"הקוד הפתוח כבר מזמן לא עניין לחובבים – זה עסק רציני"

"יש ביקוש לפתרונות קוד פתוח, כי הם מספקים את הסחורה ומשתלמים הן מבחינה כלכלית והן מבחינה טכנולוגית - קוד פתוח זה ההווה והעתיד", כך אמר יאן ווילדבור, אוונגליסט לקוד פתוח, רד-האט

יאן ווילדבור, אוונגליסט לקוד פתוח, רד-האט-יבמ. צילום: ניב קנטור

"אני פעיל בסביבת קוד פתוח כבר רבע יובל שנים. כשהתחלתי לעבוד ברד-האט (Red Hat), לפני 13 שנים, החברה מנתה מאות עובדים ומחזורה הכספי עמד על מיליוני דולרים. בחלוף יותר מעשור, החברה מונה אלפי עובדים, ומחזורה עומד על יותר ממיליארד דולרים. מה שקרה לחברה, מסמל את השינוי המהותי שהקוד הפתוח עבר: זה לא עסק לסטודנטים בחצי משרה, או לחובבים. קוד פתוח הוא עסק רציני, שנמצא במערכות הליבה הקריטיות בארגונים, בכל מקום, בכל ארגון", כך אמר יאן ווילדבור, אוונגליסט לקוד פתוח, רד-האט.

ווילדבור דיבר בפתח כנס Open Source World TLV 2018. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ב') באולם אירועים East בתל אביב, והנחו אותו פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

צילום ועריכת וידיאו: ליטל רובינשטיין

לדבריו, "תשתיות ה-IT בארגונים ישנות ברובן, ולא מעניקות לארגונים את הזריזות הנדרשת להם כדי להגיב במהירות בעולם התחרותי של היום. המענה לאתגר טמון בקוד הפתוח. אפילו מיקרוסופט (Microsoft), שהייתה בעבר הגדולה באויבותינו – הבינה זאת וכעת היא שותפה בכירה שלנו".

"לפני כמה שנים, העיר אותי טלפון באמצע הלילה. על הקו היה ג'ים וויטהרסט, מנכ"ל רד-האט. 'אני יודע מה אתה חושב על מיקרוסופט, אמר, 'תן לי להסביר לך מה תשמע מחר בבוקר – על ההסכם שערכנו עימם'. הוא הסביר, ואני הסכמתי: במיקרוסופט הבינו שהמפתחים שלהם רוצים מתודולוגיות קוד פתוח, רוצים תרבות של שקיפות ושיתופיות שמאפיינת את המפתחים בקוד פתוח. מאפייני התרבות הללו תופסים יותר ויותר אחיזה בקרב מערכי IT ופיתוח בארגונים. הגיע למיקרוסופט דור צעיר של מפתחים, שאינו מכיר צורת פיתוח כלשהי, שהיא לא בקוד פתוח. אם לא נותנים להם לפתח בדרך זאת, הם עוזבים".

"הקוד הפתוח הוכיח את עצמו, ולכן לקוחות עובדים עימו", אמר ווילדבור. "יש ביקוש לפתרונות קוד פתוח, כי הם מספקים את הסחורה ומשתלמים הן מבחינה כלכלית והן מבחינה טכנולוגית. קוד פתוח זה ההווה והעתיד".

לדבריו, "80% מתשתיות ה-IT של המנמ"רים בארגונים ישנות בחלקן ולא תחרותיות ברובן, ואילו 20% מהן הן אפליקציות ייחודיות, בדרך כלל פרי פיתוח עצמי – והן מהוות את ה-'שפיץ' הטכנולוגי, זה אשר מניב לארגון ערך מוסף ויכולת בידול ותחרותיות. לכן, המלצתי הגורפת למנמ"רים היא 'השלך את התשתיות הלא תחרותיות שלך'. התעשייה עשתה זאת כבר בעבר, וכעת זו הזדמנות נפלאה לעשות זאת שוב. היחס הזה, של 80-20, נוגע גם לשורות הקוד, לתוכנות בארגונים. 80% מהתוכנה היא פונקציונלית, לא ייחודית, וכזו הנמצאת גם אצל המתחרים. רק 20% מהתוכנה היא ה-'רוטב הסודי' שלכם, זו המספקת את הערך המוסף, את היכולת להיות בעל יתרון תחרותי, ושם צריך להשקיע".

רד-האט, אמר ווילדבור, "שותפה פעילה ומקדמת את מיזם OpenStack. מדובר בפרויקט תשתית כשירות, IaaS, למחשוב ענן. הפרויקט מפותח כקוד פתוח חופשי לשימוש, תומך במערכות הפעלה רבות – אך עיקר הפיתוח נעשה תחת מערכת ההפעלה Linux ועבורה. מפתחים מכל מגזרי התעשייה, ולא מעט מארגוני טלקום ופיננסים – מזרימים שורות קוד למיזם. זה מבסס את הקוד הפתוח בעולם ה-IT".

היתרון התחרותי המבדל מהמתחרים

אלא, אמר, "לא ניתן יהיה להשליך לפח את ה-IT המסורתי. אז המיקוד יהיה על האינטגרציה בין העולמות, חיבור קל ופשוט, ותמיכה ביניהם. אנו עושים זאת, בין השאר עם פלטפורמת ה-Red Hat OpenShift, המסייעת ללקוחות לספק מהר יותר יישומי ענן, על ידי ניצול היתרונות של מתודולוגיות DevOps הקיימות בה".

"מערכי ה-IT בארגונים עוברים שינוי", סיכם ווילדבור. "הכל הולך להיות מוגדר תוכנה, השרתים, הרישוי והאחסון. זו משמעות הטרנספורמציה הדיגיטלית, החומרה היא כמעט ולא רלוונטית. רק 20% מה-IT רלוונטי באופן ספציפי לארגון, רק הוא זה שייתן לי את היתרון התחרותי המבדל מהמתחרים. לכן, זה האזור שעל המנמ"ר להתמקד בו".

"מנמ"רים בונים ארכיטקטורה המשלבת בין הדברים רצים בענן, ואלה שבחצר הבית פנימה, בדטה סנטר. תפקידנו הוא גם להיות בשאר ה-80% של ה-IT, עם קוד פתוח ועם אינטגרציה. לכן, אנו משקיעים רבות בפיתוח רכיבים ומוצרים חדשים, לטובת פיתוח אג'ייל, מבוסס DevOps. אנו בונים את הגשר בין עולם ה-IT הישן וזה החדש. אנו רואים יותר ויותר עניין בעבודה בסביבות קוד פתוח. מנמ"רים מבינים את התועלות הנובעות מכך".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים