2018 בעולם השבבים: 7 ננו-מטר – בום!

אחת ממילות הבאזזז המרכזיות בעולם הטק בשנה החולפת הייתה 7 ננו-מטר, אלא שהיא לא הייתה הרבה יותר מזה ● נראה שבעולם השבבים והמעבדים, ב-2018 ראינו יותר הכרזות וב-2019 נראה יותר מעשים

"מנתחים" את 2018 בעולם השבבים. צילום אילוסטרציה: BigStock

מילת הקסם, או בעצם הבאזזז, של 2018 בתחום השבבים המיועדים לעולם המחשוב הייתה 7 ננו-מטר. לא הייתה יצרנית או מתכננת שבבים שלא הזכירה השנה את המספר שבע כשהוא מחובר למילה ליתוגרפיה. אלא שלרוב זה הסתכם בדיבורים ובהכרזות ופחות במעשים. לכן, קל היה עבורי יחסית לסמן את החברות שכן עשו משהו בנדון.

אחת החברות הבולטות בתחום היא וואווי, שכפי שכבר כתבנו נהנתה בתחום הטלפונים החכמים משנה שאי אפשר להגדיר אותה אחרת מאשר מנצחת. בין השאר זה נבע מהעובדה שהיא יצרנית הטלפונים הראשונה שמשיקה מכשיר טלפון מבוסס מערכת על שבב שהליבות שלה מיוצרות ב-7 ננו-מטר. אבל מעבר לכך, ה-Kirin 980, שמיוצר בפועל בידי הייסיליקון, עונה להיבט נוסף וחשוב שבלט בתעשייה בשנה האחרונה: מעבדים עצביים, שמציעים ביצועים ברמה של פי 10 ומעלה לעומת הדור הראשון ועוזרים קצת יותר מאשר רק לצלם טוב יותר, תוך התאמה אוטומטית של הגדרות המצלמה למושא הצילום.

Kirin 980 של וואווי. צילום: יח"צ

Kirin 980 של וואווי. צילום: יח"צ

אפל לא הייתה רחוקה השנה מוואווי עם מכשירי ה-iPhone החדשים שלה, שאולי לא הצליחו מבחינה כמותית במכירות כפי שהיא ציפתה – על אף שהיא כמובן טוענת אחרת – אבל מכילים בתוכם את המעבד A12, שכמו ה-Kirin 980 מציע ליווי של שבב עצבי כפול ליבה עוצמתי במיוחד.

אבל מעל כולן, בהיבט של ייצור ב-7 ננו-מטר בלטו ב-2018 מפעלי הייצור הממשלתיים הטייוואניים, או, בשמם המקוצר והמוכר, TSMC. אלה מפעלי הייצור היחידים של שבבים שכבר מסוגלים לייצר מסות גדולות של שבבי 7 ננו-מטר, ולא פלא שהחברות יושבות לפתחו ומחכות לתורן על פס הייצור.

מה קורה בעולם ה-PC? בניגוד ללפחות חלק מעולם הסלולר, כאן יש בעיקר דיבורים. AMD הבטיחה שמעבדי ה-Ryzen שלה, המבוססים על ליבות Zen 2 ב-7 ננו-מטר, כבר יגיעו לשוק בהמוניהם. אלא שבפועל, הם שולבו רק בכרטיסים הגרפיים Radeon Instinct, שמיועדים לשוק העסקי, ורק אחד מהם הושק בפועל ב-2018.

מכל אלה נראה ש-2018 הייתה שנת הכנה ולא יותר לקראת 2019, שאמורה להיות הרבה יותר מעניינת – לא רק בליתוגרפיית הייצור, אלא גם במספר הליבות שישובצו במעבדים, או יותר נכון מערכות על שבב, שכבר מגיעות עם כמות ליבות שצריך מחשב כדי לספור אותן. זה עוד לפני שהוספנו את מספר הליבות הלוגיות – והדבר יבוא במיוחד לידי ביטוי במעבדים המיועדים לשרתים, שגם חוזרים להציע מהירויות יותר גבוהות כמעט עם כל מעבד שיוצא לשוק.

עוד שנה של אינטל

בשוק המעבדים לשרתים נראה ב-2019, כנראה, את המשך ההובלה של אינטל, ולא רק מאחר ש-AMD לא הצליחה בסופו של דבר להוציא לשוק מסות של מעבדים עסקיים שמיוצרים בליתוגרפיית הקסם. השאלה היא מה יהיה עם המעבדים הצרכניים שלה, שהם אלה שמשובצים ברוב המחשבים שנמצאים על השולחנות בארגונים.

אינטל, בפרפרזה על השיר של יצחק קלפטר, טענה יותר מפעם אחת ש-"ה-10 ננו-מטר שלי זה לא ה-10 ננו-מטר שלה". אלא שהשיר הזה נעשה קצת מאוס בהתחשב בעובדה שהיא לא השיקה יותר מכמה דוגמיות של מעבדי 10 ננו-מטר. גם אם היא טוענת שהכל מתקדם לפי התכניות, יש סיכוי טוב שמסת הייצור שלהם תגיע רק אחרי ש-AMD תשיק את מעבדי ה-Zen 2. אינטל טוענת, דרך אגב, שהכל מתקדם לפי התכניות גם לגבי ייצור המעבדים ב-7 ננו-מטר.

החברה שנקראה בעבר ענקית השבבים מציגה בכל שנה גידול בהכנסות ומקפידה לספר שהיא לא יצרנית שבבים יותר. מה זה אומר בפועל? הרי היא לא שמחה לראות מה קורה בשוק הזה, וברור שהיא לא שמחה שבעקבות השינויים במפעלים לקראת ה-10 ננו-מטר שלה, היא לא מצליחה לספק את כמות מעבדי ה-14 ננו-מטר, שהיה להם ביקוש בשוק. בכך היא פתחה עוד פתח לכניסה של המתחרה, ששוב הופכת לגדולה ואין לה כל כוונה לוותר. היא פשוט משחקת בתופסת שהיא לא מצליחה לנצח בה, ו-2018 לא הייתה שונה. אולי משהו ישתנה ב-2019? לא בטוח.

אינטל. צילום: BigStock

אינטל. צילום: BigStock

קוואלקום, מצידה, לא מוותרת על הניסיון לזנב במכירות המעבדים לשוק הניידים. על אף שהמכירות של מחשבי ה-Windragon, שמבוססים על מעבדי ה-Snapdragon שלה, לא המריאו, השנה היא כבר התחילה להשקיע בייצור של מעבדים שמיועדים למחשבים שמריצים Windows, שמבוצע בנפרד מייצור מעבדי המובייל שלה. השבב החדש שלה, ה-Snapdragon 8cx, הוא השבב הכי עוצמתי שהחברה תכננה עד היום. ב-2019 נוכל לראות אם השוק אמנם יאמץ אותו. אבל גם אם כן, זה לא משהו שאמור באמת להדאיג את אינטל וגם לא את AMD, שגם כך לא ממש חודרת לשוק הניידים.

בין קוואלקום לאינטל יש תחרות גם בשוק המודמים שמשובצים במכשירים הסלולריים. גם כאן לא נסגר הפער (בכיוון ההפוך) בין אינטל לבין יריבתה, שכבר מציעה מודמים שמסוגלים להעביר נתונים סלולריים במהירות כמעט כפולה מזו שמציעים המודמים שלה. גם העדנה לה זכתה אינטל בזכות היריבות המשפטית הארסית בין קוואלקום לאפל, כשהמודמים שלה נבחרו לשילוב במכשירי ה-iPhone, לא תהיה ארוכת שנים, לאחר שהתברר שאפל מתכננת ייצור עצמאי של מודמים.

לסיום, כמו בטיק טוק הידוע לשעבר של אינטל, 2018 הייתה יותר שנה של הכרזות, ונראה ש-2019 תהיה שנת הביצוע.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים