"נדרש אלמנט הגנה הרמטי על כלי הרכב האוטונומי"

לדברי ניר שפריר מחברת הסייבר ניוטרון, "עולה צורך ממשי בהגנה של 100% על כלי הרכב האוטונומי, ללא פשרות - מפני כל תקיפה, מכל מקום וללא שום ידע מקדים על התקיפה עצמה, או על שיטת התקיפה"

ניר שפריר, דירקטור בכיר בניוטרון. צילום: יח"צ

"מכירתה של מובילאיי (MobilEye) הישראלית לאינטל (Intel) מציינת צעד נוסף של האנושות בדרכה אל הרכב האוטונומי. לישראל צד מרכזי בתחום זה ויש לברך עליו ולעודדו. אלא שכבר כעת ברור כי נדרשת הגנה הרמטית על כלי הרכב האוטונומי, למניעת אסונות עתידיים", כך אמר ניר שפריר, דירקטור בכיר בניוטרון הישראלית, העוסקת באבטחת סייבר.

"המכירה של מובילאיי חשפה חלק מההישגים האדירים בתחום ניתוח תמונה ומודלי קבלת החלטות, שהם בבחינת אבן יסוד בליבת המעבר לטכנולוגיית הרכבים האוטונומיים", אמר שפריר, "בצדם, אנו צופים התפתחויות בתחומים נלווים לטכנולוגיה זו, ובראשן נושא אבטחת המידע והגנה על הרכב האוטונומי מפני השתלטות עוינת".

לדבריו, "המציאות בתחום זה כבר לא רחוקה מהדמיון. לא מכבר הועלו רעיונות, שאף קיבלו במה בסרטים הוליוודיים, על יכולות התנקשות באישים על בסיס השתלטות על מחשבי הרכב, כמו גם יכולות של פיגועים המוניים – פיגועי טרור או פשיעה גרידא – באמצעות ויסות והשתלטות על ציי רכבים שלמים".

מה תהיה שיטת ההדבקה?

"עולם אבטחת המידע עדיין לא אמר את המילה האחרונה בתחום", ציין שפריר. "חברות סטארט-אפ רבות הוקמו כמענה לצורך זה ויש קשר ישיר בינו ובין עולם האינטרנט של הדברים, אשר צומח באופן ניכר. השאלות החשובות, שכעת מחפשות תשובות, הן האם מתודות ההגנה הקיימות כיום – אשר ברובן מתבססות על הכרה של שיטת התקיפה מראש – יוכלו לסייע גם בעולם הרכב האוטונומי: האם יהיו וירוסים, נוזקות ורוגלות לכלי רכב, ואם כן, מה תהיה שיטת ההדבקה"?

בעולם הנהיגה והתנועה, הסביר שפריר, "כל שנייה עשויה להיות קריטית לחייו של הנמצא ברכב. לכן, שיטות ההגנה לא יוכלו להשתמש במודלים הקיימים, בהם נדרשת היכרות מוקדמת עם תקיפה, או עם שיטת התקיפה – על מנת להתגונן כנדרש. עולה צורך ממשי בהגנה של 100%, ללא פשרות, מפני כל תקיפה, מכל מקום וללא שום ידע מקדים על התקיפה עצמה, או על שיטת התקיפה".

הוא הוסיף כי "לא מדובר בשאיבת מידע, או מניפולציה סתמית על מידע. מדובר על מידע שמשמעותו המיידית היא הגנה או סכנה לחיים עצמם".

במציאות שכזו, אמר שפריר, "יש הבדל מהותי בין כלי רכב אוטונומי ובין מטוס, הטס על תוכנת טייס אוטומטי, שכן הנגישות אל המערכות, גם בהיבט הפיזי וגם בהיבט המחקר המקדים – שונה מהותית. ניתן להניח ששתילת נוזקה בכלי הרכב תדרוש משאבים, אך לא בהיקפים הנדרשים כדי לפגוע במטוסים, ולכן ישנה נחיצות לתוכנות ההגנה, שתהיינה בלב היכולת להקנות לנוסע את הביטחון להשתמש בכלי הרכב – בין אם מדובר במטוס ובין אם מדובר במכונית".

שפריר סיים באומרו כי "השבוע נפתח בפנינו צוהר לעולם חדש שמשלב טכנולוגיות, נהיגה ותנועה. האתגר של המחר, שמכניס למשוואה גם את אלמנט ההגנה ההרמטית – הוא לא פחות מרתק וחשוב".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים