש באופן המסוים יכול לארוך שנים.

חונקת את התחרות עם הבעלות על ווטסאפ ואינסטגרם? פייסבוק. צילום: BigStock

חונקת את התחרות עם הבעלות על ווטסאפ ואינסטגרם? פייסבוק. צילום: BigStock

לא בהכרח תיאלץ להיפרד מאינסטגרם או מווטסאפ

כבר בפברואר 2019 הקימה נציבות הסחר הפדרלית צוות מיוחד, המונה 17 עורכי דין – בעלי מומחיות בתחומי הפרסום אונליין, הרשתות החברתיות, מערכות ההפעלה והאפליקציות לנייד – בכדי לפקח על התחרות בשווקי הטכנולוגיה בארצות הברית. כעת המסקנות המצטברות מתכנסות לכדי פעולה משפטית.

בתביעה החדשה פייסבוק צפויה להיות מואשמת בשימוש בהשתלטות על חברות – והכוונה היא לווטסאפ (WhatsApp) ואינסטגרם (Instagram) שבבעלותה – ובנתוני העתק שבידה ובידיהן כדי להחניק את התחרות במשק.

עם פתיחת החקירה לפני כמעט שנתיים, טענה ה-FTC שהיא רוצה בעיקר לבחון מיזוגים שאושרו על ידי הממשלה, בכדי לבדוק האם יש לפרק או להפריד בין חברות אלה, אם תמצא סיבה לכך. הפאנל של החוקרים שהרכיבה הנציבות אמר כי הוא רוצה לבדוק את "סוגיות הגנת הצרכן הנובעות מהפרקטיקה ואבטחת המידע של חברות טכנולוגיה, כולל פלטפורמות מדיה חברתית".

אבל על פי הדיווחים כעת, אם תמצא פייסבוק אשמה, היא לא בהכרח תיאלץ להיפרד מאינסטגרם או מווטסאפ, או משתיהן, למרות שאפשרויות אלו נמצאות אף הן על הפרק. כפי שמעידות החלטות רחבות היקף אחרות ביחס לפייסבוק, כמו במקרה של הקנס בשל פרשיית קיימברידג' אנליטיקה, סביר יותר שהענישה תתבטא במכה לכיסיה התפוחים של ענקית הרשתות החברתיות הדומיננטית.

אבל ככל הנראה אין מה לדאוג לפייסבוק במקרה של ענישה כספית גבוהה ככל שתהיה – יש לחברה כיום 2.74 מיליארד משתמשים רשומים, ושווי השוק שלה עומד על 865 מיליארד דולר.

עוד תביעת הגבלים עסקיים מטעם התובעים הכלליים והמדינות?

יצוין כי התובעת הכללית של ניו יורק, לטיטיה ג'יימס – שמשרדה עומד בראש חקירה שמנהלות באותו עניין ובנפרד המדינות האמריקניות מאז ספטמבר 2019 – הפיצה גם היא הודעה על תביעה בנושא הגבלים עסקיים נגד פייסבוק, והעניקה למדינות האחרות דד-ליין עד לשבוע שעבר, כדי להחליט אם להשתתף בתביעה אם לאו. אחד מהאנשים ששוחחו עם פוליטיקו אמר שכ-30 ממדינות ארצות הברית צפויות להצטרף לתביעה זו, שאותה ניתן יהיה להגיש כבר בשבוע הבא.

שתי התביעות יכולות היו להתאחד לכדי אחת גדולה, אבל מקרה "פנימי" שתנהל ה-FTC נגד פייסבוק, אם יוחלט על שכזה, לא יאפשר את צירוף התביעה מטעם המדינות אל זו של ה-FTC.

נזכיר מקרה אחר של ענקית טק בו מדינות כבר חברו לתביעה – משרד המשפטים של ארצות הברית הגיש בחודש שעבר תביעת הגבלים עסקיים נגד אלפבית (Alphabet), החברה האם של גוגל, בטענה כי השתמשה בדרכים שונות על מנת לסכל תחרות. לצד הממשל משתתפות בתביעה הזו 11 ממדינות ארצות הברית: טקסס, אריזונה, פלורידה, ג'ורג'יה, אינדיאנה, קנטאקי, לואיזיאנה, מישיגן, מיזורי, מונטנה ודרום קרוליינה.

נציגי פייסבוק וה-FTC סירבו להגיב לחדשות. גם דובר התובעת הכללית של ניו יורק לא נענה לבקשת התגובה מטעם פוליטיקו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים