"הרוסים רואים בסייבר ההתקפי כלי נשק לגיטימי לכל דבר ועניין"

גיא מזרחי, סמנכ"ל לתחום הסייבר, רייזון, בתגובה לידיעה על הפריצה לטלפונים של בכירים במפלגת כחול לבן וראשי הקמפיין של המפלגה: "איננו יודעים מה באמת היה שם. מבחינתי כטכנולוג, הפרסום לא נותן כלים האם הוא תקף. אין כל אינדיקטורים, ולכן המידע הזה הוא יחצ''ני"

גיא מזרחי, יו"ר ועדת התוכן של פורום CSC ויועץ אבטחת סייבר ותיק. צילום: יניב פאר

"הרוסים משקיעים הרבה מאד שנים בסייבר התקפי-איסופי וגם בסייבר השפעתי. הפריצות הן אמצעי ולא מטרה, המטרה היא להשיג מידע. הרוסים רואים בסייבר כלי נשק לכל דבר ועניין", כך אמר גיא מזרחי, סמנכ"ל לתחום הסייבר, רייזון.

על פי הפרסום אמש (ד') בחדשות 12, האקרים מרוסיה פרצו לטלפונים של ח"כ בני גנץ ושל ראשי הקמפיין של מפלגת כחול לבן. על פי הפרסום, פרט למכשירו של גנץ נפרצו גם המכשירים של מנהל הקמפיין עידו הר טוב, יועץ הקמפיין רונן משה וראש המטה הוד בצר. לגבי גנץ, מדובר באירוע שני, אחרי הפריצה האיראנית למכשירו לפני כמה חודשים. על פי הדיווח, במהלך הבדיקה השגרתית של הדלפות, קבוצת המודיעין העסקי CGI שנשכרה על ידי גנץ תמורת חצי מיליון שקלים –  איתרה חשד לפריצת סייבר.

בדו"ח שהגיע לפני כמה ימים להנהלת כחול לבן נקבע, שהאקרים מרוסיה פרצו לטלפונים של כל ראשי הקמפיין. בדו"ח נכתב, כך פורסם, כי מדובר במתקפת סייבר שלא נראתה כמותה, המוגדרת עוצמתית וחריגה למחשבים ולטלפונים של צמרת המפלגה. בכחול לבן הכחישו את הפרסום ואמרו, כי "גורמים פוליטיים החוששים מניצחוננו ניסו להשיג מידע מהנהלת הקמפיין. למרות שהדו"ח הצביע על חשד לניסיון לדלות מידע, הדבר התברר כשקר וכזב. פנינו לגורמים מקצועיים שמתמחים בתחום הסייבר, שאינם החברה שערכה את הדו"ח, ולא נמצא אף מכשיר נגוע, וכן שופרו אמצעי האבטחה בסביבת אנשי הקמפיין".

סייבר התקפי, הסביר מזרחי, "מטרתו לאסוף מידע ונתונים מכל סוג. מטרת הסייבר ההשפעתי היא לשנות דעת קהל, להסיט את הראייה הציבורית למשהו אחר". לדבריו, "את הרוסים לא מעניין כלל האם היעדים, הקורבנות – יודעים או לא יודעים שזה הם, הרוסים. יש להם דוקטרינה סדורה איך הסייבר מסייע להם לכל פעולה אחרת, התקפית, קרקעית, או מדינית – או כל אינטרס אחר שרוסיה רוצה לקדם. הסייבר זה עוד כלי, והוא לא שונה במהותו, לשיטתם, מהכנסת טנקים לאזורים בגיאורגיה".

"לקבוע מי הגוף העומד מאחורי הפריצות בין הגופים הרוסים השונים זה בעייתי", אמר מזרחי, "כי הם הוכיחו במתקפות מהעבר שהם מוכנים להסתייע ולהשתמש גם באנשי פשע מאורגן, גם ב'סתם' פושעים וגם בפרילנסרים, בעלי יכולות מיוחדות. הרוסים עושים זאת בצורה מאוד מקצועית, הם לא מתביישים לעשות זאת, ולדידם זה כלי לגיטימי כמו כל כלי לחימה אחר".

לגבי הפריצה לכחול לבן, ציין מזרחי, כי "איננו יודעים מה באמת היה שם. מבחינתי כטכנולוג, הפרסום לא נותן כלים האם הוא תקף, שכן לא נמסרו ופורטו פרטים מהחקירה, כגון היבטים טכנולוגיים של הפריצה, מתודולוגיה של החקירה. אין כל אינדיקטורים, ולכן המידע הזה הוא יחצ"ני".

"הייתי מצפה", סיכם מזרחי, "מגורמים כאלה, שישראל חשובה להם, לשחרר החוצה את המדדים הספציפיים של הפריצה, בהנחה שאכן הייתה. זאת, על מנת שניתן יהיה להזהיר מפלגות אחרות: מהי ההתקפה שצריך למצוא, מיהם התוקפים, מה נזקם ומה היכולות שלהם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים