משרד הביטחון יוצא למכרז הטכנולוגי הגדול בתולדות צה"ל – במאות מיליוני שקלים

במסגרת המכרז יאוחדו עשרות הדטה סנטרים שקיימים בצבא לכמה מרכזי מחשוב, שישרתו את כל הזרועות והיחידות הצה"ליות ● משך המכרז הוא 10 שנים, עם אופציה להארכה לשבע שנים נוספות

משתנים אך לא נעלמים. דטה סנטרים. צילום אילוסטרציה: BigStock

צה"ל ומשרד הביטחון יוצאים למכרז ענק, אותו הם מגדירים כגדול בתולדות המשרד, לאיחוד עשרות דטה סנטרים למספר מצומצם של מרכזי מחשוב, שישרתו את כל הזרועות והיחידות בצבא.

ההיקף הכספי של המכרז, שיפורסם מחר (ה') ושמכונה DC2020, נאמד במאות מיליוני שקלים. סכום זה מבוסס על הערכת העלות שהצבא יחסוך כתוצאה מצמצום הדטה סנטרים שלו.

הקמת הדטה סנטרים החדשים בבסיסי צה"ל השונים הם חלק מתוכנית צה"ל רשתי. משך המכרז, שאורכו יותר מ-1,500 עמודים, הוא 10 שנים, עם אופציה להארכה לשבע שנים נוספות. על פי ההערכות בצה"ל ובמשרד הביטחון, הדטה סנטר הראשון יוקם בתוך שנתיים.

המשרד יבחר קבלן תקשוב ראשי שינהל את המעבר של הדטה סנטרים ברמה הטכנולוגית, והוא יעבוד במקביל לקבלני הבינוי הפיזי, שיבנו אותם בבסיסי צה"ל שבהם הם ימוקמו.

כמה מאותם דטה סנטרים ישתלבו בפרויקט מעבר צה"ל לנגב, אולם בצבא מדגישים כי הפריסה של מרכזי המחשוב החדשים תהיה בכל הארץ. התנאי המרכזי של המכרז הוא שהזוכה הראשית תהיה חברה ישראלית עם הסיווג הביטחוני הגבוה ביותר, אולם היא תוכל לשלב ולהיעזר בחברות נוספות, כולל הבאת ידע בינלאומי שקיים בעולם.

במשרד הביטחון מדגישים שבהחלטה על זהות הזוכה יינתן משקל רב לנושאי האיכות הטכנית, בנוסף להצעה הכלכלית. הזוכה תידרש לספק לצה"ל מחזור חיים שלם, הכולל תכנון, הקמה, הגירה, תפעול ותחזוקה ארוכי טווח. מרכזי המחשוב שיוקמו, כך על פי המשרד, יהיו המתקדמים מסוגם בעולם.

אל"מ אשר דבש, ראש מנהלת המעבר לנגב באגף התקשוב

אל"מ אשר דבש, ראש מנהלת המעבר לנגב באגף התקשוב

שלוש שנים של הכנת המכרז

הכנת המכרז על ידי מנהל הרכש של משרד הביטחון ואגף התקשוב של צה"ל ארכה שלוש שנים והיא כללה תהליכי RFP רבים, בשיתוף נציגי חברות היי-טק ישראליות ונציגי מערכת הביטחון.

גיבוש המכרז הובל על ידי הסגן הבכיר לרכש מודיעין ותקשוב במשרד הביטחון, אליעזר (איקו) חסון. בשל מורכבות הפרויקט, שכמוהו הוקמו בודדים בעולם, החליט מנכ"ל משרד הביטחון להקים במשרד תוכנית ייעודית, הקרויה IT דרומה, בראשות ברכה הרץ, יחד עם מנהלת מעבר התקשוב לנגב באגף התקשוב, בראשות אל"מ אשר דבש.

לצורך גיבוש וכתיבת המכרז הוקמה באגף התקשוב בצריפין "חווה" של עשרות מומחי תוכן מכלל זרועות צה"ל, שמרכזת את כלל הצרכים שלהן. מטה התוכנית קיים פגישות רבות להחלפת ידע עם חברות טכנולוגיה ישראליות שעשויות להשתתף במכרז. משרד הביטחון אף שכר חברת PMO (ר"ת Project Management Office) בינלאומית, שייעצה לצבא האמריקני בהקמת פרויקט דומה.

אליעזר (איקו) חסון, הסגן הבכיר לרכש מודיעין ותקשוב במשרד הביטחון

אליעזר (איקו) חסון, הסגן הבכיר לרכש מודיעין ותקשוב במשרד הביטחון

"המכרז צפוי לייצר מקומות עבודה רבים"

תא"ל (מיל') שמואל וקרף, סמנכ"ל וראש מנהל הרכש במשרד הביטחון, אמר כי "המכרז שנפרסם טומן בחובו הזדמנויות רבות לתעשיות הביטחוניות ולהיי-טק הישראלי לעוד הרבה שנים קדימה. המשרד ואגף התקשוב עמדו על כך שבמכרז יוכלו להתמודד רק חברות IT ישראליות. ההחלטה תבטיח שהידע וכספי הפרויקט, המוערכים במאות מיליוני שקלים, יישארו בישראל , והיא צפויה לייצר מקומות עבודה רבים".

לדברי הרץ, "ייחודו ומורכבותו של המכרז הינם בכך שהוא יהווה פלטפורמה מרכזית אחת לכלל זרועות צה"ל. המכרז יממש את כלל המרכיבים הטכנולוגיים הנדרשים למתקני ליבה צה"ליים ויביא סטנדרטיזציה תכנונית ותפעולית אפקטיבית ליחידות הטכנולוגיות בצבא, תוך הקפדה על חדשנות טכנולוגית וגמישות למגמות עולמיות עתידיות. זאת, במטרה להכיל את השינויים והדינמיות הצפויים בתחום זה".

היא אמרה שהייחודיות של המכרז היא ש-"הוא שומר על כך שהעבודה והידע יישארו בישראל אבל לא מאבד את הבינלאומיות שלו, שתגיע מהזוכה הישראלי. המכרז הזה יספק תעסוקה ויגדיל את הפעילות בכל הענף, כולל תעסוקה לטכנאים ועובדי שטח, שיצטרכו להתרוצץ בכל רחבי הארץ".

אל"מ דבש ציין שאחד הדברים הייחודיים במכרז זה הוא "ניהולו בצורה מערכתית רב זרועית והיותו פלטפורמה לכלל זרועות הצבא. זוהי נקודה מרכזית, שמבוססת על מנדט שקיבלנו מהמטה הכללי. לנו, כמובילי המכרז, יש מעמד מיוחד בקרב נציגי הזרועות ואין לי ספק שהתיאום עימם יהיה מלא – מה שישפר את התפקוד המבצעי של כל צה"ל".

השניים ציינו כי המכרז לא כולל את נושא הענן, שהוא חלק מעולם הדטה סנטרים. צה"ל מתכנן לצאת למכרז ענן גדול שטרם פורסם. לדבריהם, יהיה סנכרון מלא בין שני המכרזים, שיתקדמו במקביל.

ברכה הרץ, ראש תוכנית IT דרומה במשרד הביטחון. צילום: דוברות משרד הביטחון

ברכה הרץ, ראש תוכנית IT דרומה במשרד הביטחון. צילום: דוברות משרד הביטחון

אילו חברות יתמודדו?

ההכנות למכרז נערכו, כאמור, כשלוש שנים, והגופים הגדולים בתחום במשק כבר החלו להיערך אליו, על ידי בניית קואליציות ושותפויות שונות. בין הגופים הגדולים שצפויים להתמודד על הזכייה במכרז נמצאים התעשייה האווירית, רפאל ואלביט. חברות אלה יחפשו שותפויות עם חברות IT גדולות בשוק כמו יבמ (IBM) ובינת, שלה פעילות רבה בפרויקט המעבר לנגב, וכן עם חברות גדולות בענף הדטה סנטר, שבוחנות אף הן שיתופי פעולה שונים.

חברה אחרת שכבר רמזה שהיא מתעניינת במכרז היא לוקהיד מרטין (Lockheed Martin). בראיון לאנשים ומחשבים שנערך לפני כחודש אמר שלי גוטמן, מנכ"ל ליידוס ישראל, לשעבר זרוע מערכות המידע והפתרונות של לוקהיד מרטין, כי "נפעל בכל התחומים הקשורים למעבר צה"ל לנגב ונתמודד – עם שותפות ישראליות – על המכרז להגירת הדטה סנטרים של צה"ל לדרום הארץ".

גורמים בשוק אישרו את ההערכות האלה וחידדו אותן. הם אמרו כי בינת עשויה להתעניין בהתמודדות במכרז עם סיסקו (Cisco), ליידוס עם מלם, ECI, אלביט עם HPE, וכן רפאל.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דמני

    בוקר טוב, חברות כבר מתכוננות למענה למכרז קרוב לשנה. היה כבר זוכה, המכרז בוטל היות והזוכה לא יכול היה לעמוד בדרישות והועלה מחדש.. אתם ממש מאחור מבחינת המידע שאתם מקבלים וזה קורה הרבה כאן. תהו יותר פרואקטיבים ואל תחכו שיעדכנו אתכם בדברים.

אירועים קרובים