פודקאסטרים: "אפל הפנתה לנו גב"

הפודקאסטים הם נחת שלמדנו לאהוב ● למרות שענקית הטכנולוגיה מקופרטינו הייתה ממייסדי הקונספט, כיום טוענים מייצרי פודקאסטים שהחברה לא מספקת דרך להכנסה ולצמיחה

משדרים כאב. פודקאסטרים. צילום: BigStock

פודקאסטרים (podcasters) מתוסכלים מאוד מהתנהלותה של אפל (Apple) – החברה שגרמה לענף המתפתח שלהם להתחיל ללבלב ולהפוך בכלל לאפשרי, כך מספרים דיווחים שונים.

הכל התחיל בשנת 2005 כשמייסד אפל, סטיב ג'ובס, השיק את הרעיון של פודקאסט (Podcast) – שהוא מופע אודיו דיגיטלי רב צורה –  ושילב את הפורמט ב-iTunes.

הפודקאסטים השונים חוו צמיחה אטית אבל לבסוף, בשנת 2014 ובעיקר בזכות ההצלחה יוצאת הדופן של סדרת הפשע האמיתית Serial, רשמו בכל זאת שיאים נאים. כיום אחד מכל חמישה אמריקנים מקשיב לפודקאסט בכל חודש, ומספר תכניות מייצרות מיליוני דולרים מפרסום, בעוד שרשתות פודקאסט מושכות הון סיכון.

אלא שכעת, על פי דיווח של הניו-יורק טיימס (New York Times) חשים פודקאסטרים רבים שאפל אינה מגיבה מהר מספיק כדי שהצמיחה תימשך או אפילו תתעצם, ומוסיפה להתייחס לתחום ה-podcasting בתור "תכונה חינמית שעוזרת לחברה למכור את החומרה שלה".

למקד את תשומת הלב

הפודקאסטרים היו מאוכזבים ומתוסכלים בפרט, כך לדברי מרואיינים בכתבה של הטיימס, כשקידום ערוצים בתוך המערכת האקולוגית של אפל היה מועט. בנוסף הלינו המרואיינים על כך שקיבלו גישה למעט מדי נתונים על מאזיניהם, ושתכונות המדיה החברתית של iTunes מגושמות. iTunes גם מגבילה את ההכנסות, הן לפודקאסטרים והן לאפל עצמה, משום שהיא אינה מאפשרת הורדות פרק שלם בתשלום או למנויים.

שירות מעקב הפודקאסט, RawVoice, אמר לטיימס כי חלקה של אפל בהאזנות לפודקאסט ירד מ-70% ל-65% לעומת התקופה החופפת אשתקד. ירידה זו, והמחסור בהכנסות בענף הצומח, נראים משמעותיים במיוחד לאור המאבק העכשווי של הענקית מקופרטינו להישאר מושכת בעבור משקיעים, צורך אשר הוביל את מנכ"ל החברה, טים קוק, למקד את תשומת הלב על הכנסות מתוכן ושירות.

אבל יוצרי הפודקאסטים יכולים כנראה להתנחם – עושה רושם שמתחרותיה של אפל עומדות לנצל את החסרונות הללו של iTunes.

גוגל (Google) ו-Spotify כבר פורשות כיום רשתות חדשות שנועדו לאירוח ולהפצת פודקאסטים. פודקאסטרים אינדיבידואלים ורשתות פודקאסט שגדלו – כמו Gimlet ,NPR ו-WTF של מארק מרון – יוצרים ערוצי הפצה משלהם, שהם לרוב אפליקציות עצמאיות.

ובמלים אחרות, אם ענקית ההיי-טק לא תשנס את מתניה ותיאבק על תחום התוכן במתכונת הפודקאסט – לא יישאר לה בסוף על מה להילחם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים