HP חושפת: מנהלי אוטונומי "המציאו עסקות דמיוניות" כדי לנפח את ערך החברה

ענקית ה-IT חשפה את הדברים במסגרת אחד הדיונים המשפטיים שמתנהלים בינה לבין מנהלי החברה, אותה רכשה לפני כשלוש שנים ● היא הוסיפה לכתבים המשפטיים חלופת מיילים בין המנהלים, שמעידה על חוסר אונים

משדרגת ומרחיבה. HP

מנהלי חברת התוכנה הבריטית אוטונומי (Autonomy) המציאו עסקות, הונו והציגו מצג שווא של מכירות מוגדלות מכפי שהיו באמת, במהלך החודשים לפני שהחברה נמכרה במיליארדים ל-HP – כך טוענת ענקית ה-IT באחד מהמשפטים שנערכים בינה לבין מנהלי אוטונומי.

על פי HP, שושובן חוסיין, סמנכ"ל הכספים של הנרכשת, שלח בסוף 2010, חודשים ספורים לפני המכירה, מייל למייקל לינץ', מנכ"ל החברה, בו כתב: "אני באמת לא יודע מה לעשות, מייק. כפי שניחשתי, ההכנסות נפלו לחלוטין". חוסיין התייחס בדבריו למכירות התוכנה של החברה הבריטית בארצות הברית והמייל נשא את הכותרת "אמריקן איידול", כשם התוכנית המפורסמת.

חוסיין המשיך וכתב: "טייחנו עם BofA ואנחנו מקווים לעשות זאת גם עם db ו-Doi, אבל אם שני האחרונים לא יקרו – זה ממש רע. יש מצב בו כל שניתן יהיה לעשות הוא לרדוף אחרי עסקות דמיוניות". ראשי התיבות BofA מיוחסים לבנק אוף אמריקה מריל לינץ', אחד הלקוחות הגדולים ביותר של אוטונומי, אולם לא ידוע מי הם שני הלקוחות האחרים שהוזכרו במייל. עוד ציין חוסיין כיצד ראשי החטיבות של אוטונומי שומרים "גיליונות" נפרדים, משמע – עורכים רישום כפול של עסקות, כאלה שקרו בפועל וכאלה שב-"צנרת" – אך נחזים להיות כאילו כבר קרו בפועל. המייל מסתיים בטיעון: "אז נדרשת פעולה קיצונית – קיצונית באמת. אנחנו לא יכולים לחכות יותר. בכל מקום שאני מסתכל עלינו המצב רע".

לפי HP, המייל הזה תומך בטענתה כי מנהלי אוטונומי ניפחו את מכירות החברה בחודשים שבטרם נמכרה לה במיליארדים. "אין ספק", טענה החברה, "כי מנהליה הבכירים של אוטונומי רקמו תכנית מתוחכמת וחצופה של מזימת הונאה, כדי לנפח את הכנסות החברה ולהציג צמיחה בדו"חות הכספיים שלה, והם עשו זאת על פני שנים רבות".

שרשרת של תביעות

רכישת אוטונומי על ידי HP בוצעה באוגוסט 2011, תמורת 10.25 מיליארד דולר – מחיר שייצג שווי של 42.11 דולר למנייה, 64% יותר ממחיר השוק בזמן הרכישה. אוטונומי, שעוסקת בניתוח מידע מובנה בעולם ה-Big Data, הייתה אז חברת התוכנה השנייה בגודלה בבריטניה.

בנובמבר 2012, כשנה ושלושה חודשים לאחר ההודעה על הרכישה, הטילה ענקית ה-IT פצצה פיננסית ומסרה כי היה עליה למחוק מהספרים החשבונאיים שלה סכום עתק של 8.8 מיליארד דולר. היא נימקה זאת בסילוף ו-"ניהול חשבונאי לא הולם" – שם קוד להונאה – מצד אוטונומי. ב-HP טענו כי יותר מחמישה מיליארד דולר מירידת הערך היו תוצאה של נהלי החשבונאות בחברה הנרכשת. אנליסטים ציינו כי גודל ההפסד והמהירות שבה התרחש מסמנים את העסקה כאחת ההרסניות ביותר שנעשו על ידי חברת IT גדולה בשנים האחרונות. בדצמבר 2012 פתח הממשל האמריקני בחקירת הרכישה בעקבות הידיעות על הונאה חשבונאית ומצג שווא לגבי הביצועים הפיננסיים של החברה הנרכשת.

במאי האחרון הגישו בעלי המניות של ענקית ה-IT תביעה נגד חברי מעוצת המנהלים של HP, מאחר שלדבריהם, אלה לא ביצעו "בדיקת נאותות טכנולוגית" והמנהלים והיועצים של החברה "סילפו עובדות כדי להסתיר את המחדלים שלהם". על פי אותה תביעה, "אוטונומי עסקה בעסקות סיבוביות, במסגרתן היא רכשה מוצרים מלקוחותיה, וכן בצורות אחרות של הכרה אגרסיבית בהכנסות, על מנת לנפח את מצבה הפיננסי ולהבריא אותו. הנתונים על עלות הרישיונות, היקפי מכירתם ופרטים נוספים נקברו בתוך נתונים אחרים, כחלק מנתוני המכירות, השיווק, דו"חות הרווח וההפסד או הוצאות אחרות".

HP ובעלי המניות שלה יישבו בחודש יוני האחרון את הסכסוך ביניהם, שנתגלע לאחר פרשת רכישת המיליארדים של אוטונומי. במסגרת ההסדר הסכימו עורכי הדין של בעלי המניות לבטל את כל התביעות נגד בכירי HP, בעבר ובהווה, לרבות מג ויטמן, המנכ"לית הנוכחית, חברי מועצת המנהלים ויועצים של החברה. אלה שלא נכללו תחת ההסדר החדש הם הבכירים לשעבר של אוטונומי, ובראשם לינץ', שהיה המייסד והמנכ"ל. כחלק מההסכם, עורכי הדין של בעלי המניות סייעו ל-HP לבסס את התביעה נגד לינץ' ובכירים לשעבר נוספים של הנרכשת. כתוצאה מכך, בתחילת אוגוסט האחרון HP תבעה את חוסיין, לשעבר סמנכ"ל הכספים של אוטונומי. חוסיין הגיש התנגדות להסדר וג'ון קקר, פרקליטו של חוסיין, אמר כי יישוב הסכסוך בין HP לבעלי המניות שלה הוא "טיוח" ותבע לחשוף מסמכים פנימיים של ענקית ה-IT בנושא. "זו בדיחה," אמר קקר. "אם זה היה פגר, בעלי החיים היו עוקפים אותו כי הוא מאוד מסריח".

לינץ' מסר בתגובה לחשיפת ההתכתבות בינו ובין חוסיין כי "HP פישלה ברכישה". קקר, פרקליטו של חוסיין, אמר כי "לא הייתה הונאה. שחרור של התכתבות אחת מתוך 17 מיליון מסמכים היא הוצאה מתוך הקשר. זו טכניקה אופיינית לניסיונות הערמומיים של HP להטלת האשמה על מישהו אחר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים