אמזון: ביקושי שיא למוצרים ביתיים חיוניים – האם בריאות העובדים מוזנחת?

עקב הקורונה - ענקית הקמעונאות אונליין בישרה שהיא מתעדפת מוצרי יסוד ותפסיק את כל המשלוחים של מוצרים אחרים ● במקביל, עובדי המחסנים שלה טוענים כי קצב העבודה הקדחתני עקב הביקוש הגואה הרסני לבריאותם הפיזית והנפשית

נקנסה באירופה. אמזון. צילום: BigStock

חברת אמזון הודיעה כי תתעדף מצרכי מזון, מוצרים לתינוקות, ציוד רפואי ומוצרי בריאות, חומרי ניקיון לבית, מוצרי טיפוח אישי, כמו גם ציוד לחיות מחמד, או במלים אחרות – מוצרי צריכה יסודיים – על פני סחורות אחרות שלה, עקב משבר הקורונה והביקוש הגואה לסחורות אלו.

החברה הודיעה כי מוכרים המציעים דרכה סוגים אחרים של פריטים, לא יוכלו להציע משלוחים דרך מרכזי ההפצה שלה, וזאת באופן זמני ועד ל-5 באפריל. אמזון הודיעה למוכריה בנוסף כי משלוחים שנוצרו לפני היום (ד') לא יושפעו משינוי המדיניות.

השעיית המשלוחים של פריטים לא חיוניים תחול כעת על מחסני אמזון בארצות הברית ובבריטניה. אמזון בישרה כי מוכרים עדיין יכולים למכור פריטים אחרים באתר, אך הם לא יוכלו להשתמש בשירות Fulfilled By Amazon שלה, המאפשרים להם לאחסן את הפריטים שלהם במחסנים של ענקית המסחר האלקטרוני ולהסתמך על כך שהיא תפיץ אותם ותדאג למשלוח מהיר שלהם.

"אנו רואים קניות מקוונות מוגברות וכתוצאה מכך, מוצרים כמו מוצרי בסיס לבית וציוד רפואי אזלו במלאי", אמר דובר ענקית הקמעונאות אונליין בהצהרה לתקשורת אתמול (ג'). "מכיון שאנו לוקחים זאת בחשבון, אנחנו מקדישים באופן זמני עדיפות למוצרי בית, לאספקה רפואית ומוצרים אחרים עם ביקוש רב שנכנסים למרכזי ההגשמה שלנו, כדי שנוכל לקבל, לאחסן ולשלוח במהירות גדולה יותר מוצרים אלה ללקוחות".

ממלאה מלאים, מגייסת עובדים ומעלה שכר

בעיתות משבר הקורונה הופכת זמינותם של מוצרים לרכישה אונליין לחשובה יותר ויותר, בהתחשב בכך שממשלות רבות מעודדות את האזרחים להישאר בבתיהם בשבועות הקרובים, לצורך מניעת התפשטות המגיפה העולמית.

צעד זה הוא מהלך נוסף שעליו למדנו ביומיים האחרונים בלבד, שאותו מאמצת אמזון בניסיונות לספק שירות לקוחות גמיש ותקין אשר יענה לביקוש העולמי המשתנה למוצרים המשווקים על ידיה.

כאמור, אמזון טוענת כי היא מנסה למלא מחדש את היצע מוצרי היסוד הביתיים שאזל בימים האחרונים, על ידי "עבודה מסביב לשעון עם שותפינו למכירות, כדי להבטיח זמינות של מוצרים חיוניים אלה, ולהמשיך להשיג יכולת נוספת לספק הזמנות ללקוחות".

החברה בישרה כבר שלשום בפוסט שפרסמה בבלוג שלה כי היא מבקשת לשכור את שירותיהם של 100,000 עובדים נוספים ברחבי ארצות הברית, כדי לעמוד בקצב ההזמנות הנוסק עקב הקורונה המתפשטת. החברה הסבירה שהגיוס נועד כדי שהיא תוכל לסייע ליותר אנשים לשהות בבידוד או בהסגר בביתם, ותאפשר להם לעשות קניות באינטרנט בזמינות ובנוחות.

עוד בישרה הענקית בפוסט כי תעלה באופן זמני את השכר שהיא משלמת בשיעור של 2 דולרים לשעה בארה"ב (2 ליש"ט בבריטניה, ובהתאמה יועלה השכר גם בארצות אחרות) עד לסוף אפריל. התוספת במשכורות היא לעובדים שמשכורתם מחושבת לפי שעה. המשרות שאמזון מבקשת לאייש בהרחבה הן של עובדים במחסניה, במרכזי המסירה ובשליחויות, וכן בחנויות מוצרי מזון הבריאות שבבעלותה Whole Foods. כל אלו מרוויחים לפחות 15 דולר לשעה.

מחסן של אמזון. צילום: BigStock

מחסן של אמזון. צילום: BigStock

העומס והתנאים – פוגעים בבריאות הנפשית והפיזית

כתוצאה מהעומס ומהעבודה מסביב לשעון נשמעות כעת תלונות מטעם עובדי מחסני הענקית כי קצב העבודה הקדחתני עקב התפרצות הקורונה הרסני לבריאותם הגופנית והנפשית. העובדים מלינים שהניסיון לעמוד בקצב החדש מכריע אותם, בזמנים שבהם עליהם גם להתמודד עם דאגות ובעיות הקשורות בהתמודדותם האישית עם המגיפה והשלכותיה.

הגרדיאן הבריטי מצטט עובד של מחסן אמזון בטרוטדייל, אורגון, שביקש להישאר בעילום שם מחשש שיבולע לו, שאמר כי "הילדים שלי לא יוצאים לבית הספר. הרבה עסקים מאפשרים לעובדים לעבוד מהבית, אבל עובדי אמזון עובדים שעות נוספות. אנו עושים את ההפך ממה שכולם עושים, ובשל אופי העבודה שלנו, זה פעיל במיוחד". העובד הסביר שאין לחבריו למחסן ולו ממש ברירה: "עלינו לעשות זאת", הסביר. "אני בדרך כלל עובד 40 שעות בשבוע, ארבע משמרות של 10 שעות. כולנו נקראנו ליום נוסף חובה, משמרת של 10 שעות, שבדרך כלל שמורה לעונת השיא בחג", הרחיב העובד.

עובד אחר של אמזון בטרוטדייל אמר כי הוא חושש שיצטרך להמשיך ולעבוד גם אם אחד מבני משפחתו יחלה. בנוסף העובדים שהתלוננו חוששים שהפעילות במחסנים, בצמוד לצוות, עלולה אף היא לפגוע בבריאותם ולגרום להם להידבק  בקורונה. "יש אנשים שמשתעלים כאן. אין מסיכות נייר", סיפר עובד לגרדיאן.

אמזון, שהבינה מוקדם יותר החודש כי הביקוש ינסוק ככל הנראה, גם אם לא ידעה להעריך עד כמה, הבטיחה לעובדים ימי חופשה ללא הגבלה, ואולם העובד ששוחח עם המגזין הסביר: "אנחנו מקבלים ימי חופשה ללא הגבלה, אבל אני עדיין צריך לשלם חשבונות ושכר דירה כך שאיני יכול לקחת פסק זמן ללא תשלום זה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים