ארה"ב: ה-FTC הקים צוות מיוחד שיטפל במונופולי האינטרנט

הגוף הרגולטורי החדש יבחן גורמי כוח גדולים בתחום ויבדוק מיזוגים בהווה וכאלה שכבר נוצרו, במטרה לזהות ריכוזיות יתר שמפרה את התחרות ההוגנת ● לפי מומחים, ייתכן שהפיקוח החדש יעמיד בצרות בעיקר את פייסבוק

האם הפעולה נגד המונופולים הטכנולוגיים קרבה ובאה? אילוסטרציה: BigStock

17 עורכי דין – בעלי מומחיות בתחומי הפרסום אונליין, הרשתות החברתיות, מערכות ההפעלה והאפליקציות לנייד – יאיישו צוות חדש שהקימה נציבות הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FTC, בכדי לפקח על התחרות בשווקי הטכנולוגיה בארצות הברית – כך הודיע הגוף הממשלתי הרגולטורי אתמול (ג').

לפי דיווחים, הצוות המיוחד עתיד לבחון בעיקר את ענקיות הטכנולוגיה, ביניהן גוגל ופייסבוק, אף על פי שהנציבות לא הזכירה את שמותיהן המפורשים.

מיליוני ולפעמים מיליארדי משתמשים נותנים לחברות כוח עצום

"התפקיד של הטכנולוגיה במשק ובחיים שלנו גדל יותר ויותר בכל יום", אמר יו"ר ה-FTC, ג'ו סימונס. "הגיוני שנבחן מקרוב את השווקים הטכנולוגיים בכדי להבטיח לצרכנים ליהנות מתחרות חופשית והוגנת".

חברות טכנולוגיה גדולות נמצאות תחת ביקורת עולמית קשה כבר מזה זמן מה, בגלל המונופוליות שלהן. באירופה, גוגל כבר קיבלה קנס שיא בגין ניצול עמדתה הדומיננטית, בעוד שעל פייסבוק נאסר לאגד שירותים בגרמניה. החברות הללו נמצאות תחת אש גם בארצות הברית, בעיקר משום התפקיד הגדול שלהן בהשפעה על הדיון הציבורי ודעת הקהל. דוגמה טובה לכך היא פרשיית קיימברידג' אנליטיקה, שהחלה בתחקיר עיתונאי שבו צוין שהחברה עשתה שימוש בפרטים של עשרות מיליוני משתמשי פייסבוק למען הקמפיין של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית, והמשיכה לדיונים שונים, לרבות שימועים למארק צוקרברג בקונגרס.

הסיבה לדומיננטיות הזו היא היותן של פלטפורמות כמו טוויטר, גוגל, סנאפצ'ט ופייסבוק, ואף אינסטגרם ו-ווסטאפ, שנמצאות בידי ענקית הרשתות החברתיות – בעלות שכנראה תעסיק במיוחד את כוח המשימה החדש – מוקד פעילות בעבור מאות מיליוני, ולפעמים אף יותר ממיליארד, משתמשים. במקרה של פייסבוק, פלטפורמת הליבה שלה לבדה מתגאה כיום בכ-2.3 מיליארד בני אדם מכל רחבי העולם, שעושים בה שימוש כמעט יומיומי.

בתגובה לידיעה אמרו מבקרים רבים כי הצוות האמריקני המיוחד נוצר מאוחר מדי ושהוא לא יותר מאשר תרגיל של ממשל טראמפ כדי להפגין עשייה רגולטורית שלטונית ראויה. זאת, אחרי שעד כה לא הצליח הממשל לנקוט בפעולה משמעותית נגד מונופולים בעולם הטכנולוגיה.

לדרוש פירוק חברות שכבר התמזגו או לסרב לכאלה שעומדות בפני מיזוג

בשיחה עם כתבים שהתקיימה אתמול אמר מנהל לשכת התחרות של ה-FTC, ברוס הופמן, כי כוח המשימה החדש יוסמך לחקור גם מיזוגים שמתגבשים בהווה ולעתיד, וגם כאלה שכבר יצאו אל הפועל.

הופמן סירב לנקוב בשמות של חברות ספציפיות שעשויות להיחקר בקרוב, אבל חברות שעלולות לקבל את החדשות האלה בדאגה הן, כאמור, פייסבוק וגוגל, כמו גם אמזון – שכולן כבר מתמודדות עם קריאות הולכות וגוברות מצד הציבור וחברי הקונגרס לסנקציות של הגבלים עסקיים עליהן.

"על ידי ריכוז המומחיות ותשומת הלב שלנו, כוח המשימה החדש יוכל להתמקד בשווקים אלה באופן בלעדי – להבטיח שהם פועלים על פי חוקי ההגבלים העסקיים ולפעול במקום שבו הם לא", הסביר הופמן את הסיבה להתמקדות הייחודית בתחום הטכנולוגי. משמעות הדבר היא שהצוות יוכל לדרוש פירוק חברות שכבר התמזגו או לסרב לכאלה שעומדות בפני מיזוג ודורשות את אישורו.

יצוין שהבשורה על הזרוע הרגולטורית החדשה באה לאחר דיווחים שה-FTC מתכננת לקנוס במיליוני דולרים את פייסבוק על נושא הפרת פרטיות המשתמשים שלה. לפי הדיווחים, אפשר שהתנהלותה עד כה הפרה את צו ההסכמות מ-2011 – צו שחייב את ענקית הרשתות החברתיות להיות יותר גלויה עם המשתמשים בנושא הפרטיות שלהם. עמידתה בהתחייבות מוטלת בספק גדול לנוכח הגילויים על פרשיית קיימברידג' אנליטיקה, שכאמור, הצליחה לתמרן עשרות מיליוני אמריקנים לפני הבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים