מחקר: בכל חצי שעה – קריאה ברשת לאלימות נגד להט"בים

נתונים מטרידים שפרסמה קרן ברל כצנלסון לכבוד חודש הגאווה מעלים שבשנה האחרונה פורסמו ברשת הישראלית קרוב ל-400 אלף הודעות שנאה וקריאות לאלימות כלפי הקהילה הגאה

הומופוביה - גם במודעות בפייסבוק. אילוסטרציה: BigStock

ישראל, ובמיוחד תל אביב, נתפסת כמדינה שבסך הכול מקבלת להט"בים, אלא שמחקר חדש מעלה את השאלה אם אמנם זה כך, לפחות בכל מה שנוגע לרשת.

דו"ח השנאה של קרן ברל כצנלסון, שמפרסמת מדי חודש נתונים על השנאה ברשת, התמקדה הפעם, לכבוד חודש הגאווה, בקהילה הגאה. הנתונים, שנאספו על ידי חברת המחקר Vigo ונחשפו היום (ג') בישיבה של השדולה הגאה בכנסת, מראים שבכל חצי שעה מופנית אונליין קריאה לאלימות כלפי להט"בים ושבכל שתי דקות מתפרסמת ברשת הודעת גנאי או הטרדה כלפי הקהילה.

להט"בפוביה - עד כדי תמיכה ברצח. מקור: דו"ח השנאה של קרן ברל כצנלסון

להט"בפוביה – עד כדי תמיכה ברצח. מקור: דו"ח השנאה של קרן ברל כצנלסון

במהלך השנה האחרונה ספרו אנשי הקרן ברשת 392 אמירות פוגעניות כלפי קהילות הלהט"ב, 92% מהן כלפי הומואים ו-2% כלפי לסביות. 260 אלף פעמים נעשה בשנה האחרונה שימוש במילה "הומו" כקללה.

עוד עולה מהדו"ח תופעה מדאיגה של שימוש בשייכות לקהילה הגאה לצורך שיימינג: 150 אלף פוסטים וטוקבקים שונים פורסמו בשנה האחרונה כללו דברים בסגנון "אני הומו והנה הטלפון שלי", תוך ציון מספר טלפון של אדם אחר.

כמו כן, מתוך 14 אלף שיחות שעסקו במצעד הגאווה, 63% מהגולשים התנגדו לקיומו וכינו אותו "מצעד התועבה" או "מצעד הבהמות". 34 אלף שיחות, תגובות ופוסטים שונים נכתבו בעקבות הרצח של שירה בנקי ז"ל במצעד הגאווה האחרון בירושלים. 13% מתוכם תמכו בדקירה וגינו את קיום מצעד הגאווה. מתוך אלה נספרה תמיכה מוצהרת ומעוררת דאגה ברצח של יותר מ-4,000 גולשים שונים.

מי עומד מאחורי הדברים? יותר משליש מאותן הודעות פוגעניות נגד להט"בים מגיעות ממה שמכנים בקרן "זירות או פרופילים המזוהים עם המגזר הדתי". 83% מגיעות מגברים. עמודי הפייסבוק (Facebook) שמובילים את השיח האנטי להט"בי הם העמוד הרשמי של האח הגדול (16 אלף שיחות פוגעניות) וזה של הצל (9,000). גם הפורום של בחדרי חרדים "מככב" ברשימה זו, עם 6,000 הודעות אנטי להט"ביות.

"השנאה נובטת במרחב הווירטואלי – ועוברת לשטח"

יו"ריות השדולה הגאה, הח"כיות יעל גרמן, שרן השכל, מרב מיכאלי ומיכל רוזין, אמרו כי "לא בכדי בחרנו לפתוח את חודש הגאווה בכנס שיוקדש לפשעי שנאה נגד קהילת הלהט״ב. הנתונים, המעידים על אלימות איומה, רק ממחישים עד כמה הדיון רלבנטי וחשוב. הקהילה הגאה סובלת משנאה שמיתרגמת, לצערנו הרב, גם למעשים. אין דין קריאת גנאי, מרתיחה ככל שתהיה, כקריאה לאלימות ואף לרצח".

הן הוסיפו כי "קהילת הלהט"ב נתונה תחת טרור – במרחב הציבורי, בתחבורה הציבורית, במקומות בילוי ובמקומות העבודה. בשנה שעברה גבתה השנאה הזו את חייה של שירה בנקי ז"ל – רצח מטלטל שאמור היה להרעיד את האדמה ולנער את מערכות אכיפת החוק בכל הנוגע להסתה הגואה ברשת. המרחב הווירטואלי לא יכול להיות מרחב פרוץ, כי שם נובטים רעיונות ודעות שאנחנו רואים אחר כך בשטח".

יו"ריות השדולה בכנסת למען קהילת הלהט"ב, בדיון היום (ג'). צילום: קרן ברל כצנלסון

יו"ריות השדולה בכנסת למען קהילת הלהט"ב, בדיון היום (ג'). צילום: קרן ברל כצנלסון

ענת רוזיליו, מנהלת פרויקט דו"ח השנאה בקרן ברל כצנלסון, ציינה כי "קהילת הלהט"ב היא אחת הקהילות בחברה הישראלית שדם חבריה פשוט הותר. בזירות רבות מדי, לאו דווקא מסורתיות או דתיות, יש לגיטימיות מוחלטת להשניא נגדם ונגד אורחות חייהם".

היא הוסיפה ש-"הנקודה המטרידה ביותר בדו"ח זה היא רמת האלימות הגבוהה בתוך כלל שיח השנאה כלפי הקהילה. חשוב להבין שלרמת האלימות המופגנת ברשת יש יחס הדוק לאירועים הקשים שעולים בתקשורת בנוגע להתעללות בחברי קהילת הלהט"ב או תומכיה, כדוגמת הרצח המחריד במצעד הגאווה בירושלים או ההתעללות הפיזית בזוג גייז בטיילת באילת".

"אנחנו קוראים למשטרה להתערב למיגור הקריאות לאלימות המופגנות כלפי להט"ב באופן גלוי ולאור היום, ולהתחיל לטפל באותם עבריינים שהופכים חיים של רבים לחיים של פחד", אמרה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים