עובדי להב"ה למבקר המדינה: מצא פתרון דחוף למניעת קריסת המרכזים

העובדים פנו במכתב למבקר, בו טענו כי "הפרטת להב"ה תפגע באחד הפרויקטים בעלי הרגישות החברתית הגדולים ביותר בארץ" ● נמשך הוויכוח בין העובדים, משרד המדע והאוצר סביב איוש התקנים

פרויקט להב"ה

המאבק של עובדי להב"ה נגד הפרטת המיזם הגיע גם למבקר המדינה: ועד עובדי הפרויקט, בראשותה של נועה כהן אורלוב, שלח הבוקר (ב') מכתב מפורט למבקר בבקשה שיתערב לאלתר וימנע את מה שהעובדים מגדירים "סכנת קריסה מוחלטת של מרכזי להב"ה, בעיקר בפריפריה".

המכתב נשלח על רק הסכסוך המתמשך בין משרדי האוצר והמדע סביב המכרז להפרטת חלק מהמרכזים, שהממשלה פרסמה ולא הסתיים עד היום, והקפאת התקנים שהאוצר כופה על משרד המדע, עקב תביעה משפטית שמנהלים העובדים נגד המדינה.

במכתבם מגוללים העובדים את ההיסטוריה של הפרשה, שהחלה עם מכרז אוריינות דיגיטלית שהממשלה פרסמה להקמת 30 מרכזים חדשים, על בסיס של מיקור-חוץ מלא. המכרז זכה להתנגדות רבה – הן מצד העובדים והן מצד ראשי ערי הפיתוח, מאחר שהם רואים בו צעד ראשון למימוש כוונת הממשלה להפריט באופן מלא את כל מרכזי להב"ה.

במקביל, פנו 100 עובדי להב"ה, שמועסקים על ידי חברות חיצוניות, לבית הדין לעבודה, בדרישה להפוך אותם לעובדי מדינה, כפי שהחוק מחייב, לטענתם. רובם עובדים ותיקים ויש להם את כל התנאים המוכיחים שהם עובדי מדינה לכל דבר, בעוד שרק השכר שלהם משולם דרך חברות חיצוניות.

איך הסדרה סאלח, פה זה ארץ ישראל מתקשרת לעניין?

לטענת העובדים, מאז הגשת התביעה, לפני שנה וחודשיים, הקפיא האוצר באופן חד צדדי את כל התקנים בכל מרכזי להב"ה, הוא לא מאפשר גיוס עובדים חדשים ולא מאייש תקנים במקום אלה שעזבו.

"אנחנו עומדים כרגע על 43 תקני הדרכה לא מאוישים, ב-16 מרכזים מאוישים רק חצי מתקני ההדרכה ויש מרכזים שבהם יש מדריך בחצי משרה במקום ארבעה תקנים", כתבו העובדים למבקר. "התוצאה היא שמרכזים אלה נותרים סגורים רוב הזמן, לא מתבצעות בהם הדרכות ומרכז אחרי מרכז קורס". לדבריהם, "האוצר החליט לייבש את המרכזים. שיטת הייבוש היא שיטה מוכרת, כחלק מתהליך של הפרטת המרכזים".

"הפרטת להב"ה תפגע באחד הפרויקטים בעלי הרגישות החברתית הגדולים ביותר בארץ", הם הוסיפו. "במיוחד בימים אלה, על רקע הסדרה סאלח, פה זה ארץ ישראל, חשוב לשאול מה יכולה המדינה לעשות כדי לצמצם את הנזקים שנוצרו בעקבות מה שראינו בסדרה. אחת הדרכים לעשות זאת היא לחזק את פרויקט להב"ה ולא להחלישו".

הכנסת מתערבת

יצוין כי יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, ח"כ אורי מקלב, עוקב אחר הנושא ואף קיים דיון בעניין המכרז וההפרטה. ח"כ מקלב פנה לחשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו, ולמשרד המדע בבקשה לקבל עדכון על התקדמות המגעים ביניהם.

שר המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס, מאשים את משרד האוצר בהקפאת תקנים ובאחריות למצב הקשה שאותו מתארים העובדים. החשב הכללי השיב לפניית לטענות משרד המדע במכתב ששלח בתחילת החודש, עם העתקים לשר אקוניס, לשר האוצר, משה כחלון, לבכירי אגף החשב הכללי ולח"כ מקלב, ששלח את הפנייה.

חזקיהו חוזר במכתבו על הטענה כי כל עוד התביעה של העובדים נגד המדינה לא תסתיים, לא ניתן להמשיך את הפעלת המרכזים. עוד הוא טוען שהעסקת המדריכים בלהב"ה במסגרת מכרז שירותי מחשוב אינו דבר נכון, משום ש-"עמדת הפרקליטות היא שהעובדים אינם מעניקים שירותי מחשוב אלא שירותי הדרכה".

בהמשך מפרט חזקיהו מתווה פתרון שהוגש, לטענתו, למשרד המדע – ונדחה. המתווה כולל אישור להגדלת חלקיות המשרה של כלל המדריכים בלהב"ה, סיום הליך המכרז התקוע, אישור חריג לרכישת שירותים והגדלת מספר נותני השירותים. סעיף נוסף בתכנית שהציע האוצר הוא שבמרכזים שבהם היקף כוח האדם עומד על 50% מסך התקנים, ייכנס מפעיל חדש והמדריכים הקיימים יועברו למרכזים סמוכים, כדי למנוע את סגירתם. כך, על פי האוצר, יינתן מענה מידי למצוקת כוח האדם במרכזי להב"ה.

"על אף כל האמור לעיל, משרד המדע אינו מקבל פתרון זה – דבר הגורם פגיעה בפעילות המרכזים והגדלת תת האיוש בהם", כותב חזקיה בסיום מכתבו. הוא מוסיף כי הצעה אחרת של המשרד – לערב את היועץ המשפטי לממשלה – טרם נענתה.

תגובת משרד המדע

משרד המדע והטכנולוגיה דוחה מכל וכל את טענות החשב הכללי. בתגובה לדבריו כותבת דוברת המשרד: "הצעת האוצר אינה נותנת מענה למרכזי להב"ה, שהתקנים בהם מוקפאים. ההצעה פוגעת בפעילות וביכולת לתת שירות טוב יותר לציבור. מצער מאוד שמשרד האוצר מתערב במקומות שהוא לא צריך להתערב בהם ועל ידי שיקולים שאינם ענייניים פוגע במיזם החברתי החשוב הזה".

ח"כ מקלב אמר בתשובה לשאלת אנשים ומחשבים כי הוא רואה בחומרה רבה את התנהלות הממשלה. "מדובר בשערורייה של ממש שאיני מצליח להבין אותה", ציין. הוא הודיע שבכוונתו לטפל בנושא מיד לאחר פגרת האביב של הכנסת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים