"מיליון תלמידים לא יכולים ללמוד מרחוק – כי למורים אין מחשבים"

כך טוען אורי בן ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה, בעקבות הפרסומים לפיהם למחצית מהמורים בישראל אין מחשבים, גישה לאינטרנט וכלים דיגיטליים, ולכן הם אינם יכולים ללמד את התלמידים שיש להם גישה למחשב ● "איך יכול להיות שהמעסיק מספק מחשבים ללקוחות הקצה ולא לעובדים שצריכים לתת את השירות? מישהו פה התבלבל"

אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה. צילום: ניב קנטור

מערכת החינוך חזרה היום (א') למסגרת לימודים חלקית בכיתות א'-ד'. יתר התלמידים ממשיכים ללמוד מרחוק. בשבוע שעבר פורסמו נתונים רשמיים, שאישרו את מה שכבר היה ידוע – ל-50 אחוז מהמורים והמורות בישראל אין מחשב, ואין נגישות ללמידה מרחוק.

אורי בן ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה, מתריע כי "על סמך נתונים אלו עולה כי אם למחצית מהמורות אין מחשב, אז מיליון תלמידים בישראל לא יוכלו ללמוד מרחוק גם אם יש להם מחשבים".

"מישהו פה התבלבל, או מנסה לבלבל את הציבור", אמר בן ארי, "דו"ח מבקר המדינה האחרון קבע של-135 אלף תלמידים בישראל אין מחשבים. הם מהווים שישה אחוזים מכלל התלמידים בישראל, כלומר ל-94% מהילדים יש גישה למחשב. אבל לפי סקר של בנק ישראל כ-60% מהמורות הן ללא שום הכשרה לאוריינות דיגיטלית, ולפי סקר של מכון דיאלוג ל-50% מהן אין גישה רציפה למחשבים משלהן. כלומר, מדובר ב-90 אלף מורות המלמדות מיליון תלמידים, שגם אם יש להם גישה למחשב, הם לא יכולים ללמוד עם המורה שלהם בלמידה מתוקשבת, שכן אין לה גישה רציפה למחשב. זה פשוט מטורף", כך לדברי בן ארי.

הוא הוסיף ואמר ש-"אחר כך מתפלאים שהלמידה מרחוק נכשלה. היא לא נכשלה. נכשלו אלו שלא דואגים לספק למורה את כלי העבודה הבסיסי שלו, מחשב, כדי שיוכל ללמד בזום, ומסתמכים על המחשב שלו בבית. גם למורים יש משפחות, ילדים, וגם הם צריכים ללמוד בזום, ואם יש יותר משלושה ילדים, אי אפשר לחלק מחשב אחד בין 2-3 אנשים", הבהיר בן ארי.

בן ארי אמר כי הוא מתקשה להבין את סדרי העדיפויות של מקבלי ההחלטות. "איך יכול להיות שמעסיק, במקרה זה משרד החינוך, מספק מחשבים ללקוחות הקצה (לילדים) ולא לעובדים שלו (המורים), שמעניקים את השירות ללקוחות?" שאל, והוסיף: דומה "הדבר לבנק שיספק מחשבים ללקוחות, כדי שיכנסו לחשבון מרחוק – אבל לא ייתן מחשבים לעובדים שלו, כדי לתת שירות ללקוחות. מישהו יכול להעלות על הדעת דבר כזה? אבל למורים לא נותנים כלי עבודה".

מדוע מטעם הסקטור האזרחי, ולא בהובלת ממשלת ישראל?

מורות (ומורה) שקיבלו מחשבים מהקרן. צילום: קרן אתנה

מורות (ומורה) שקיבלו מחשבים מהקרן. צילום: קרן אתנה

קרן אתנה הוקמה ב-2006 כארגון ללא מטרות רווח, על ידי מספר אנשי עסקים וביוזמתו של בן ארי, לשעבר סגן נשיא בכיר בחברת נס טכנולוגיות. היא מעניקה מחשבים, כלים דיגיטליים והכשרת לאוריינות דיגיטלית, למורים ומורות בכל רחבי הארץ. עד היום חילקה הקרן לפ-טופים, אייפדים וטאבלטים (בהתאם לתכניות השונות), בשיתוף עם משרד החינוך והסתדרות המורים, ל-26,000 מורות, מורים וגננות ב-2,252 בתי ספר וגני ילדים ב-168 רשויות מקומיות ברחבי הארץ.

"למעשה בזכות הפעילות שלנו והתרומות של התעשיה והתורמים, 26 אלף מורים שלא היו להם מחשבים יכלו ללמד מרחוק מאז הקורונה", סיפר בן ארי. אבל כפי שכבר נאמר לא פעם, לא רק על ידי בן ארי – מדוע פרויקט כזה, שנועד לתת כלי עבודה למורים, צריך להיות מטעם הסקטור האזרחי, ולא בהובלת ממשלת ישראל?

"אני קורא לשר החינוך, יואב גלנט, להרים את הכפפה דווקא עכשיו, ולתקן עיוות של שנים, שהוא אמנם לא אחראי לו – עשור שלם שבו הממשלה ייבשה את תכניות התקשוב של בתי הספר, שאושרו ותוקצבו בתקופתו של שר החינוך לשעבר גדעון סער, והוקפאו על ידי שרי החינוך שבאו אחריו", אמר בן ארי.

"זה יפה שעכשיו מתקשבים את בתי הספר, אבל המורים צריכים לעבוד מהבית בגלל הקורונה, ומאחר שאין להם מחשבים, מיליון תלמידים לא יכולים להצטרף למערכת הלמידה מרחוק", אמר בן ארי.

ב-26.11 ייערך הכנס הוירטואלי EDUTECH של אנשים ומחשבים וקרן אתנה. הכנס יעסוק בהיבטים השונים של למידה מרחוק ובמגמות לעתיד בתחום. בכנס יתארחו מנהלי בתי ספר, מורים ואנשי חינוך ממשרד החינוך, מנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות, מרצים בכירים ומקבלי החלטות. הכנס יועבר בשידור חי בפלטפורמת זום. ההשתתפות, ללא תשלום, מותנית בהרשמה מוקדמת.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שם*

    קיבלתי מחשב אחרי 40 שנות שירות בהוראה, במשך השנים רכשתי את המחשב בעצמי, בתום שנתיים חצי שהמחשב היה אצלי נדרשתי על ידי מנהלת בית הספר להחזיר את המחשב. לעיריית כפר סבא. היום אני מלמדת בכפר סבא עם מחשב שרכשתי מכספי. את השם אמסור למי שמעוניין לבדוק.

אירועים קרובים