פיטר ת'יל ממשיך לטעון ש-"גוגל בוגדת" ולהרוויח בענק מהתמיכה בטראמפ

הוא יזם, משקיע ובעל הון התומך בטראמפ במוצהר, מה שסייע לו להפוך לבעל קשרים ענפים עם הממשל, המשטרה והצבא בארה"ב, ולגזור קופון שמן ● באותה נשימה הוא עסוק באובססיביות בדרישה לחקירת גוגל ומעורבתה העסקית בסין כנגד האינטרסים הלאומיים

פיטר ת'יל. צילום: יח"צ

משקיע ההון סיכון וחבר דירקטוריון פייסבוק, פיטר ת'יל, התראיין באחרונה למספר כלי תקשורת וחזר על עמדתו בנוגע לנוכחותה של גוגל בסין. המיליארדר אמר כי מדובר במקרה "חסר תקדים" של חברה שסירבה לחוזה מול צבא ארה"ב, תוך שהיא מתעדפת יחסים הדוקים יותר עם סין.

בדבריו אלו חזר ת'יל על התייחסות קודמת שלו לנושא של קשרי ענקית הטכנולוגיה האמריקנית והרפובליקה העממית, כשבאמצע יולי נשמע היזם – שידוע גם כתומך נלהב ומוצהר של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ – כשהוא דוחק ב-FBI וב-CIA לחקור האם מרגלים סיניים חדרו לגוגל וריגלו אחריה, כך על פי אתר אקסיוס.

גוגל: עלתה על הגריל בגלל מנוע חיפוש מצונזר ומחאה על שילוב AI בצבא

גוגל התמודדה עם ביקורת מוגברת בארה"ב ובעולם על קשריה עם סין, בעקבות גילויים כי היא עובדת על מנוע חיפוש מצונזר, שפירית (Dragonfly) שמו, שנועד לעמוד בתנאי החוק הסיני המוקפד, בתוך פגיעה פוטנציאלית בזכויות אדם. עם זאת, בכיר בחברה טען ביולי כי גוגל "ביטלה" את מנוע החיפוש השערורייתי שהיא מפתחת לשוק הסיני.

מאחר שאין עוררין על כך שהחברה מפעילה מעבדת מחקר לבינה מלאכותית בבייג'ינג, הדיון הלך והתרחב, והקיף שאלות לגבי עצם נוכחותה של גוגל בסין, והאם זו מסייעת בעצם לצבאה של מדינה שיחסיה עם ארצות הברית אינם איתנים ובטוחים – בין המעצמות ניטשת מלחמת סחר וכן נוכחים תמידית חשדות לריגול ולמאבקי סייבר קשים.

גוגל. צילום: BigStock

גוגל. צילום: BigStock

סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל, התייצב בסנאט לתשאול בנדון, אך התחמק ממתן תשובות למחוקקים. למפגש עם הסנאטורים קדם מכתב ששלח להם, ובו טען כי לגוגל יש "יתרונות נרחבים בתוך סין ומחוצה לה", אך עם זאת גוגל הכחישה שוב ושוב כל מעורבות מול צבא סין.

פיטר ת'יל דווקא טען מנגד, בדבריו לניו יורק טיימס, לפוקס ניוז ולעוד מקורות, כי גם אם גוגל לא עובדת עם הצבא הסיני, הטכנולוגיה שהחברה מפתחת במדינה "זולגת" הלאה אל הצבא. בכלל, ת'יל לא הפסיק להתייחס למעשיה של ענקית החיפוש כאל "בגידה", ושב וחזר על כך בראיון לפוקס ניוז מיום א' האחרון.

לדבריו, צורמת במיוחד הבחירה של גוגל לא לחדש חוזה עם ממשלת ארה"ב – הכוונה היא לפרויקט Maven, שבמסגרתו שקדה הענקית ממאונטיין וויו על פיתוח בינה מלאכותית לצורך פענוח צילומי רחפנים לצבא ושבוטל על ידיה לכאורה עקב לחץ של עובדים ובכירים – ובמקביל לקדם את האינטרסים שלה בסין, מדינה שאותה הציג ת'יל כיריבה גיאו-פוליטית של מולדתו.

איך היא מרוויחה מהתמיכה בטראמפ והביקורת על גוגל? פלנטיר של פיטר ת'יל

איך היא מרוויחה מהתמיכה בטראמפ והביקורת על גוגל? פלנטיר של פיטר ת'יל

אינטרסים סמויים להפגין נאמנות למולדת

ואולם ייתכן, או יותר נכון סביר לחלוטין להניח, שלת'יל יש אינטרסים נוספים בדברו סרה בגוגל וביחסיה לצבא ולממשל טראמפ, בעיקר משום צורכו להבליט אותה לרעה למול מפעליו שלו "הנאמנים למולדת".

המיליארדר שהביא לעולם את פייפאל, ושבשמו נקשרו פרשיות שונות ומשונות, הוא גם מייסד החברה השנויה במחלוקת פלנטיר, העוסקת באנליסטיקה של ביג דטה, אותה הקים בשנת 2003. החברה הזו הואשמה בשיטות גיוס גזעניות וחטפה גינויים עקב עבודתה מול רשויות ההגירה האמריקניות וסיוע להן בגירוש מסתננים אל מחוץ לגבולות המדינה.

אף חברה אחרת כנראה לא הרוויחה יותר מהטיפול של ממשל טראמפ במהגרים לא חוקיים מאשר פלנטיר של ת'יל, כך קובעות מסקנות חקירה שנערכה לאחרונה על ידי תנועת מיג'נטה, המסייעת להיספאנים ולבני מיעוטים בארה"ב. מהחקירה הנרחבת, ששמה "המלחמה נגד מהגרים – כלי הטכנולוגיה של טראמפ המופעלים על ידי פלנטיר", עולה כי לממשלת ארה"ב יש לפחות 29 חוזים פעילים מול החברה של ת'יל, בשווי של כ-1.5 מיליארד דולר. בסך הכל שווי החברה מוערך ביותר מ-20 מיליארד דולר.

משתלם לתמוך בו. דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב. צילום: BigStock

משתלם לתמוך בו. דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב. צילום: BigStock

הסכום מייצג עבודה של פלנטיר עם כל ארבעת אגפי הצבא, עם סיירת הגבול, עם סוכנות ההגירה, ICE, ועם המשרד לביטחון פנים, אבל לא כולל רווחים ממאות עובדי קבלן שהחברה מספקת לרשויות אכיפת החוק המקומיות ברחבי המדינה. כיום, לפי המפורט בדו"ח, בעזרת כלי AI המיועדים ספציפית לצבא, הצליחה פלנטיר לקחת טכנולוגיות משדה הקרב ולהטמיע אותן באופן נרחב במשטרת ארה"ב, במהלך שגרם לשינוי מוחלט בהתנהלות רשויות אכיפת החוק בכל הנוגע בפרטיות האזרח וברדיפה אחרי מהגרים.

פיטר ת'יל אוהב לבקר אחרים, להשמיע תיאוריות קונספירציות, וכן לתמוך באופן מובהק ודומיננטי בטראמפ אבל מפתיע לגלות שלמעשה רק ב-2016 שינה את דעותיו הפוליטיות השמאלניות-ליברליות והחל לתמוך במועמד הרפובליקני לנשיאות. ולא סתם לתמוך, הוא היה התורם השביעי בגודלו של הנשיא בקמפיין ונשאר בעל ברית מובהק של הנשיא, למרות גינויים מקיר לקיר שספג בעמק הסיליקון, המקושר לרוב דווקא לדמוקרטים.

טראמפ דווקא לא היה מי שהכניס את פלנטיר לקשריה עם הצבא והממשל אלא קודמו, הנשיא ברק אובמה, כשהנשיא פשוט העלה את החברה לסטטוס עסקי דומיננטי מול הרשויות – וזה, כמו גם כל התמיכה שניתנה במקביל מטעמו לנשיא, ללא ספק השתלמו לת'יל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים