דלויט: 74% ממנהלי ההון-סיכון בישראל מעריכים שההשקעות בסטארט-אפים לא יעלו בקרוב

מסקר של פירמת רואי החשבון והייעוץ דלויט-בריטמן-אלמגור-זהר עולה, כי 89% צופים שמספר העסקאות לא יגדל משמעותית בתקופה זו ● רק 19% מהמנהלים מתכוונים לבצע בחצי השנה הקרובה השקעות חדשות ● 39% מהנסקרים השיבו, כי קרנות השקעה פרטיות ייכנסו בתקופה הקרובה יותר ויותר לזירת האקזיטים

שיאו של המשבר אמנם, לפי ההערכות, מאחורינו, אך מסקר ה-VC Indicator הרבעוני שערכה פירמת ראיית החשבון והייעוץ דלויט-בריטמן-אלמגור-זהר עולה, כי השקעות ההון-סיכון בישראל לא צפויות לחזור בעתיד הנראה לעין להיקפים ולשווי שאיפיינו אותן לפני המשבר. על פי הסקר, שנערך במהלך ספטמבר בקרב מנהלים ושותפים בקרנות ההון-סיכון בארץ, 74% ממנהלי ההון-סיכון צופים, כי השווי של ההשקעות בסטארט-אפים לא יעלה במחצית השנה הקרובה. 59% מתוכם מעריכים, כי הוא לא ישתנה ו-15% – שהוא ירד. רק 26% מהם צופים עלייה בתחום זה.

עוד עולה מהסקר, כי 89% ממנהלי ההון-סיכון לא צופים עלייה משמעותית במספר עסקאות ההשקעה בסאטרט-אפים בחצי השנה הקרובה. 48% מהם צופים עלייה קלה בלבד, 33% מעריכים, כי לא יחול שינוי במספר העסקאות ו-8% אף צופים ירידה. רק 11% צופים עלייה משמעותית.

נתון נוסף שמחזק את הרושם שענף ההון-סיכון רחוק מלחזור לימים שלפני המשבר הוא העובדה, כי רק 19% מהמנהלים בתחום זה מתכוונים להתמקד בששת החודשים הקרובים בהשקעות חדשות. 67% יתמקדו בניהול הפורטפוליו הקיים, 7% יתמקדו בגיוסי הון ו-7% – בבחינת הצעות השקעה מיזמים הזורמות לקרן.

רו"ח טל חן, ראש מגזר הטכנולוגיה, המדיה והתקשורת בפירמת ראיית החשבון והייעוץ דלויט-בריטמן-אלמגור-זהר, אמר בראיון לאנשים ומחשבים, כי "ניתוח הממצאים מעיד על כך שלא צפוי שינוי במחצית הראשונה של 2010. לכל המוקדם, החזרה להיקפי ההשקעות כמו בטרם המשבר תקרה רק במחצית השנייה של השנה הבאה, ולא מן הנמנע שהדבר יתרחש רק ב-2011".

"אם עד לפני חודשים אחדים המשבר האפיל על המצב, וכלל הגורמים בשוק לא ידעו לאן מועדות פניו, הרי שכיום כבר ניתן לקבוע מה המגמה", הוסיף. "סימנים רבים מעידים, כי שיאו של המשבר אמנם מאחורינו, אך בפנינו עומדת שגרה חדשה. זו מתאפיינת באי השקעה של קרנות בסטארט-אפים חדשים, אלא בהתמקדות באלה הקיימים". לדבריו, אחד השינויים הבולטים בענף הוא המשך מגמה שקיימת מזה כמה חודשים, ולפיה השקעות ההון-סיכון נעשות בשלבים מאוחרים יותר בהשוואה למה שהיה טרם המשבר. "50% מההשקעות עתידות להיות מופנות לשלבים התחלתיים, בהשוואה לממוצע של 70% בתקופה שקדמה למשבר במהלך סוף 2007", אמר. "המציאות החדשה שנשקפת בפנינו אינה עולה בקנה אחד עם התקופה שקדמה למשבר".

לדבריו, "על קרנות ההון סיכון ועל חברות הסטארט-אפ להסתגל לשגרה חדשה ולהתאים את עצמן. על הקרנות מוטלת האחריות להשקיע את מירב המשאבים בניהול והובלה של חברות הפורטפוליו הקיימות".

עוד הסביר רו"ח חן, כי "כחלק מההתאמות לשגרה החדשה, יש לבחון את תמהיל ההשקעות המסורתי שאפיין את תעשיית ההון סיכון הישראלית. השינוי עתיד לגרור ירידה מהותית בהשקעות בשלבים מוקדמים ועל המדינה לאתר פתרונות מתאימים, בין היתר על ידי מענקי מחקר ופיתוח".

70%: ההנפקה הבאה של חברה ישראלית בנאסד"ק – לכל המוקדם ברבעון השני של 2010

על פי הסקר, 70% מהשותפים והמנהלים בקרנות ההון-סיכון צופים, כי ההנפקה הבאה של חברה ישראלית בנאסד"ק תתרחש לכל המוקדם ברבעון השני של 2010. 15% צופים שנראה הנפקה כזו כבר ברבעון האחרון של 2009, ושיעור זהה מעריכים, כי היא תתרחש ברבעון הראשון של 2010.

הציפייה הגדולה להתעוררות שוק המיזוגים והרכישות, שליוותה את המשבר, טרם התמלאה, ורק 8% מהנסקרים צופים, כי ההתאוששות הזו תקרה ברבעון הקרוב. כ-69% מעריכים שזה לא יקרה לפני סוף 2010, ו-23% צופים כי שוק המיזוגים והרכישות יתרומם ברבעון הראשון של השנה הבאה.

נוכח הבצורת הנמשכת בשוק ההנפקות ובשוק המיזוגים והרכישות, לא מן הנמנע שנראה את כניסתם של שחקנים נוספים לזירת האקזיטים. 39% ממנהלי ההון סיכון צופים נוכחות גוברת של קרנות השקעה פרטיות (Private Equity) בצד הרוכש בעסקאות אקזיט.

נתון נוסף שעולה מהסקר הוא, כי מנהלי ההון-סיכון מעט אופטימיים יותר גם לגבי האקלים הכלכלי במדינה. 48% מהם צופים שיפור במצב הכלכלי, לעומת 45% הסבורים שהמצב יישאר כפי שהוא בחצי השנה הקרובה. עם זאת, 85% מהם מעריכים, כי התאוששות מלאה של הכלכלה לא צפויה לפני סוף השנה הבאה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים