שוב: אינטל נתבעת בטענה לתחרות לא הוגנת בשוק המעבדים

כתב התביעה, שהוגש על ידי נציבות המסחר הפדרלית בארצות הברית, מעלה טענות נגד אינטל על מניפולציות שהיא עשתה בשוק המעבדים הגרפיים ● בכך מחדשת התביעה, משום שהתביעות שהוגשו נגד אינטל עד היום התייחסו לפעילותה ביחידות העיבוד המרכזיות, ה-CPU, שמהוות את ה-"מוח" במחשבים האישיים ● תביעה זו היא הרחבה ביותר שהוגשה נגד אינטל עד כה ● אינטל בתגובה: "התביעה – בטעות יסודה"

נציבות המסחר הפדרלית בארצות הברית, ה-FTC, הגישה אתמול (ד') תביעה נוספת נגד אינטל (Intel) בטענה, כי התנהלותה של החברה בעולם המעבדים אינה חוקית. בכתב התביעה נכתב, כי אינטל נקטה ב-"טקטיקות מכירה לא חוקיות, שהפכו את המתחרות שלה לנכות ושמרו על מחירים גבוהים של השבבים באופן מלאכותי". תביעה זו היא הרחבה ביותר שהוגשה נגד אינטל עד כה.

כתב התביעה מעלה טענות נגד אינטל על מניפולציות שהיא עשתה בשוק המעבדים הגרפיים. בכך מחדשת התביעה, משום שהתביעות שהוגשו נגד אינטל עד היום התייחסו לפעילותה ביחידות העיבוד המרכזיות, ה-CPU, שמהוות את ה-"מוח" במחשבים האישיים.

ה-FTC טענה בכתב התביעה, כי אינטל, בשל חוזקה, הביאה לעסקאות בלעדיות שהושגו בעזרת מניפולציות, תוך הצגת מצגות שווא שהראו, כי השבבים שלה חזקים יותר מכפי שהם באמת, וחזקים יותר מאלה של AMD. בנוסף, נטען, היא פיתחה יכולות שהביאו לכך שהמעבדים שלה לא יוכלו לעבוד עם אלה של המתחרים. "טקטיקות אלה", נכתב בכתב התביעה, "הונעו על ידי הרצון של אינטל לשמר את מובילותה בשוק, בעודה נאבקת עם המעבר של שוק המיחשוב לעבר טכנולוגיות חדשות".

בשל אותם תככים והצעות בלתי הוגנות, נכתב בכתב התביעה, "המחירים של המחשבים האישיים לא ירדו כפי שהיה עליהם לרדת, מה שפגע, בסופו של דבר, בצרכנים". ריצ'ארד פיינשטיין, מנהל היחידה לתחרות ומסחר הוגן בנציבות, אמר ש-"אינטל עשתה הכול, ובכל הדרכים הנכלוליות האפשריות, כדי לשמר את המונופול שלה בתחום. היא פשוט לא שיחקה לפי כללי המשחק ההוגן".

כתב התביעה הנוכחי שהוגש נגד ענקית המעבדים הוא תוצאה של חקירה שמנהלת נגדה הנציבות בעשור האחרון. במאי השנה השית האיחוד האירופי על אינטל קנס של 1.45 מיליארד דולרים בשל ניסיון של החברה לפגוע בחוקי ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי, במסגרת התחרות שלה עם AMD. נגד החברה מתנהלים הליכים נוספים בדרום קוריאה (תביעה על סך 18.6 מיליון דולרים) ובמדינת ניו-יורק.

AMD הפעילה מול הנציבות שדולה על מנת להביא לתביעה הנוכחית. זאת, על אף הסדר פשרה שהושג לאחרונה בין שתי החברות, שבמסגרתו תשלם אינטל למתחרתה פיצוי בסך 1.25 מיליארד דולרים. AMD אף הצליחה לפני כמה שנים להשיג ציטוט של מנהל מטושיבה (Toshiba), שבו הזכיר את "הצעות המחיר" שקיבל מאינטל בתמורה לכך שלא ישתמש במעבדי מתחרתה. עוד הצליחה AMD להשיג ציטוטים של מנהלים בתעשיית החומרה שהתלוננו על איומים והפחדות מצד אינטל, בשל העובדה שיש להם יחסי מסחר עם AMD. כך, אחד המנהלים קיבל איום מאנשי הענקית שימחצו אותו "כמו אבוקדו" בשל אותם קשרים.

אינטל שולטת על 80% משוק ה-CPU העולמי, בעוד ש-AMD אוחזת ברוב מה שנשאר מנתח שוק זה. לאינטל יש נתח שוק של יותר ממחצית בשוק השבבים הגרפיים, אף על פי שמתחרות בשוק זה, ביניהן AMD  ו-Nvidia, שולטות בתתי-תחומים שלו.

פרשנים בעיתונות הכלכלית בארצות הברית העריכו, כי אם נציבות המסחר הפדרלית תנצח בתביעה הנוכחית, אינטל תסבול מהשלכות קשות לגבי שוק המעבדים – הן בארצות הברית והן ברחבי העולם. זאת בשל העובדה שבניגוד לתביעות הקודמות שהוגשו נגד אינטל, זו הנוכחית נוגעת למספר שווקים רב ברחבי העולם שבהם פועלת החברה, ולא לאחד בלבד.

אינטל מסרה בתגובה, כי "כתב התביעה – בטעות יסודו. הוא מבוסס על האשמות שנכנסו לתביעה ברגע האחרון ושלא נחקרו עד תום". עוד נמסר מאינטל כי המדובר בפעילות בשוק תחרותי מאד, שבו מחירי המוצרים צונחים במהירות לעומת חלקים אחרים בתעשייה. עוד מסרה בתגובה ענקית השבבים, כי פשר התביעה אינו מובן לה, כיוון שהם היו מאוד קרובים להגעה להסדר עם הנציבות, על האופן שבו היא תמכור את מעבדיה בצורה שתרגיע את הנציבות, אולם לא תפגע באינטל ובמכירותיה.

ה-FTC מסר בתגובה, כי הוא מחפש דרכים לשנות את אופי הפעילות של אינטל בשוק, ולא רק לקנוס אותה, כפי שנעשה בעבר: "הנציבות רוצה למנוע מאינטל מלהשתמש באיומים, בתמחורים אסורים, בחיבור וקישור של מכירת מוצרים שונים, או בכל מיני הצעות אחרות המעודדות וכופות מסחר בלעדי עימה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים