דו"ח האינטרנט: כך אנחנו גולשים

הדו"ח השנתי שפרסמה בזק מעלה כמה נתונים מעניינים על הרגלי הגלישה של הישראלים, בהם שאנחנו חוששים ממתקפות סייבר יותר מאשר מדאעש

כך אנחנו גולשים. צילום: BigStock

דאעש הוא ארגון שמצטייר כמפחיד ומבצע פיגועים רבים, אבל מסתבר שהישראלים חוששים ממנו פחות מאשר מאירועי סייבר – כך עולה מדו"ח האינטרנט של בזק, שפורסם היום (ב'). על פי הנתונים, 35% מפחדים ממתקפות סייבר בעוד ש-31% חוששים ממתקפות של ארגון הטרור הרצחני. לא ברור אם הנתונים האלה נובעים מהיחלשותו של דאעש או מהתרבותן של המתקפות הקיברנטיות. נתון נוסף שקשור לסייבר מעלה כי 83% סבורים שהוא ישחק תפקיד מרכזי במלחמת העולם הבאה.

הדו"ח, שסוקר את הרגלי השימוש וההתנהגות של הישראלים בעידן הדיגיטלי, מבוסס על מחקר שערכה בזק על האינטרנט בישראל, המגמות השולטות בו ושימושיו השונים, וכן על נתונים מפעילות החברה ומערכותיה. לצורך הדו"ח נערך, בין השאר, סקר בשיתוף מכון המחקר TNS, בקרב 1,268 נדגמים בגילאי 13+. הוא כולל קטגוריות שונות, שמרכיבות את החיים הדיגיטליים שלנו. בבזק אומרים שהסקר ונתוני התשתיות שנאספו מהמערכות שלה, בצירוף אנליזה של נתוני השוק, משקפים תמונת מצב של החיים בעידן הדיגיטלי ב-2017.

אחד הנתונים הלא מפתיעים בסקר מעלה שאינסטגרם (Instagram) עוקפת את פייסבוק (Facebook) בקרב בני הנוער, עם 72% משתמשים לעומת 63% ברשת החברתית הגדולה בעולם. אלא שהם לא הולכים בכך רחוק, משום שאינסטגרם שייכת לפייסבוק.

בנוסף, נסקרו בדו"ח נתונים רבים על תופעות והרגלים שלנו כמשתמשים, תוך התמקדות בנושאים מרכזיים בשנים האחרונות: אפליקציות, סמארטפונים, העולם הדיגיטלי וילדים, קניות אונליין, פינטק, אינטרנט של הדברים, פרסום, Big Data, סייבר ורשתות חברתיות.

מהדו"ח עולה כי מספר המשתמשים באינטרנט בישראל עומד על כ-6.6 מיליון. רוחב הפס הממוצע באינטרנט הנייח ממשיך לעלות בהתאם לשימושים המוגברים ברשת, כאשר קצב חבילת הגלישה הממוצעת עומד כיום על 67 מגה-ביט. הגולש הממוצע מוריד כיום קבצים בנפח של כ-5.7 ג'יגה-בייט בממוצע ביום – זינוק של 36% בתוך שנה. גולשים "כבדים" יותר, שמשתמשים באינטרנט לתעבורת וידיאו וטלוויזיה, עומדים על ממוצע של 20 ג'יגה-בייט ביום. עוד עולה מהנתונים כי 36% משתמשים בשירותים ותוכנות סטרימינג ותחום הענן ממשיך לצבור תאוצה, כאשר כ-67% מגבים תמונות וסרטונים ושומרים מידע בו, לעומת 60% בשנה שעברה.

הנתונים מראים בנוסף ש-15% מהבתים בישראל הם בתים חכמים – עלייה גדולה, של 50%, בהשוואה ל-2016.

עלייה משמעותית בקונים ברשת בני 50 פלוס

הדו"ח מראה שהקניות ברשת כבר לא פופולריות בקרב הצעירים בלבד ו-80% מהישראלים רוכשים באתרים השונים, עם עלייה משמעותית בקרב גילאי 50 פלוס. אגב קניות אונליין – יותר ויותר ישראלים עושים כסף באינטרנט, באתרים כגון eBay, פייסבוק (Facebook), אמזון (Amazon) ו-Etsy. בשנה שעברה עמד הנתון על 15% והשנה הוא מגיע ל-23%.

את רוב המידע שלנו אנחנו צורכים מדי יום מהאינטרנט ועל כן, המרוץ אחר הג'יגות וניפוח חבילות הגלישה לא נפסק. לשליש מאיתנו, כ-35% מהנשאלים, חבילת הגלישה שברשותם אינה מספיקה. מדובר בעלייה של 12% אל מול 2016 – כך על פי הדו"ח.

עוד מראים הנתונים שכיום, כשאנחנו מתעדים כל רגע בחיינו בנייד, לא רק חבילת הגלישה לא מספיקה לנו, אלא גם המקום בסמארטפון הולך ואוזל. 43% מאתנו נאלצים לפנות שטח אחסון בטלפון החכם לעתים קרובות ומוותרים על אפליקציות, מעבירים לענן ואף מוחקים תמונות.

הסמארטפון: הדבר החשוב בחיינו – אבל אנחנו לא מגנים עליו מספיק

הטלפון הנייד שלנו הוא בערך הדבר החשוב ביותר בחיינו ומכיל כל פיסת מידע אפשרית אודותינו, אך למרות זאת, מסתבר שאנחנו לא מגנים עליו מספיק. הישראלים אמנם מתחילים להפנים את חשיבות השימוש באנטי וירוס בסמארטפון והנתון – כ-35% – נמצא במגמת עלייה, אך הוא עדיין נמוך משמעותית מאנטי וירוס במחשב – כ-81%.

עוד עולה מהסקר שהטלוויזיה מאבדת את מקומה לטובת הסמראטפון, ויותר ויותר אנשים עוברים לצפייה בסדרות דרך הטלפון הנייד שלהם. השנה נרשם זינוק של כמעט 100% בצפייה בסדרות דרך הסמארטפון – מ-10% בשנה שעברה ל-19% השנה.

מכורים למסכים מגיל מאוד קטן. צילום אילוסטרציה: יבגני אטמננקו, BigStock

מכורים למסכים מגיל מאוד קטן. צילום אילוסטרציה: יבגני אטמננקו, BigStock

הנתונים אף מחזקים את ההנחה שבני דור ה-Z – הילדים של ימינו – נולדים "מכורים" למסכים ומבלים את רוב שעות היום מולם. לפי דיווח ההורים, 30% מהתינוקות צופים במסכים, כולל ביוטיוב (YouTube), לפני גיל שנה. בגילאי 6-9, כ-70% מהילדים צופים בסרטונים באתר, ועל אף שההורים דואגים להגביל את זמן המסך של הילדים, הזמן הממוצע שילד בגילאים אל מבלה מול המסך הוא כ-2.7 שעות ביום. בגיל 10 מקבל הילד את הסמארטפון הראשון שלו.

נתון מעניין נוסף מצביע על כך שרמת השימוש באפליקציות התחבורה הציבורית, כמו Gett ו-Moovit, זינקה, וכעת הן הפופולריות ביותר מיד אחרי אפליקציות המדיה החברתית והניווט. בדרך הן עקפו גם את האפליקציות החדשות, כמו ynet, וואלה והארץ, ואת אפליקציות המשחקים. גם יישומים לאיסוף ולהעברת כספים זוכים לפופולריות, ו-40% כבר משתמשים בהם.

לצד השימוש הגובר בסמארטפונים ובאפליקציות, 36% מהישראלים מרגישים שחברות מסחריות מאזינות להם בטלפון החכם – בעקבות הצעה שיווקית שקיבלו.

"הישראלים רוצים לקבל יותר ממה שהסביבה הדיגיטלית מאפשרת להם"

גיל רוזן, סמנכ"ל השיווק והחדשנות בבזק, ציין עם פרסום הדו"ח כי הוא "מצביע על צמיחה אקספוננציאלית, המשנה כל רובד בחיים שלנו – האישיים, הציבוריים והעסקיים. כמות המידע שעוברת על הרשת היא כמעט בלתי נתפסת, כשהיא מגיעה במקרים מסוימים לעשרות ג'יגה לבית ביום – הרבה בזכות כמות הווידיאו העוברת על הרשת והצמיחה המרשימה בכמות המכשירים המחוברים לרשת, כחלק מהאינטרנט של הדברים".

"עם זאת", הוסיף, "השנה אנחנו עדים בראשונה לתופעה חוצת תחומים, שמעידה שהישראלים רוצים לקבל יותר ממה שהסביבה הדיגיטלית מאפשרת להם. כך, למשל, הנוער מצפה ממערכת החינוך שתתקדם מהר יותר אל עבר חינוך דיגיטלי, חבילות הגלישה בסלולר כבר לא מספיקות לרבים מאתנו ואנחנו צורכים תוכן בפלטפורמות שעדיין לא התאימו עצמן באופן מלא לכך. אשתקד צפינו שהסביבה שלנו תהפוך לחכמה יותר ואכן, הבתים שלנו הופכים לכאלה. כמו כן, הקנייה אונליין הפכה לנחלת הכלל ומרבית הישראלים רוכשים כיום ברשת".

עוד אמר רוזן ש-"האינטרנט מייצר גם חשש לאורח החיים שלנו – ברמה האישית, עם התגברות תופעת השיימינג, וברמה האזרחית, עם החשש ההולך וגדל מטרור סייבר, שהופך למאיים יותר אפילו מדאעש ומהאיום האירני".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שיאומי נוט 4

    איך אנשים רואים סדרות מהסמארטפון אף פעם לא הבנתי. מה כיף בזה ?

  2. אברום רותם

    בואו תהיו מקצועיים עד הסוף. אתם מצצטטים דו"ח- למה לא להפנות אליו? הוא מתנוסס ברשת בגאון. https://www.bezeq.co.il/media/PDF/internetreport_2016.pdf ו.... סליחה, לשם מה אתם צריכים את המייל שלי כדי להגיב כאן?

אירועים קרובים