דיווח: גוגל הסכימה לשלם כ-200 מיליון דולר כקנס ל-FTC

חקירת ועדת הסחר הפדרלית האמריקנית בנוגע לחשד להפרת חוק פרטיות הילדים אונליין על ידי יוטיוב הניבה פשרה בין גוגל, הבעלים, לגוף הרגולטורי ● גובה הקנס חוטף ביקורת קשה ותהיות: האם הוא יגונן על הילדים מניצול בידי פלטפורמת הזרמת הסרטונים?

ספגה מכה. ועדת הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FTC. צילום: BigStock

אחרי שפייסבוק הסכימה ביולי לפשרה בנוגע להפרת הפרטיות הענקית בפרשיית קיימברידג' אנליטיקה, בסך של 5 מיליארדי דולרים, עכשיו הגיעה תורה של גוגל לסגור עניין מול הרשויות הרגולטוריות של המדינה.

הענקית ממאונטיין וויו הסכימה לשלם בין 150 ל-200 מיליון דולר על מנת להסדיר קנס שמשיתה עליה המדינה, אחרי חקירה של ועדת הסחר הפדרלית, ה-FTC, בגין מה שנחשד כהפרה של חוק הגנת פרטיות הילדים אונליין, המכונה COPPA (ר"ת Children’s Online Privacy Protection Act), שביצעה יוטיוב, שבבעלותה, כך דווח ביום ו' האחרון.

הצבעת ה-FTC על אישור הפשרה עברה ברוב של 3-2, והוועדה שלחה את ההסכם לבדיקה במשרד המשפטים האמריקני, כך אמר גורם המקורב לעניין לפוליטיקו.

הדיווחים על חקירת ה-FTC את התנהלות פלטפורמת הווידיאו בהזרמה צצו במקור ביוני, לאחר שכמה קבוצות פרטיות טענו שיוטיוב אספה נתונים על הצופים הצעירים ביותר שלה ללא הסכמת הוריהם, במאמץ להציג להם מודעות ולגזור מכך קופון כספי. לוועדה הגיעו בזמנו תלונות על כך ש-YouTube הפרה את חוק הגנת פרטיות הילדים אונליין, שמונע מחברות לעקוב ולמקד משתמשים מתחת לגיל 13.

כעס על גובה הקנס ש"שווה ערך לחודשיים-שלושה של הכנסות ממודעות ביוטיוב"

ביקורת על גובה הקנס, או יותר נכון על ממדיו הצנועים במיוחד לנוכח גודל עסקיה של גוגל נשמעו מטעם רבים, ובעיקר מטעמם של הגופים שנכללו בתלונות לוועדה.

"אני חושב שהמסר כאן הוא שכאשר ל-FTC היה חוק פרטיות לאכוף, היא סירבה לעשות זאת. העונש צריך היה להיות לפחות חצי מיליארד דולר. זה שערורייתי. זה מאותת שלמעשה אתה יכול להפר את חוק הפרטיות ולצאת מזה כמעט פטור בלא כלום", אמר ג'ף צ'סטר, מנכ"ל הארגון Digital Democracy לפוליטיקו, בהתייחסו לגובה הענישה ולהשלכותיה.

מרק רוטנברג, נשיא Electronic Privacy Information Center, אמר בתגובה כי קנסות לא יטפלו בבעיה, ושההיבט המשמעותי ביותר של ההסדר יהיו התנאים החדשים שה-FTC יטיל על יוטיוב בכדי לוודא שהאתר לא יפר שוב את ה-COPPA. הוא הוסיף וטען כי "האתגר הקריטי עבור הוועדה הוא האם יש לה יכולת לרסן פרקטיקות עסקיות המפרות את הפרטיות".

אחת הקבוצות שתלונתן בנושא יוטיוב סייעה לפתיחת החקירה, ארגון בשם CCFC (ר"ת Campaign for Commercial-Free Childhood) – שמגדיר את עצמו כ"גוף הפועל למען זכויות ילדים לגדול – והחופש להוריהם לגדל אותם – מבלי להיתקל באינטרסים מסחריים" – תיארה את הסכם הפשרה והקנס שעליו הצהירה ה-FTC כ"בלתי מספק באופן נורא", בהצהרה לתקשורת שכללה את דברי מנכ"ל הקבוצה, ג'וש גולין.

"הם איפשרו ליוטיוב לבנות אימפריה תקשורתית של ילדים באמצעים בלתי חוקיים, שכעת אף אחד לא יכול להתמודד איתם; הכל במחיר של קנס שהוא שווה ערך לחודשיים-שלושה של הכנסות ממודעות ביוטיוב. עליהם לקבוע קנס שגם הולם את מגרש המשחקים, וגם משמש כגורם הרתעה מהפרות עתידיות של ה-COPPA. קנס זה לא יעשה זאת", כך הוסיף גולין במייל ששלח לגיזמודו.

הקנס, בגין הפרה לכאורה של פרטיות הילדים ביוטיוב. צילום: BigStock

הקנס, בגין הפרה לכאורה של פרטיות הילדים ביוטיוב. צילום: BigStock

הסכנות לילדים והפגיעה בפרטיותם יביאו לפתיחת פלטפומת יוטיוב מקבילה רק להם?

לאחרונה נאלצה יוטיוב לסגור את האפשרות לתגובות ברבים מסרטוני הווידיאו לילדים שמתארחים בשירות. הדברים שקדמו למהלך מאוד מטרידים וכללו גילויים ועדויות לכך שרשתות של פדופילים משתמשות בתכנים התמימים בכדי לפרסם ולהפיץ בתגובות אליהם, בינם לבין עצמם ולכל דורש למעשה, קישורים לתכנים מיניים שבהם משולבים קטינים.

רבים מהמפרסמים העיקריים של יוטיוב – חברות ענק כמו AT&T ודיסני, או למשל יצרנית המשחק הלוהט פורטנייט, Epic Games – הפסיקו זמנית את הפרסום בפלטפורמה, וציינו כי ימשיכו לספק לה מודעות רק אם תסרוק את השירות, תזהה את המקומות ה"נגועים" ותמגר את הבעיה החמורה.

יצוין כי למרות שלא דווח כעת גם על נהלים חדשים שגוגל מקבלת עליה בנוסף לקנס, כפי שגופי הגנת הילדים דורשים, ביוני דיווח הוול סטריט ג'ורנל, בהתבסס על גורמים יודעי דבר, כי ענקית הסרטונים שוקלת שינוי דרמטי בשירותיה בכדי להגן על הצופים הצעירים שלה, כמו גם על יוצרי התוכן. לפי הדיווח, בכירים בחברה דנים כעת, בין השאר, בשאלה האם להעביר את כל תוכן הילדים מהאתר הראשי לאפליקציית יוטיוב עצמאית שתהיה ייעודית לילדים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים