שנה טובה לנייר: הספרות המודפסת מתעוררת לחיים

למרות הקידמה והחיבור הטוטאלי של מרביתנו לגאדג'טים, דווקא מכירות הספרים האלקטרוניים נשארו השנה תקועות על כ-25% בלבד משוק הספרים ● לעומתם, הספרים בכריכה קשה ורכה הפגינו יציבות

ספר חדש. צילום אילוסטרציה: BigStock

העולם עדיין אוהב את הספרים שלו מעט מאובקים ושוכנים על מדפי הספריות הביתיות, אחרת אין הסבר מדוע העותקים המודפסים של הספרים עשו זאת (שוב) השנה טוב בהרבה מאחיהם הדיגיטליים. מחוברות צביעה למבוגרים לרומן מתורגם חדש של לי הארפר, זו הייתה שנה ללהיטים בלתי צפויים שנמכרו בעיקר במהדורות מודפסות.

למרות הקדמה והחיבור הטוטאלי של מרביתנו לגאדג'טים של מחשוב, מכירות הספרים האלקטרוניים נשארו השנה תקועות על כ-25% בלבד משוק הספרים, בינתיים גם הספרים בכריכה קשה ובכריכה רכה הפגינו יציבות. כל זה בזמן שהתחום הדיגיטלי הופך עולמות בתעשיות המוזיקה, הקולנוע והטלוויזיה.

על פי דו"ח סיכום השנה בתחום המו"לות, שפרסם מכון המחקר נילסן (Nielsen), העוקב אחרי כ-85% אחוז מנתח שוק ההדפסה, מכירותיהם של מהדורות הנייר אפילו עלו (בצניעות) במהלך שנת 2015. נכון לתחילת חודש דצמבר, נמכרו 571 מיליון יחידות מודפסות ובהשוואה לנתוני שנת 2014, שעמדו על 559 מיליון יחידות, מדובר אמנם על עלייה קלה, אבל מפתיעה למדי בהתחשב ברוח התקופה.

הנתון המדווח על מכירות בהיקפים גדולים של חוברות צביעה מיוחדות למבוגרים מלמד שהשנה תפס טרנד מטורף את קהל המבוגרים בארצות הברית, כמו גם בישראל. מדובר על קונספט שפשוט מחייב רכישת הארד-קופי, כי הביצוע הוא כל העניין – לשבת עם ערכת צבעי עיפרון ולעבוד ידנית בריכוז ובשקט. משהו שונה לגמרי מישיבה מול מחשב או מול iPad, Kindle או כל אמצעי אחר לצריכת תוכן דיגיטלי. כך שאפילו אם היו מסוגלים לספק יחד עם חוברת צביעה אלקטרונית תוכנת ציור מנצחת, ספק אם ההצלחה הייתה דומה.

הברק נשחק קצת

ספרים אלקטרוניים הצליחו ביותר בתחום הבדיוני למבוגרים, בעיקר עם מכירות מרובות של ספרו של אנתוני דואר, זוכה פרס פוליצר, "כל האור שאנחנו לא יכולים לראות". מכירת הספר נחלקה באופן שווה בין ההדפסה על נייר לגרסה הדיגיטלית, וזאת על אף שההבדל בעלויות בין רכישת המהדורות השונות באמזון (Amazon) היה קטן. הספר בכריכה הקשה עלה 15.29 דולר ואילו מהדורת הקינדל שלו תומחרה ב-13.99 דולר. פער המחירים באמזון היה גם צנוע בין הגרסה בכריכה הקשה מול זו האלקטרונית ברב המכר של לי הארפר "Go Set a Watchman", וייתכן שהוא הסיבה לפגיעה במכירות הספר בגרסת ה-E-book. הפופולריות של עבודתה היחידה של לי הארפר מאז הקלסיקה שלה "אל תיגע בזמיר" לא רק שהפריכה את הביקורת שספגה, אלא שהשאירה את הספר ברשימות רבי המכר במשך חודשים, אך משום מה נמכרו העותקים בכריכה הקשה פי ארבעה יותר מאחיהם בגרסה האלקטרונית.

המהדורות המודפסות הצליחו באופן מפתיע גם בקטגוריית הרומנים הרומנטיים, ששגשגו כספרים אלקטרוניים בעבר. לדברי ברנט לואיס, סגן נשיא בכיר לשיווק בצפון אמריקה ב-Harlequin, רוב המכירות של הקטגוריה הן עכשיו במהדורות נייר, וכשעד לא מזמן עמד היחס בין הנייר לאלקטרוני על 50-50. "לפני מספר שנים קיבלו הרבה אנשים מכשירים חדשים, וכמו שקורה עם כל דבר חדש ומרגש הם נטו לכיוון הדיגיטלי לזמן מה", הסביר לואיס את תפישתו את המגמות. "כיום הברק נשחק קצת, ולכן יש אנשים שחזרו מעט אחורה לנייר".

אמנדה ברגרון, ראש התחום הדיגיטלי ב-Avon Impulse, רואה גם היא שיפור דווקא למכירות הספרים בגרסה המודפסת. מחברת הרומנים ג'ניפר ריאן חוותה את השינוי בעצמה. היא פרסמה לראשונה בשנת 2013 גרסה אלקטרונית של סדרת הספרים שלה "Saved by the Rancher" באמצעות Avon Impulse, ודווקא עם הספר הבא שלה, "הגברים ממונטנה", יצאה לאור לראשונה עבודתה סוף סוף במהדורת נייר. "כשהגעתי לשוק בכריכה רכה, והיו בחנויות הספרים גם גרסאות אלקטרוניות שלי, הייתי בטוחה שאלו ימכרו במהירות ולא הספרים בכריכה הרכה, כי אנשים הכירו אותי רק דרך ספרים אלקטרוניים", היא אמרה. "אבל בשנה האחרונה בערך, ובמפתיע, המכירות הדיגיטליות דווקא ירדו מעט והמכירות בכריכה הרכה היו רבות. כשדיברתי עם מחברים אחרים הם טענו שגם הם ראו את אותה תופעה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים