ממר"ם הקימה ענן פרטי לאינטרנט המבצעי בעשרות מיליוני שקלים

הענן הפרטי מבוסס תשתיות רד האט * סא''ל ר', ממרם: "בנינו בראשונה פלטפורמת קוד פתוח המאפשרת עצמאות לא רק לנו, אלא גם ללקוחות, שיכולים להרים אפליקציה מקצה לקצה באופן עצמאי"

צילום: דובר צה"ל

ממר"ם שבאגף התקשוב העלתה לאוויר ענן פרטי, מבוסס תשתיות רד-האט כך נודע לאנשים ומחשבים. הפרויקט החל לפני שנה והשלב הראשון שלו עלה לאוויר באחרונה. הוא צפוי להסתיים בתחילת העשור הבא. היקפו הכספי לא נמסר לפרסום, אולם לאנשים ומחשבים נודע כי הוא עומד על עשרות מיליוני שקלים.

בפברואר 2017 פורסם כי צה"ל הקים תשתיות ענן פרטי, לטובת מערכות מבצעיות רב זרועיות – כפי שדווח כאן בלעדית,שעומד לקרות. ב-2017 החלו לפתח בו מערכות של זרוע האוויר ושל אגף המודיעין בצבא. בהמשך הוכנסו לענן מערכות מבצעיות של זרועות היבשה והים.

הסיבה להקמת הענן, הסביר לאנשים ומחשבים בכיר באגף התקשוב, היא "ההבנה שמדובר בתקופה מכוננת. הענן הוא לא רק טכנולוגיה, והבנו שאם לא נשתנה תוך כדי הובלת השינוי בצה"ל – אחוזי ההצלחה יהיו נמוכים מאוד".

לאור זאת, החליטו בממר"ם להקים ענן – לא לעוד קישור בין הזרועות, שאורך זמן, אלא מערכת מבצעית, רב-זרועית. כך, צה"ל מקבל מרחב אחד, מבצעי ודיגיטלי, עם יותר ערך מבצעי משמעותי, עם "מפעל האספקה" של השירותים שעובד מהר יותר, עם קצב הנגשה מהיר, יכולות למיצוי מידע, אפליקציות מודרניות ורמת הגנה חדשנית בסייבר. הענן הפרטי מאפשר לצבא לפעול בתפיסות פיתוח חדשניות, DevSecOps, ולרדת מהמערכות המונוליטיות הענקיות, עם גרסה פעם בשנה-שנה וחצי – לטובת מרחב ענני עם קונטיינרים, המאפשר גמישות רבה למפתחים. כך, הענן ישמש סביבת פיתוח צה"לית, בה היישומים יתוכננו ויפותחו יחד, ויביאו להיתוך מידע יעיל יותר. תאפשרנה בו יכולת פיתוח מתמשכת והטמעה מתמשכת – CICD.

בהקמת הענן, עבר אגף התקשוב שינוי דרמטי בתפיסת ההפעלה שלו כארגון IT: מארגון המספק תשתיות IT – לארגון המספק שירותי IT. התשתית הצה"לית, שבמהותה היא ענן פרטי, היא "ציבורית", במובנים של העדכון הטכנולוגי של הענן ובהיותו רב-זרועי. מימוש הענן יביא ליעילות של מערכות ולחסכון של מיליוני שקלים בעלויות רכש.

תהליכים חוצי זרועות

הענן מאפשר לפתח מערכת שתשרת תהליכים חוציזרועות. בהיבט הטכנולוגי, הוא מבוסס ארכיטקטורה מודרנית ונבנה על בסיס Openstack, תפיסת ענן מבוסס קוד פתוח, עם וירטואליזציה. הענן נבנה על בסיס התפיסה של דטה סנטר מוגדר תוכנה, SDDC, עם וירטואליזציה בשלוש השכבות – שרתים, רישות ואחסון. עוד הוטמעה בפרויקט תשתית OpenShift – פלטפורמה להפצת יישומים מבוססת קונטיינרים וקוברנטיס.

הפלטפורמה העננית מספקת יכולות ריפוי עצמי. המערכת הוקמה על בסיס ארכיטקטורה שרידה, לטובת יתירות של המערכות. אחד ההיבטים שאנשי ממר"ם התמקדו בהם הוא תפיסת פיתוח אג'ייל ולא "מפל מים". הארכיטקטורה של הענן היא מודולרית, לטובת החלפת מערכות או רכיבים עם יכולת גידול עתידית, התממשקות למערכות נוספות והכנסת משתמשים נוספים.

בניית הענן היא חלק ממימוש תכנית "צה"ל רשתי": בנייה של תשתית אינטרנט מבצעית צה"לית, שתביא ליכולת שיתוף של מידע מבצעי בין זרועי. מדובר בארכיטקטורה פתוחה, שמאפשרת יכולות חדשות, מעבר לענן תומך לחימה, ענן מבצעי וענן מודיעיני, שמאפשרים לצבא לעבור למודרניזציה אחרת בתחום ה-IT.

האינטרנט המבצעי הוא פלטפורמה שמביאה את הצבא ממצב של ריבוי מידע לאיחוד מידע. בהקשרי הפעלת האש בשדה הקרב, האתגר הוא בכמות של מערכות ומידע, שהופך בסופו של דבר למסך אחד – שמגיע עד למפקדת החטיבה.

"יצרנו יותר מדי פרויקטים תשתיתיים"

אתמול נערך כנס Red Hat Forum Israel 2018. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים במרכז כנסים אבניו, קרית שדה התעופה. בכנס אמר סגן אלוף ר', מוביל פרויקט האינטרנט המבצעי, ממר"ם, כי "נדרשנו לפתח ענן פרטי צהלי, כדי לממש שירותים מבוססי ביג דטה ולנצל את הנתונים".

לדבריו, "הבנו שעלינו לחשוב על שינוי. מחירי הטעויות היו גבוהים, ולקח לנו חודשים עד שנים לפתח אפליקציות. היה קושי לעסוק בביורוקרטיה במסגרת התהליכים. אנשי נאלצו להתמקצע באינטגרציה, זה הוביל לעזיבת אנשים. היינו בסטגנציה ביכולת לייצר שירותים חדשים. החדשנות והיצירתיות היו מאד נמוכים, כי כדי לייצר תהליכים נדרשנו לגיוס אנשים ותקציבים. יצרנו יותר מדי פרויקטים תשתיתיים ופחות מדי לא ראינו את הלקוח. והכי גרוע – לא עשינו מודרניזציה".

"הבנו שעלינו לתת מענה שונה, ועולם הקוד הפתוח התאים לנו כככפה ליד. הוא אפשר לנו לפתח עצמאות, לפתח כוח אדם מקצועי, להתחבר לקהילה העולמית מחד – ולהתאים לדרישות שלנו בהיבט הגנה", סיכם סא"ל ר'.

"בנינו בראשונה פלטפורמת קוד פתוח המאפשרת עצמאות לא רק לנו, אלא גם ללקוחות, שיכולים להרים אפליקציה מקצה לקצה באופן עצמאי. הפסקנו לעבוד מטריציונית – אלא רב תחומי. החיבור עם רד האט החל לפני שנים, עם לינוקס ונמשך עד היום, כשבשנה האחרונה אנו במעין שותפות עסקית. אנו מביאים ערך משמעותי לצה"ל", אמר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים