קומסיין: "על המדינה להחליט אם היא שחקן או רגולטור בהפרטת אישור תעודות הזהות האלקטרוניות"

כוונתה של הממשלה להפוך לגורם המאשר תעודות זיהוי אלקטרוניות, לצד חברת קומסיין, עלתה אתמול (ב') לדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת ● עו"ד חיים הרציג, נציג קומסיין, אמר בדיון שהחברה מתנגדת למהלך, מאחר שהיא "השקיעה הרבה מאוד כסף עקב ההכרה שקיבלה כגורם מאשר" ● טל הרמתי, סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר, אמר, כי "כשהממשלה תהיה גורם מאשר, היא תדאג שהחתימה תהיה מאושרת על ידי כל הגורמים" ● הוא כינה את הצעד של הממשלה "מהלך היסטורי"

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת קיימה אתמול (ב') דיון סוער סביב הצעת הממשלה לתיקון לחוק החתימה הדיגיטלית, שעיקרו הפיכת הממשלה למנפיקה ולגורם המאשר תעודות זהות אלקטרוניות. זאת, בנוסף לחברת קומסיין, שנבחרה לעשות כן בעקבות חקיקת המהדורה הראשונה של החוק, ב-2001.

ח"כ מאיר שטרית, יושב ראש הוועדה, פתח את הישיבה ואמר, כי "אני מתכוון לאחוז את השור ישר בקרניו. מה שעומד בפנינו הוא שממשלה מבקשת להיות גורם מאשר לתעודות שהיא מנפיקה, ואני מבין שקומסיין מתנגדת למהלך". עו"ד חיים הרציג, שמייצג את קומסיין, הסביר את ההתנגדות בכך ש-"החברה השקיעה הרבה מאוד כסף בתוקף ההכרה שקיבלה כגורם מאשר. אם המדינה מפריטה שירותים ציבוריים וחיוניים, היא צריכה להחליט אם היא שחקן או רגולטור".

נציג משרד המשפטים, עו"ד עמית אשכנזי, הציג בפני הוועדה את הצעת החוק החדשה ואמר, כי "הממשלה דורשת חתימה אלקטרונית, והיא לא מעוניינת בשיטות אחרות. אנחנו יודעים שבאירופה הדבר כבר מתבצע ומסמכי זיהוי רשמיים מזוהים על ידי הממשלה בדרך כזאת או אחרת". בעקבות דבריו פרצו ויכוחים בין נציגי חברות שונות שהגיעו לדיון – חלקן תמכו בהצעה ואחרים הביעו התנגדות נחרצת לרעיון.

עם חקיקת המהדורה הראשונה של החוק, הציפייה הייתה שיוקמו מספר חברות שיתחרו ביניהן. בפועל, הוקמו שתי חברות, שאחת מהן נסגרה – כך שקומסיין נותרה לבדה בתחום. ח"כ שטרית הבהיר בדיון, כי העובדה שיש רק חברה אחת אינה באחריות חברת קומסיין, ואיש לא מנע מאף חברה להקים גוף מתחרה שיהיה גורם מאשר.

טל הרמתי, סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר, אמר, כי "ברגע שהממשלה תהיה גורם מאשר, היא תדאג שהחתימה תהיה מאושרת על ידי כל הגורמים. אנחנו הולכים פה למהלך היסטורי, הממשלה למעשה אומרת: 'אני אחראית על התעודה ועל הזיהוי'". הוא הוסיף, כי "תעודה שתונפק על ידי הממשלה תהיה תעודה לאומית".

דורון שיקמוני, חבר הנהלת איגוד האינטרנט הישראלי, אמר, כי "אנחנו צריכים להיות ערים ולהבדיל בין ההגדרות השונות. מתעודות זהות ביומטרית לא נגזר אמצעי חתימה. ברגע שממשלה הופכת להיות גורם מאשר, היא יכולה גם לזייף אזרחים".

זאב שטח, מנכ"ל קומסיין, אמר לאחר הדיון, כי "המדינה מנסה להסתמך על מצב שהיא עצמה גרמה לו – הרתעת ומניעת גורמים נוספים מלהפוך גורמים מאשרים – כ-'תירוץ' לשינוי החוק ולהלאמת התחום, בניגוד להצהרות שניתנו בעת חקיקת חוק החתימה האלקטרונית מעל במת הכנסת". לדבריו, "בדיון הסתבר, כי אם חשש ההלאמה יוסר באופן סופי על ידי הוועדה, ולא על תנאי – אזי יצטרפו גורמים מאשרים נוספים והתחום יפרח ולא יהיה צורך בהקמת גורם ממשלתי".

"מנגד", הוסיף, "כל המומחים שהשתתפו בדיון הודו, כי אם הממשלה תהיה גורם מאשר, יחוסל השוק הפרטי. הדבר יוביל לסכנות קשות, ביניהן מימוש חזון 'האח הגדול', וכן למצבים מדאיגים, שדוגמה אחת להם היא מצב שבו המדינה היא מחד צד לעסקה אלקטרונית ומאידך זו שקובעת את תקפות חתימת הצד שכנגד על אותה עסקה". לדבריו, "העובדה שקומסיין החלה לספק שירותים למגזר העסקי בעקבות המעבר לדיווח לרשויות המס בצורה אלקטרונית היא הוכחה לכך שניתן לפתח את השוק ולקרוא לעוד חברות שיצטרפו וייתנו שירות דומה". שטח סיכם באומרו, כי "באים פקידי מדינה צעירים ומצהירים בריש גלי על כוונתם להרוס ולסגור שירות פרטי שעובד טוב. הם שוכחים שקל להרוס וקשה הרבה יותר לבנות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים