אובמה: לא הערכתי נכונה את השפעת הסייבר בעידן חדש

הנשיא היוצא הודה כי העריך הערכת חסר את מידת ההשפעה של מתקפות הסייבר של רוסיה כלפי ארצות הברית במהלך הבחירות - וצפה כי הן תימשכנה כנגד חברות נאט''ו באירופה

ברק אובמה, לשעבר נשיא ארצות הברית. צילום: BigStock

ברק אובמה, הנשיא היוצא של ארצות הברית, מודה כי לא העריך במידה הנכונה את ההשפעה שיש למתקפות סייבר בעידן החדש.

בראיון לתכנית "This Week" של רשת ABC, אמר אובמה אתמול (א') כי הוא דחה את ההאשמות של מיט רומני, המועמד הרפובליקני שהתמודד מולו בשנת 2012, שטען כי רוסיה הייתה האיום הגיאו-פוליטי מספר 1 אותה עת.

"אני לא חושב שהערכתי הערכת חסר את ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה", אמר הנשיא אובמה, "אבל אני חושב שכן הערכתי הערכת חסר את המידה והיכולת של השתלת מידע שגוי על בסיס פריצות סייבר ואת ההשפעה של פעולות אלה על חברות פתוחות – בעידן המידע החדש. מדובר ביכולות העלולות לחלחל למערכות הדמוקרטיות שלנו, יכולות (שליליות, י.ה.) שמתגברות ומסלימות".

קמפיין חסר תקדים בעוצמתו

הנשיא אובמה אמר כי "מאוד ברור" שרוסיה ניסתה להתערב בבחירות לנשיאות בארצות הברית וכי אולי הוא זלזל בכוונת פוטין לנצל את הפלטפורמה האינטרנטית – כדי להפעיל את השפעתו על העולם.

בדו"ח שפורסם ביום ו' האחרון עלה כי פוטין, נשיא רוסיה, הורה על ביצוע מתקפות סייבר שנועדו להטות את תוצאות הבחירות בארצות הברית לטובת הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ – כך קבעה קהיליית המודיעין האמריקנית.

על פי הדו"ח הרשמי שהותר לפרסום, המתקפות נועדו לסייע לטראמפ הרפובליקני לגבור על יריבתו הדמוקרטית, הילרי קלינטון. "מדובר בקמפיין חסר תקדים בעוצמתו", נכתב.

המבצע עליו הורה פוטין, לפי סוכנויות הביון האמריקניות, כלל מתקפות סייבר נרחבות ופעולות פריצה שכוונו נגד גופים במפלגה הדמוקרטית וכן נגד יחידים, לרבות ג'ון פודסטה, ראש מטה הבחירות של קלינטון. זאת, לצד פרסום מידע באתר ההדלפות ויקיליקס (WikiLeaks) ובאתרים נוספים.

הגנות סייבר חלשות

הדו"ח המודיעיני משלב בין הערכות של גוף הריגול ה-CIA, הבולשת הפדרלית, ה-FBI והסוכנות לביטחון לאומי, ה-NSA.

על פי הדו"ח, "מדובר בהסלמה משמעותית במסגרת נסיונותיה של רוסיה לערער את הסדר הליברל-דמוקרטי אותו מובילה ארצות הברית".

הנשיא אובמה, שהורה על עריכת הדו"ח, אמר בראיון הטלוויזיוני כי "לקהיליית המודיעין יש אמון גבוה בממצאים של הדו"ח", אף שטראמפ וצוותו ניסו להמעיט בחלקה של רוסיה ואמרו כי הדמוקרטים ואובמה הם אלה שהזמינו על עצמם את המתקפות – בשל הגנות סייבר חלשות.

"אחת הסיבות שהוריתי על עריכת הדו"ח", אמר הנשיא, "לא הייתה על מנת להתדיין שוב על מה שקרה בחודשים האחרונים, אלא כדי לוודא שאנחנו מבינים כי זה משהו שפוטין עושה כבר די הרבה זמן באירופה. הולכות להיות בחירות בקרב מדינות שהן בעלות הברית שלנו בנאט"ו – ואנחנו צריכים להקדיש לכך תשומת לב. אני צופה כי אירועים שכאלה עלולים לקרות כאן עוד פעם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים