"עסקת הענק – ניצחון הקוד הפתוח והתוכנה החופשית"

מערכת אנשים ומחשבים פנתה לשלושה מומחים בתחום הקוד הפתוח כדי לקבל התייחסות לרכישה הדרמטית של רד-האט על ידי יבמ

זהירות, קוד פתוח. אילוסטרציה: BigStock

"רכישת רד-האט על ידי יבמ אינה רכישה רגילה. אבל לא היקף העסקה העצום או השינויים הטקטוניים שצפויים בשוק הם עצם העניין. הרכישה הזו מסמלת את ניצחון הקוד הפתוח והתוכנה החופשית על עולם הפטנטים הישן והמסוגר", כך אמר דורון אופק, מנכ"ל Suse, שעוסקת בתחום, בהתייחסו לעסקת הענק.

אופק ציין כי הקוד הפתוח שחרר אותנו מעשורים של תוכנות קנייניות ותאגידי ענק שהגנו בחירוף נפש על גבולותיהם. "בצד ההתעצמות התאגידית, המשיכה לצמוח בשקט תנועת התוכנה החופשית. הרעיון היה פשוט – כמו התנועה האקדמית בזמנה, שגרסה כי על מנת להרחיק ראות יש לעמוד על כתפי ענקים, תפיסת הקוד הפתוח גורסת שאת קוד המקור יש לשחרר ולאפשר לאחרים לעשות בו שינויים, לשדרג אותו ולשפרו, מבלי להגביל את השימוש", הוסיף. לדבריו, "הממסד התאגידי הרים בתחילה גבה, אבל מהר מאוד הבין את היתרונות הכלכליים של גישת הקוד הפתוח".

דורון אופק, מנהל פעילות Suse ישראל. צילום: ניב קנטור

דורון אופק, מנהל פעילות Suse ישראל. צילום: ניב קנטור

"תפיסה זו אינה חדשה – מאז ומתמיד החברה האנושית נבנתה משיתופי פעולה בין זרים, דבר שהגביר את הכוח של כולם. הרכישה הנוכחית מכירה בכך, ברמה העמוקה ביותר. הרעיון של לינוקס, כפלטפורמה המסוגלת לתקשר עם כל סוגי התוכנות, כאורגן פתוח ונושם, המקבל שיפורים מכל קצוות תבל, משתנה ומתעצב באופן תדיר, מקבלת את הגושפנקה הסופית כדרך המלך של תעשיית הטכנולוגיה בעשורים הקרובים", ציין אופק.

מכחול ואדום יוצא סגול

לדברי פיני כהן, סגן נשיא ואנליסט בכיר ב-STKI, "הרכישה המפתיעה מעלה את השאלה: מה כל כך קסם ליבמ? ובכן, הבסיס של רד-האט הוא גרסת הלינוקס שלה' ששולטת בשוק הארגוני ושתורמת לרוב ההכנסות וכנראה שגם לרוב הנכסים שלה. הקסם של רד-האט הוא החיבור לעולם הקוד הפתוח. ככל שעובר הזמן, הנתח של הקוד הפתוח עולה. שימוש בו הפך להיות חלק בלתי נפרד משגרת יומם של המפתחים, שבמקום לכתוב קוד הם מחפשים קוד פתוח, שמבצע את הנדרש ואורזים/משלבים אותו לצרכים שלהם".

לדעת כהן, יבמ הבחינה ביכולת הגבוהה של רד-האט לזהות ולהכיר את הקוד הפתוח, וליצור הזדמנויות חדשות שלענק הכחול אין את היכולת לעשות זאת.

פיני כהן, אנליסט בכיר ב-STKI. צילום: ניב קנטור

פיני כהן, אנליסט בכיר ב-STKI. צילום: ניב קנטור

הוא העיר שרד-האט לא הייתה מהחברות הראשונות שפיתחו את פרויקט הקוד הפתוח OpenStack, אולם לאחר שלפני כשבע שנים זיהתה את המגמה, היא עקפה את מיראנטיס והייתה לחברה המובילה בתחום.

"תחום הקוד הפתוח לא זר גם ליבמ, שתורמת רבות לפרויקטים השונים בתחום, אולם בהחלט מדובר על מכפיל כוח", אמר כהן. "יש לקוות שהתרבות הארגונית של רד-האט תמשיך להתפתח ולמשוך את המפתחים ואנשי הטכנולוגיה העדכניים. יש לחברות אחרות מוצרים דומים ומתחרים לשווקי הביניים, והחברה המאוחדת תצטרך להחליט אילו מוצרים יישארו".

"הדרך הכמעט יחידה לפתח תוכנה חדשנית יותר"

ד"ר רון רימון, נשיא ומייסד White Source, אמר כי "הרכישה הינה עוד חוליה חשובה בשרשרת אימוץ הקוד הפתוח על גווניו השונים ורד-האט היא מהחלוצות בתחום. הקוד הפתוח מוכיח את עצמו כדרך הכמעט יחידה לפתח תוכנה חדשנית יותר, באיכות טובה יותר, ובאופן המהיר והיעיל ביותר. בתוכנה מסחרית יש כיום 80% קוד פתוח, שמעליו כ-20% קוד ייחודי. כשיש בחוץ מיליוני ספריות קוד פתוח שפיתחו ומתחזקים גדולי המומחים, כל אחד בתחומו, הגיוני לפתח רק את המרכיבים הייחודיים של כל תוכנה".

ד''ר רון רימון, מייסד ויו''ר White Source. צילום: ניב קנטור

ד"ר רון רימון, מייסד ויו"ר White Source. צילום: ניב קנטור

הוא ציין שרק באחרונה מיקרוסופט השקיעה 7.5 מיליארד דולר ברכישת GitHub כדרך להגיע לליבם של מפתחי התוכנה שמפתחים בקוד פתוח. "רד-האט מסורתית מכרה בעיקר לצרכני התוכנה, אך גם היא החלה להשקיע רבות בכלי פיתוח (jboss ,Openshift וקונטיינרים)", אמר ד"ר רימון. הוא הוסיף כי "ליבמ ולרד-האט סינרגיות גם בענן ההיברידי ובתשתיות באופן כללי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים