היועץ המשפטי: נתניהו לא יטפל בענייני בזק, yes ופלאפון

הסיבה: הקשרים החבריים בין נתניהו לשאול אלוביץ', בעל השליטה בקבוצת בזק ● מנדלבליט קבע שעליו להעביר את סמכויות הטיפול בעניינים שקשורים לקבוצה לשר אחר

ראש הממשלה, בנימין נתניהו. צילום: אור יעקב

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אסר היום (ד') על ראש הממשלה ושר התקשורת, בנימין נתניהו, לטפל בעניינים שנוגעים לשאול אלוביץ', בעל השליטה בקבוצת בזק, בשל קשריו החבריים איתו. המטרה היא למנוע ניגוד עניינים. מנדלבליט קבע לפיכך כי על נתניהו להעביר לשר אחר את סמכויות הטיפול בקבוצת בזק ובכל העניינים הנוגעים לה.

אלוביץ' הוא בעל השליטה בקבוצת חברות הכוללת, בין היתר, את חברות התקשורת בזק, yes, פלאפון, בזק בינלאומי וחלל תקשורת, ואת חברת ציוד התקשורת יורוקום.

בחוות הדעת של היועץ המשפטי הובהר כי ראש הממשלה ושר התקשורת יימנע מלטפל בעניינים הנוגעים לחברות אלה באופן ספציפי, וכן בעניינים אחרים שיש להם השפעה מהותית עליהן. בנוסף, מצוין בחוות הדעת כי "בתחומי פעילות שבהם ישנם מתחרים נוספים, על נתניהו להימנע מהחלטות ספציפיות הנוגעות לחברה מקבוצת בזק, וכן בהחלטות אחרות שיש להן השפעה מהותית על חברה מקבוצת בזק. בהתאם לכללים למניעת ניגוד עניינים, הסמכויות הנוגעות לאותם עניינים שבהם ראש הממשלה ושר התקשורת מנוע מלטפל יועברו לשר אחר".

במה אסור לנתניהו לטפל – ובמה מותר?

היועץ המשפטי ציין שהרקע לבדיקה הוא פנייתה של יו"ר מרצ, זהבה גלאון, שביקשה לבחון האם נתניהו מצוי בניגוד עניינים כשר התקשורת בשל זיקה אישית לאלוביץ'. היועץ ציין כי מבדיקה מול נתניהו עלה ש-"לראש הממשלה יש קשרי ידידות עם מר אלוביץ' והם מקיימים קשרים חברתיים ביניהם". לצד זאת, נתניהו מסר שאין ביניהם קשר כלכלי ושהוא לא קיבל מאלוביץ' תרומות, כספים או הלוואות.

בסיכום חוות הדעת מציין היועץ המשפטי את התחומים שבהם אסור לנתניהו לטפל, לעומת באלה שהוא יכול לטפל. התחומים האסורים עליו הם: עניינים הנוגעים לאלוביץ' וקבוצת בזק, ובכללם הפעלת סמכויות בתחומים שבהם חברה מהקבוצה מהווה מונופול, או עומדת בתחרות בלעדית או כמעט בלעדית עם חברה אחרת; אסדרת תחום התשתית הקווית הנייחת ושירותי הטלפוניה הנייחת, אסדרת השידורים הרב ערוציים; קביעת "שירות חיוני" שמעניקה בזק; נטילת חלק ומעורבות בעבודה השוטפת של ועדת פילבר; וענייני חלל תקשורת.

התחומים שבהם לנתניהו מותר לטפל (מלבד החלטות בנוגע לחברות קבוצת בזק) הם סלולר, שיחות בינלאומיות, גישה לאינטרנט, הסדרת פעילותם של הערוצים המסחריים – ככל שאינם נוגעים לתחום השידורים הרב ערוציים, רשות השידור ותאגיד השידור הציבורי, ותחום הדואר.

יו"ר ועדת הכלכלה (העוסקת גם ברפורמת השוק הסיטונאי), ח"כ איתן כבל, הגיב על החלטת היועץ המשפטי באמרו כי "על ראש הממשלה למנות שר תקשורת במהירות, ועד אז לחתום על הסכם ניגוד עניינים ולהודיע לנו בדחיפות מי יחליפו בדיוני ועדת הכלכלה בנושאים שלפתחה".

כבל הוסיף ש-"לפתחה של ועדת הכלכלה ישנן סוגיות רבות שדורשות את החלטתו ושיתוף הפעולה של שר תקשורת במשרה מלאה. לצערי, שר התקשורת הנוכחי מקדם את ענייני המשרד אך ורק מאחורי הקלעים, מסרב להגיע לדיוני הוועדה ואף נמצא בניגוד עניינים חריף, שדורש ממנו השעיה מחלק נכבד מהנושאים האמורים. ניגוד עניינים זה מעקר למעשה את שר התקשורת מתפקידו, ועל כן אני קורא לו למנות שר תקשורת במשרה מלאה בהקדם, שימנע את גלי ההדף מהמצב האמור״.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים