המאגר הביומטרי: ההמלצות העיקריות של המבקר

השופט בדימוס שפירא ממליץ לרשויות לבחון חלופות למאגר הביומטרי "בצורה מספקת" ולבדוק היטב מהן ההשלכות של קיומן של מאות אלפי טביעות אצבע במאגר, שנסרקו בסורק שהוחלט להחליפו

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא. צילום: קובי קנטור

דו"ח מבקר המדינה על המאגר הביומטרי, שפורסם היום (ג'), מעלה ביקורת חריפה על תפקוד הרשויות עד כה בניסוי הביומטרי, ולצד זאת כולל שורה של המלצות. בין היתר, ממליץ המבקר לבחון חלופות למאגר הביומטרי "בצורה מספקת" ולבדוק היטב מהן ההשלכות של קיומן של מאות אלפי טביעות אצבע במאגר, שנסרקו בסורק שהוחלט להחליפו.

עוד כותב המבקר, השופט בדימוס יוסף שפירא, כי הוא "סבור שאין להסתפק בנתונים על הקלות שבה ניתן לזייף את התעודות הישנות – נתונים המצדיקים את המעבר לשימוש בתעודות חכמות, אך לא בהכרח את הצורך במאגר". אל מול זאת, לדבריו, "יש לנסות ולהעריך באופן מקצועי ומבוסס ככל הניתן מה תהיה היכולת לקבל תעודות כפולות ומה יהיה הנזק בגינה לאחר המעבר של כלל האוכלוסייה לשימוש בתעודות חכמות".

"הן במאגר והן על גבי התעודות החכמות מצויות מאות אלפי טביעות אצבע שנסרקו בסורק שהוחלט להחליפו", כותב המבקר. "על שתי הרשויות (רשות האוכלוסין והרשות לניהול המאגר הביומטרי – י"ה) לבחון ביסודיות את ההשפעות הצפויות של קיומן של טביעות אצבע אלה ושל החלפת הסורק, ולגבש מתווה פעולה בהתאם למסקנותיה של הבחינה האמורה". נוסף על כך, מציין השופט בדימוס שפירא כי "על הממונה על היישומים הביומטריים ועל הוועדה המייעצת לבחון האם ישנן השלכות נוספות לכך שבמאגר ובתעודות החכמות יש מאות אלפי טביעות אצבע שנסרקו בסורק שהוחלט להחליפו – כגון על עבודת המשטרה, על המעבר במעברי הגבול ועל שימושים אפשריים עתידיים בתעודות החכמות".

"על הממונה על היישומים הביומטריים ועל הוועדה המייעצת לוודא שבחינת החלופות הביומטריות אכן תיעשה באופן מלא וברמת סמך מספקת", מוסיף המבקר. "על רשות האוכלוסין להמשיך ולפעול כדי לחזק את מהימנות התשאול לצורך אימות זהותם של מבקשי תעודות חכמות. כמו כן, עליה להשלים את גיבוש חלופת התשאול. ככל שרשות האוכלוסין תיתקל במכשולים בהשלמת גיבושה, עליה לדווח על כך ללא דיחוי לממונה על היישומים הביומטריים, לוועדה המייעצת ולשר הפנים. זאת ועוד, לדעת משרד מבקר המדינה, יש לתת ביטוי לקשיים שהתעוררו בבחינת חלופת התשאול ולסטטוס גיבושה במסגרת הדו"ח החצי שנתי, המוגש בהתאם להוראות הצו לגורמים שונים, ובהם לוועדת הכנסת המשותפת".

הוא כותב כי "על הממונה על היישומים הביומטריים ועל הוועדה המייעצת לוודא שחלופת שיטת ההקבצים אכן נבחנת במסגרת בתקופת המבחן, בהתאם ללוח הזמנים שהוצג להם".

המבקר: ליישם את ההמלצות – ומיד!

עוד מצוין בפרק ההמלצות ש-"בספטמבר 2014 הצביע משרד מבקר המדינה בפני הרשויות וגורמי הפיקוח על פערים שונים בהתנהלות תקופת המבחן וקבע כי להיעדר מענה מספק לממצאים האמורים בפרק הזמן שנותר עד לתום תקופת המבחן, עלולות להיות השלכות על המסקנות שניתן יהיה להסיק בסיומה. נוכח העובדה שמדובר בתקופת מבחן ייחודית בנושא בעל משמעות ציבורית, שהחוק קבע לוחות זמנים קשיחים ליישומה, יש חשיבות במתן מענה מיידי לממצאים האמורים, הן על ידי רשות האוכלוסין והרשות לניהול המאגר הביומטרי, והן על ידי גורמי הפיקוח – הממונה על היישומים הביומטריים והוועדה המייעצת".

"ראוי שהממונה על היישומים הביומטריים והוועדה המייעצת יעקבו אחר השלמת פערים אלה, ובראשם פערים בנוגע לבחינת החלופות למאגר והמידע שיש לשמור בו", מסכם המבקר. "זאת, תוך עמידה על מכלול המשמעויות הנובעות מהם, לרבות בנוגע ללוחות הזמנים שנקבעו ליישום תקופת המבחן".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים